J U L I Á N G I L F O R M A S Y M O L I N O S MAYO - JUNIO • 2011 J U L I Á N G I L General Castaños, 30. 41001 Sevilla TLF +34 954219358 MVL 679306918 www.lacajachina.net info@lacajachina.net Fo to gr af ía :J on A gu irr es ar ob e F O R M A S Y M O L I N O S 30 J U L I Á N G I L www. ju l iang i l .eu Nace en 1939 en LOGROÑO, (LA RIOJA) ESPAÑA. De 1954 a 1958 estudia en la Escuela de Artes y Oficios de Logroño. De 1958 a 1963 estudia en la Escuela de Bellas Artes de San Fernando de Madrid. De 1963 a 1965 es Profesor Becario de la Escuela Oficial de Cerámica de Madrid. De 1966 a 1982 es Profesor no numerario de Análisis de Formas en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid. También desde el año 1979 es Profesor de Elementos Básicos de la Plástica en la Facultad de Bellas Artes de Madrid, de la que actualmente es Profesor Titular. En 1986, Doctor en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid, con el trabajo de tesis «CONSTRUCTIVISMO EN MADRID». Durante los años sesen- ta participa en el Grupo «NUEVA GENERACIÓN», formado por su creador Juan Antonio Aguirre y por Luis Gordillo, J. Luis Alexanco, J. Mª. Yturralde, Pedro García Ramos, Elena Asins, Manuel Barbadillo y otros. A partir de los ochenta forma parte de lo que denominó «No Grupo de Madrid», que comenzó con la exposi- ción «Las ocho caras del cubo», Galería Ovidio de Madrid y fina- lizó con la muestra ARCO`88, Galería Previa. EXPOSICIONES INDIVIDUALES (desde 2000) 2011 «FORMAS Y MOLINOS». Galería La Caja China. Sevilla. (Catálogo). 2010 «PEQUEÑO FORMATO». Galería Rafael Pérez Hernando. Madrid. 2009 «P.A.C,». Museo Ibercaja Camon Aznar. Zaragoza. (Catálogo). «JULIAN GIL + NORBERT THOMAS, Pinturas». Galerie Simoncini. Luxembourg. 2008 «DOBLE R». Galería Pedro Torres. Logroño. (Catálogo). «JULIÁN GIL». Galerie Conny van Kasteel. Egmond aan Zee. Holanda. 2007 «RELACIONES Y PROPORCIONES». Galería Rafael Pérez Hernando. Madrid. (Catálogo). «JULIÁN GIL». Galería la Caja China. Sevilla. 2006 «PINTURAS». Galería Marita Segovia. Madrid. «La Serie PHI». Sala Caja de Extremadura. Cáceres. (Catálogo). «PINTURAS». Galerie Simoncini. Luxemburgo. 2005 «EL CUADRADO FUERA DE SI». C. C. La Despernada. Villanueva de la Cañada, (Madrid). 2003 «JULIÁN GIL». Galeria 57. Madrid. (Catálogo). «JULIÁN GIL». Sala García Castañón. Caja Navarra. Pamplona. (Catálogo). «JULIÁN GIL». Galerie Garanin. Berlín, (Alemania) «CUADRADO». Parlamento de la Rioja. Logroño. (Catálogo). «CUADRADO». Centro de Exposiciones Marqués de San Nicolás. Briones, (Logroño). «CUADRADO AL CUADRADO». Galera Martínez Glera. Logroño. 2002 «de HEM.» . Sala de Exposiciones de IberCaja. Valencia. (Catálogo). 2001 «JULIÁN GIL». Galerie Conny van Kasteel. Egmond aan Zee. Holanda. 2000 «de HEM.». Sala CajaRioja. Logroño. (Catálogo). «Raizdedos fragmentado». Sala Universidad de Málaga. Málaga. (Catálogo). «Arte Construido». Sala UNED «Fundación Ramón J. Sender», Barbastro. (Catálogo). «Complicidades». Sala Ateneo Riojano, Logroño. Museo Municipal, Calahorra (Logroño). Sala «San Miguel», Nájera, (Logroño). (Catálogo). «JULIÁN GIL». Galeria Garanin. Berlín, (Alemania). EXPOSICIONES COLECTIVAS (desde 2004) 2011 «KOLOR I GEOMETRIA». Muzeum Narodowe. Kielce (Polonia). 2010 «COULEUR ET GÉOMÉTRIE». Actualité de l`Art Construit Européen. Orangerie des Musées. Sens, (Francia). «ARTMadrid10». Galería Rafael Pérez Hernando. Madrid. «10 Jahre Kunsthaus Rehau». IKKP, Institut für Konstruktive Kunst und Konkrete Poesie. Rehau (Alemania). «FARBE UND GEOMETRIE». Kunstverein, Talstrase, Halle/Saale (Alemania) y Kunsthaus.Nuremberg (Alemania). «ART ABSTRAIT CONSTRUIT CONCRET GÉOMÉTRIQUE». Galerie Jean Greset. Besançon. (Francia). y en paralelo, Le Gimnase- Fort Griffon. Université de Franche-Comté. Besançon (Francia). 2009 «ARTE EN LOS EXTREMOS DE EUROPA».Galería Pryzmat. Cracovia. (Polonia). Colección Caja Extremadura. «L´OBLIQUE, una mirada a la geometria contemporánea”. Museo de Montbeliard. Montbeliard. (Francia). 31 «ESCULTURAS DE PARED». Galería La Caja China. Sevilla. «ARBEITEN AUF PAPIER – KONKRET». 40 Jahre Galerie St. Johann. Saarbrücken, (Alemania). «10 JAAR GALERIE». Galerie Conny van Kasteel. Egmond aan Zee. (Holanda). «ARTMadrid09». Galería Rafael Pérez Hernando. Madrid. 2008 «FARD FORM FARD». Havendijk 80. Goeinchem. (Holanda). «TIAF-Feria de Toronto». Galería Rafael Pérez Hernando. Toronto (Canadá). «EIN JAHR 31 POSITIONEN 30 RÄUME 2008- 2009» Museum Modern Art. Hünfeld, (Alemania). «COLOR! DIE FARBE IN DER KONKRETEN KUNST». Galerie Konkret. Sulzburg, (Alemania). 2007 «CONSTRUCTIVO, CONCRETO, REDUCTIVO, INTELIGIBLE». Centro Cultural Isabel de Farnesio. Aranjuez (Madrid). «ABSTRACT – CONCREET – MINIMAAL – MONOCHROOM». Galerie Conny van Kasteel. Egmond aan Zee, (Holanda). «DAS KLEINES FORMAT». Galerie Konkret. Sulzburg, (Alemania). «PAPIERWERK EN KLEINPLASTIEK». Galerie Conny van Kasteel. Egmond aan Zee, (Holanda). «LINEA Y PLANO». Galería Antonio Machon. Madrid. «PREMIOS ÁNGEL DE PINTURA». Casa Góngora. Córdoba. 2006 «EXPOSICIÓN INTERNACIONAL DE ARTES PLÁSTICAS». Valdepeñas, (Ciudad Real). 2005 «MEDIAS Y EXTREMAS RAZONES». Sala Caja San Fernando. Sevilla. «SEMPERE ENTRE AMIGOS». Museo Universidad de Alicante. Alicante. «50 QUADRAT». Musées de Sens. Sens, (Francia). «TRES MAESTROS DE LA ABSTRACCIÓN GEOMÉTRICA». Centro Cultural Isabel de Farnesio. Aranjuez, (Madrid). «TRIÁLOGOS, Julián Gil, Lisardo, Koldo Sabastian». Galería Muelle. Madrid. «ENTRE LINEAS». La Colección (5). Centro de Arte Caja de Burgos. Burgos. «ARGUMENTA by G. J. Blum». ATLAS SZTUKI, 4º Festiwal Dialogu Czterech Kultur. Lodz, (Polonia). «MODELOS, ESTRUCTURAS, FORMAS» España 1957• 79. Centro Andaluz de Arte Contemporáneo. Sevilla. «50 Quadrat» An actual view on the international concrete Art. Benoot Gallery. Ostende, (Bélgica). «COLECCIÓN CAI de Arte Contemporáneo». Sala CAI Luzan. Zaragoza. «PREMIOS ÁNGEL DE PINTURA». Palacio Municipal de Congresos. Campo de las Naciones. Madrid. 2004 «50 QUADRAT». Galerie Konkret. Sulzburg, (Alemania). «FRAGMENTOS, ARTE DEL XX AL XXI». Centro Cultural de la Villa. Madrid. «IV CERTAMEN DE PINTURA CONTEMPORÁNEA» Fundación Wellington. Madrid. «CONTEMPORÁNEA ARTE». Sala Amós Salvador. Logroño. «VIII MOSTRA UNIÓN FENOSA». Museo de Arte Contemporáneo MACUF. La Coruña. «71 SALÓN DE OTOÑO». Centro Cultural Casa de Vacas. Madrid. «14.GMUNDNER SYMPOSION». Kammerhofgalerie. Gmunden, (Austria). «SALÓN DE OTOÑO». Plasencia, (Cáceres). OBRA EN MUSEOS Y COLECCIONES PÚBLICAS • Museo Nacional de Cerámica González Martí. Valencia. • Museo Municipal. Madrid. • Rectorado Universidad de Extremadura. Cáceres. • Colección Banco Bilbao Argentaria. Madrid. • Banco de España. Madrid. • Banco Español de Crédito. Madrid. • Gobierno de la Rioja. Logroño. • Museo de Bellas Artes. Cholet. (Francia). • Colegio de Aparejadores de la Rioja. Logroño. • Fundación Colegio de Arquitectos. COAM. Madrid. • Colección Universidad Nacional Educación a Distancia. Madrid. • Diputación de Jaén. • Ayuntamiento de Logroño. (La Rioja). • Ayuntamiento de Alcorcón. (Madrid). • Colección CAI Luzan. Zaragoza. • Biblioteca Nacional. Madrid. • Colección Obra Social Caja de Madrid. Madrid. • Ayuntamiento de Pamplona. • Graphische Sammlung Albertina. Viena (Austria). • Museo de Arte Contemporáneo. Unión Fenosa. A Coruña. • Museum Modern Art. Uünfeld. (Alemania) • I V A M. Centre Julio González. Valencia. • Mondriaanhuis Foundation. Amersfoort (Holanda). • Espacio Caja de Burgos. Burgos. • Museo Municipal de Arte de Contemporáneo. Madrid. • Fundación Wellington. Madrid. • Colección Caja de Extremadura. Cáceres. • Parlamento de la Rioja. • Colección Ángel de Arte Contemporáneo. Madrid. • Fundación de Artes Plásticas Rafael Botí. Córdoba. • Museo de Bellas Artes. Montbéliard. (Francia). • IKKP. Kunst Haus Rehau. Rehau. (Alemania). • Fundación Caja de Madrid. Madrid. • Colección Pilar Citoler. Madrid. © de este catálogo: Julián Gil © de las obras: VEGAP © del texto: María Cuevas Diseño Gráfico: EFECE Diseño Gráfico, S. L. Impresión: EFCA, S. A. Depósito Legal: M-17.968-2011 General Castaños, 30. 41001 Sevilla TLF +34 954219358 MVL 679306918 www.lacajachina.net info@lacajachina.net F O R M A S Y M O L I N O S M A Y O - J U N I O • 2 0 1 1 J U L I Á N G I L On Processes and Commitments Notes on Formas y Molinos Approaching the works of Julián Gil always demands the need to study different ways of doing things to reach certain results deriving from intentions. The things that are done when approaching his works is just as important as the order in which they are done, since it provides the explanation of the process and justifies his intentions and commitments. At the outset the concepts employed, the methods formulated, the production systems chosen and the artistic commitments are often difficult to understand. But with time sufficient knowledge is acquired to consciously organise the experiences transmitted by his projects. From this time on contemplation of his works provides a double pleasure, intellectual and emotional, not always easy to discover. The processes of pure expression found in his work are associated with complex, previously defined commitments and precise intentions which may derive from information taken from the external world, from selection of personal knowledge and reflections, the expression of his own mood or the sheer pleasure of doing things. These intentions entail reflection on the artist's interior being and his formal capacity and are articulated through searches, probes, trials and/or corrections. In this exhibition two series of works are shown which reproduce expressed, conceptually related forms: Formas (Forms) and Molinos (Mills). Form is a property of objects and becomes evident once we assign it certain particular physical features. It is their external appearance. The forms, at times, contain reminiscences deriving from the objects in which they originate. They appear as perceptible organisations and are differentiated from one another by the different modes of development that have been used to shape or create them. In this sense, forms are the result of an imprint left on a medium by a human gesture referring to feelings, impulses, thoughts and previously established intentions to impose order. Formas y Molinos are the result of a process of creation and embodiment of internal intentions and content. The visual experience suggested by the Molinos series shows a particular vision of the features and formal requirements of the objects from which it has sprung, and of the functional meaning of the movement they transmit. A circular frame divided by three linear axes shows arcs or circular sectors of different sizes, intensities, orientations and movements. To understand the various statements on forms found here, the observer must become immersed in the creative process. He or she must be provided with the necessary data in order to be able to extract the original root of their conception. The chromatic expression of this series is a reflection of the vital activity of the artist. A search for and statement of pure intuition. A specific mode of spontaneity in which the range of colours employed approaches the infinite. A combination open to new associations based on the artist's prior experience and knowledge accumulated in the development of earlier projects where his use of colour was limited to combinations selected from the 64 tones of Alfred Hickethier's colour system. The structure and formal features of the works in the Formas series arise from handling the experience and construction of the Molinos series. A set of operations of union or addition of geometric circular sections setting up a new macroform, the final formal solutions of which are capable of producing new meanings. Giving meaning to these new signs arising as an integral part of the constructive process would entail the search for all possible evocations that they are able to generate, and presenting possible groups of associated meanings as a result. The chromatic approach characterising these forms is decisive. Pairs of colours differentiated according to varied chromatic criteria: contrast of clarity, saturation, complementariness, etc. To Julián Gil visual language is the medium he uses to question himself, to reflect and to choose new avenues of artistic expression. He constantly creates new constructive processes enabling exploration of new formal spheres. His projects may originate in needs which are often indefinite and vague or, on the contrary, very specific. His works are never shown in isolation, but form part of a sequence generated from various aspects of the same concept. These concepts are only accessible through the knowledge and use of a set of personal models and codes that have accompanied him throughout his artistic career. Maria Cuevas 00_COMPLETO_DEPOSITO LEGAL_COMUN 02_Julian Gil_Text_by Maria Cuevas_ENG