=z EL ALVA DEL
GUERRERD
T Y. OTROS' CUENTOS

&' Yoo ph Cofirad:

CHAPTER X
The mass media

ASUNCION BERNARDEZ

1. THE FRANCO ERA: ENFORCED UNIFORMITY

As this book often asserts, The Spanish Civil War brought social
and political development to a halt. As a result, Spain was unable to
join the cultural tides and economic booms that the democratic con-
querers were to enjoy after the Second World War.

From the very start of the Civil War, the Franco régime was aware
of the tremendous power of the communications media and made
every effort to introduce regulation aimed at exercising strict control
over them. The régime resorted to techniques that had been deve-
loped in Germany and Italy when European fascism prospered. Com-
munications in Spain were built on two solid cornerstones. Firstly, the
media were coupled together to act as channels for State propaganda,;
secondly, they were also employed as a tool for endeavouring to give
citizens the “proper education” as understood by the totalitarian ré-
gime.

After the Civil War, several clans comprised the Government; these
were the Falangists, the Catholics and, later the Opus Dei. Despite
General Franco’s partial mistrust of the Falange’s home and foreign
policies, he entrusted them with the task of structuring the country’s
communications. So it was that newspapers in the early post-war
days were filled with impassioned redemptional missives, heated and
idealistic fascist flavoured notions, promising almost forced happiness
in exchange for unconditionally supporting the cause.

The 1938 Press Act (Ley de Prensa) was the legal framework with-
in which this structure took definitive shape. The Act was drawn up
by the Falangist Serrano Sufier and it is significant that he should hold
two offices at that time: Minister of the Interior and National Press
Commissioner. Enacted at the height of the war, the Press Act was

431



sgpposed[y provisional. It nevertheless remained in force for twenty-
eight years, until 1966, when the new Press and Printing Act (Ley de
Prensa e Imprenta), unofficially known as the “Fraga Act”, was paé-
sed. The long awaited and renowned Act did entail a certz,lin degree
of unshackling for the media but, as we shall see later, the so-called
‘communication freedom” it proclaimed was very relatis;e. v

In the 1938 Act, the press is conceived as the State’s strongest but-
tress supporting the cultural instruction of the masses and establishes
Sensorship of all publications prior to circulation. All of the earlier
free press” was condemned as “poisonous” in the preambile, which

goes on to state that there is no place for media seeking to create “a
market for news and fame” (sic).

1.1. Censorship and Other weapons of state control

With statutory censorship applicable to all the media government
control became absolute. Two sets of procedures were Yemployed b
the censors. There were those that could be termed defensive or preSj
ventive, under which the press, radio, publishers and so on were
obliged to furnish the relevant censor with all the material they in-
Fendgd to publish or broadcast. The other type of procedure involved
invasive action, designed to build up a state news structure.

Besides censorship, the State was invested with other powers such
as the faculty to appoint the senior executives of media companies
and the right o intervene in regulating the profession of journalism
In this particular context, the “Official Register of Journalists” was
founded. Curiously, the first two entries, made on 20th July 1949~
were General Franco and his brother-in-law, Serrano Sufier. Further:
more, giuring the early years Falangist militancy was a prior condition
for registering. The “Official School of Journalism” opened on 17th
November 1941, with a direct reporting line to the “Undersecretary
for Popular Education”. This put an end to the Republican project to
create a School of Journalism as a section of the Faculty of Philo-
sophy and Letters. The situation described remained unchanged until
}971, the year in which the Faculty of Communication Sciences was
inaugurated.

P'rmting paper was a Government monopoly business meaning
that in a more or less underhanded way it was able to impése severe
penalties on the printing media. From 1946 onwards, it was decreed
that qach newspaper'’s respective editor should administer prior cen-
sorship in accord with the “Provincial Heads”. Even the space availa-
ble for advertising was regulated: a maximum 33 percent of the news-
paper or magazine’s total space.

For forty years, then, the media was harassed by Government or-

432

ders that were many and varied, running from the number of photo-
graphs that could be published on a given subject, to the receipt of
leaders whose publication in full was mandatory. The coverage of the
death of the philosopher Ortega y Gasset, in 1955, will serve to illus-
trate the case in point. Newspapers received the order that they were
not to publish any photographs taken of the philosopher while he
was alive although they could print photographs of his funeral mask
or the funeral chapel with his body in state. Only three articles were
allowed, i.e. one biography and two commentaries on his work. Men-
tion was to be made of his erroneous thinking on religion. Com-
pliance with the orders issued by the Government was strictly contro-
lled. There is, for example, the case of Manuel Ferndndez Areal, edi-
tor of the Valladolid Diario Regional in March 1983, who had
proceedings filed against him on the grounds of his “failure to publish
a speech delivered by His Excellency, the Head of State (..) pro-
viding only an excerpt (....) when it was compulsory (o insert the en-
tire speech pursuant to order from the authorities”.

1.2. The long road o freedom

When discussing communications media in Spain, one cannot for-
get the Francoist clans whose members spent forty years adjusting to
each other’s outlooks in order to ensure their own historical survival.
It was, perhaps, the clans’ desire for endurance, added to the Head of
State’s great skill, that kept the Régime united for so many years, des-
pite the divergence of opinions that must have existed. Franco
showed his skill on two fronts: in the first place he entrusted the job
of reorganizing the communications media to the Falange, ideologists
experienced in handling the masses. Secondly, he played an active
role within the media. Although he knew himself to be a very poor
public speaker, he could not resist the temptation of showmanship in
other fields. He wrote the screenplay for a film, Raza, and published
doctrine soaked articles in the press under a pseudonym.

The Falange dominated the communications scene throughout the
1940’s. They controlled radio stations, regulated forty newspapers,
headed by the Madrid Arriba, and had considerable control over the
State News Agency, EFE. Running counter to the Falange was the
“National Catholic Press Association” (ACNP). Although backed by
the Episcopate, the news structure was still weak. They had one
newspaper, Ya, a lacklustre news agency, Logos, and a school of jour-
nalism, although this was not founded until quite a few years later.
However, as the 1940’s progressed, Franco moved gradually closer to
them and further away from the Falange. His support of the ACNP
was rewarded in the early 1950’s by the Concordat with the Vatican.

433



Lastly, there were the privately-owned groups who had somehow
m’ar?aged, to survive through the 1940’s, albeit precariously. After the
Régime was given international recognition, they gained some mea-
sure of security, which benefitted longstanding business groups such
as God6, Barcelona (Za Vanguardia), Luca de Tena, Madrid (ABC)
and Editorial Semana (As) among others.

The 1960’s were marked by the growing need for reform now that
Spain was less isolated from the rest of the world. Furthermore this
decade heralded the emergence of a mild political opposition. The
most significant event was the enactment of the 1966 Press and Prin-
ting Act under the auspices of the Minister of Information and Tou-
rism, Manuel Fraga Iribarne. Soon after, cultural and political magazi-
nes such as Cuadernos para el Didlogo were launched and others
such as Revista de Occidente, founded by Ortega y Gasset in 1923’
made their reappearance. The university press became more critical:
texts on Catholic labour movements were published; finally, a num-
ber of Marxist pamphlets were circulated, fruit of a clandestine press
needl.ess to say. But the strength of another pressure group was also
growing during this decade: the Opus Dei. They founded their own
news agency, Europa Press, and a university in Navarre. Opus Dei
was clearly determined to function autonomously, relying on its own
resources, and though these did not form a recognizable link, its
members were joined by a close personal inter-relationship. ’

The 1970’s saw the outburst of dissidence, and illegal publications
appeared together with intellectual literature. A new type of press
saw the light of day with the publication of magazines, such as
Triunfo, which refrained from anything illegal but still acted with un-
heard of freedom. These were the final years of dictatorship and the
cries for social reform were growing ever louder.

1.3. The press during the Franco Era

1.3.1 The Movement Press!

Throughout the Civil War, Franco’s side systematically took over
newspapers and presses owned by
opponents of the Régime. For instance, the “National Confederation
of Workers” (CNT) trade union paper in Catalonia, Solidaridad Obre-
ra was confiscated and then recast as Solidaridad Nacional, As a re-
sult of this take-over exercise, a number of buildings were acquired

! The “Movement” was defined as a communion of all those Spaniards who accep-

ted the legitimacy of the 18th July, i.e. the date of th risi i i
ponliuader s € uprising against the Republican

434

and a large stock of printing equipment accrued. Rapid reorganiza-
tion was called for and, so, the Movement Press was founded on 13th
July 1940. The Articles of Association vested full ownership rights in
the Falange’s National Press and Propaganda Commissionership by
empowering it to “use, have the benefit of and sell the printing and
publishing equipment and material currently in its possession (....)
and such equipment and material which although not physically con-
fiscated, should be.”.

Naturally the State took care to draft tailor-made legislation that as-
sured the optimum functioning of the structure. Pursuant to these
laws, the National Press and Propaganda Commissionership became
the largest newspaper and magazine publisher in Spain. In 1940,
it controlled forty-five radio stations, the news agency PYRESA, five
weekly newspapers, fifteen magazines and thirty-seven daily news-
papers. There were some significant names among these newspapers,
too, such as Voluntad, Yugo, Patria and Alerta (respectively Willpo-
wer, Yoke, Motherland and Watchword). The chain continued to
grow until 1962, when new titles were still appearing.

Ever since its beginnings, relations between the Movement Press
and the State had been faultless and the arrangements were not affected
by the 1966 Press and Printing Act. However, the structure began to
decay in 1967, despite continuing State subsidies and tax credits. Sa-
les dropped the following three years. Oddly enough, the drop was
sharpest in the large cities like Madrid, Barcelona, Seville, Saragossa
and Bilbao and this was worrying indeed, since population rises in all
these places coincided with widespread economic expansion. The
problems were taken to be the result of bad management: no proper
accounting systems in place, no distribution research undertaken,
senseless expansion of the labour force and other such unsound busi-
ness practices. However, the truth was that readers had grown bored
and their interest was now turned to publications that were more cri-
tical of the Establishment. Several strategies were devised to regain
financial equilibrium and save the Movement Press, such as with-
drawing some publications from circulation, granting workers early
retirement and drawing up technical and financial strategic plans.
However, all of this was to no avail. There was nothing that could be
done to rescue them from the grave error of not responding to the
Spanish people’s appetite for news that was not State slanted.

The two leading newspapers belonging to the Movement Press
were Pueblo and Arriba. Pueblo, an evening paper whose main pur-
pose was to sing the praises of vertical trade unionism, was untiring
in its pro-Régime propagandist rdle. Emilio Romero was the editor
between 1952 and 1975, during which time he made the newspaper
stimulating and successful. There were two reasons for this: one, he
knew how to get the best out of an excellent reporting (eitm nl,

135



two, he coped intelligently with censorship. Emilio Romero was able
for example, to print a full-scale interview with Fidel Castro and yeé
not endorse those most critical of the Régime. He would sometimes
attack the Francoist clans, not the group as a whole, but a particular
person within it. He also published articles that no other paper would
have dared, shielding behind the parlamentary immunity that the po-
litical office of “National Director” afforded him. However, Emilic Ro-
mero was dismissed the year that Franco died and Pueblo began to
languish. Publication ceased on 17th May 1984.

_ Ai"riba, founded in 1931 by José Antonio Primo de Rivera, was the
principal newspaper in the early days of the Régime. It the voice of
Lhe 'tgtallitar.ianl State and as such was often used by Franco to deliver

15 1deological messages. The last editi eare e (<
s e juﬁe o g he last edition appeared on news-stands

1.3.2. The Private Press: the road towards freedom

The meaning of “private”, as used in this context, is restricted to
the source of capital used to fund publishing businesses and nothing
more, for the non-State controlled press was closely watched at all ti-
mes. Indeed, until 1966, the private press was no different than the
official press when it came (o State dependency. The Statutory Order
of 26th February 1941 proclaims that “Increasing State intervention in
the press system has caused the press to forfeit its last links with the
concept of legal status as a private entity which is what it originally
was” (sic). But let us state this more clearly. After the war had ended
and the Government had made whatever expropriations it deemed
necessary, the private press was not nationalized although every at-
tempt was made to subjugate its ideology and independent views
The 1938 Press Act established a legal locomotive to control Lhc
press: the Minister of the Interior was empowered to appoint editors
Two well-known cases in point are the editors thus appointed to thé
Madrid newspapers Ya and ABC,

The new 1966 Press Act was an immediate stimulus for the press
which promptly began to exploit cracks that let in the glimmer of
freedom of expression. Very soon twenty-nine new publications werc
on sale and the market became more active than it had ever before
been. Prior censorship was repealed but, even so, the Act came now-
here near to proclaiming total freedom for the press. Under the provi-
sions of Article 2 of the Act, freedom of expression and the right to
publication were contingent upon “respect for moral truth, obser-
vance of the principles laid down by the National Movem’ent and
other Fundamental Laws ....”. This Arficle was a lethal trap for some
newspapers and journalists. Infringement attracted severe punishe-

436

ment, but the problem lay in not knowing when one was stepping
over the line. Consequently, many reporters opted to censor their
own work.

Although the 1966 Act gave publishers the right to appoint their
own editors, the appointment hinged on compliance with a number
of conditions: the would-be editor must be in possession of the requi-
site press card, must have no record of convictions for intentional
fraud and must not have been presented with three or more adminis-
trative penalties in the same year for serious breaches of conduct.
Hence it was no hard task for the Administration to free itself of edi-
tors it thought might be a nuisance. Government directives practically
vanished pursuant to the Act, although a loophole was retained
through which the Administration could, if it wished, make its views
known. Furthermore, editors were unofficially “counseled” when the
Government thought it necessary.

State supervision was made immensely easier by the sanctioning
power it granted the Administration. Disciplinary action could be ta-
ken against journalists and publishers equally by the Director General
for the Press, by the Minister of Information and by the Council of Mi-
nisters. Penalties were promptly enforced and “hearings” were held
without the benefit of a court of justice and in the the defendant’s
absence. Between April of 1966 and November of 1975, 1,270 pro-
ceedings were initiated and in 450 cases effective penalties were im-
posed. This is tantamount to saying that one press member was disci-
plined each week.

It is self-evident that freedom as such did not exist. However, jour-
nalists and publishers made the most out of what little deliverance
from control there was, striving for the right to freedom of expression
even at the very real risk of administrative punishment. An illustration
of this, which is at once significant and piteous, is the harassment of
an evening newspaper, Madrid. First edited in 19606, the newspaper
proposed to bring a breath of fresh air to the ebbing official press. Its
life was short, just five years, during which the paper was hounded
and administrative proceedings and fines could be counted by the do-
zen. The first one arose after Madrid published a leader significantly
titled “Protest is not always a moral wrongdoing”. The newspaper’s
closure was ordered on 25th November 1971. Sixteen months later, on
25th April 1975, the building that had housed it was blown up with dy-
namite, ample proof of an intransigent Régime. The whole legal pro-
ceedings came to the end in 1973, when the Supreme Court ruled in
favour of the newspaper but, by then, it was too late for resuscitation.

The Government continued to apply other methods of effective
censorship. All newspapers and magazines were obliged to provide
the Ministry of Information or Provincial Delegations with copies of
each issue before circulation. The government officials whose job it

437



was to read the press could automatically delay the issue or even or-
der its seizure. Furthermore, Article 4 of the 1966 Act provided an ori-
ginal formula termed “voluntary censorship”. Under these provisions,
administrative agencies could be approached to advise on the desira-
bility or otherwise of publishing specific copy. However, as a mano-
euvre this was singularly unsuccessful for by this time journalists
were seeking more freedom of expression despite the inherent risk of
proceedings or fines.

In spite of the price that some publications had to pay, hindsight
reveals that the 1966 Act did serve some useful purpose. Journalism
was slightly less restricted, new life was breathed into the press sector
and public interest was aroused by copy that moved away from
twenty-eight years of staid press dependability.

Let us now take a brief look at publications that were among the
most prominent of the times. If there is a newspaper with national co-
verage that has managed to survive political ups-and-downs, then
that is ABC. Founded in Madrid by Torcuato Luca de Tena in 1921, it
has outlived two dictatorships, one Republic and a Civil War. The arri-
val of democracy brought the newspaper a number of problems, des-
pite which it is still a going concern. To ABC goes the honour of
being the first Spanish newspaper to publish a Sunday supplement.
Edited by Luis M. Anson, the Sth May 1968 first issue was an instant
success. One might say that it was daring for its times, publishing arti-
cles signed by such great intellectuals as Salvador de Madariaga, Clau-
dio Sianchez Albornoz, Aldous Huxley and Bertrand Russell. This in-
dependent stance was viewed with suspicion by Manuel Fraga, then
the Minister of Information and Tourism. The end of the 1960’s and
carly 1970’s brought financial difficulties when the number of suscri-
bers dropped sharply. Under the management of Luis M. Anson, the
newspaper started to recover as from 1983,

Another highly influential daily newspaper of the time was Ya, pu-
blished by Editorial Catélica. In 1952, Aquilino Morcillo was appointed
editor and he brought stamina, congruence and moderation to its pa-
ges. At the end of the 1960s, Ya gave valuable support to burgeoning
democracy. The ten years between 1967 and 1977, saw frequent co-
lumns written by young politicians with an evident leaning towards
Christian Democracy. A newspaper with a number of victories to its
credit, Y2 managed to retain its status although it was hard hit by the
overall press crisis and by the appearance of a new daily, El Pais.
Rather than the bearer of front-page news, ¥a gradually became a
vehicle for opinion. Some of the views it adopted were so radical that
on more than one occasion the Church had to intervene to save it
from closure. It is worth noting that after his visit to Spain, Pope John
Paul II decided to rescue Ya by handing over the 40 million pesetas
that the Spanish people had donated him.

438

Lastly, one of the most solid newspapers of thf: timg was the Bar-
celona La Vanguardia, established by the Godé family in 1881. A
stalwart upholder of traditions, the paper’s success was founded on
its close relationship with the Catalonian people. This newspaper was
seemingly averse to advancing its views although 1‘§adeI‘s were pro-
vided with sufficient bases on which to form their own opinions.
When the Catalonian autonomous movement resurfaced in 1975, La
Vanguardia was quick to show sympathy and thus maqaggd to n’lltl-r
gate the effects of the 1970’s press crisis. Even today, this is the most
widely circulated newspaper in Catalonia and has more subscribers
than any other paper in Spain.

1.4. Radio during the Franco Era

From the Civil War onwards, radio became the most effective ‘of eEll
propaganda tools. Even when the war haq ended, communiqués
were still broadcast in the same patriotic vein and the Govegnment
warned the population that Spain continued to be “at war with her
enemies, whether at home or abroad”. Indeed, the news programmes
broadcast by “Radio Nacional” were popularly known as “communi-

ués” until only but recently.

4 Spanish radsi,o broadcastsilng was regulated by the 6th October 1939
Statutory Order right up until 1977, when the Qrder was repealed.
Under the provisions of the Order, all private radio stations were sub-
ject to prior censorship by the provincial or local h?ads of propa-
ganda. Furthermore, news broadcasts were the exlus1v¢ province of
Radio Nacional. No other station was allowed to have its own news
programme, except for those that were Iopated offshore gnd, even
then, only because of the underlying technical problems.. Since radio
broadcasting was deemed to be the State’s sole concern, it also had a
monopoly on radio frequencies and their allocation. There was a net-
work of official radio stations, complemented by a number of private
stations that nevertheless had to rely on the State inasmuch as it had
discretionary powers to renew broadcasting licences.or not.

Several radio stations opened during the 1940’s. Sixty-eight of them
were private, operating under the identification EAJ, some twenty
were short wave local stations, with purely propagandist aims, _Ldenu-
fied as FET, five Radio Nacional stations and Radio SEU, in Madnd,. The
most important member of the private network was Soc1ed'a.d Espa-
fiola de Radiodifusion” (SER), in existence since 1924. Advertising was
the private station’s only source of income and even Fhat was restr1ct§d
by a 1941 Ministry of the Interior Statutory Order wh1ch stipulated w1t1~1
regard to radio advertising that “no license would be given"for. the pur-
pose of obtaining financial revenues of an improper nature” (sic).

439



As we have just stated, the number of radio stations increased
continously throughout the 1940’s. In 1946, the “Compafiia de Radio-
difusién Intercontinental” (CRI) was set up in Madrid; 1947 heralded
the first broadcasts from “Radio Teruel”, the germ of what would later
become the “Cadena de Emisoras Sindicales”; in 1948, the future
“Rueda Rato” purchased its first radio station in Toledo and “Radio Es-
pafia” went on the air in Barcelona.

By the following decade, fascism had been replaced by the Com-
munist Bloc as the major international threat to Western Europe.
Hence Spain’s régime was finally acknowledged internationally but,
far from easing the situation, internal State control was tightened up.
It was during the 1950’s that Gabriel Arias Salgado, whom even
staunch Catholics sarcastically nick-named “the news theologian”,
was appointed Minister of Information and Tourism. Arias Salgado
held office for ten years, during which time censorship, needless to
say, was his most effective weapon and one which he wielded with
all the strength of his Christian zeal. Nevertheless, the 1950’s brought
stability to radio broadcasting. Major technical and administrative re-
forms were implemented such as the creation, in 1952, of the “Spa-
nish Radio Broadcasting Administration” (ARE), a legally, administra-
tively and financially independent organization.

Thus, much like the press, radio broadcasting in Spain was di-
vided into two broad groups. There was Radio Nacional and then
there was the privately owned sector, strictly regulated by a Govern-
ment that was empowered to make executive appointments and (o
exercise ruthless control over advertising. It was during these years
that radio station-schools sprang up, becoming known as “Cadena
Azul de Radiodifusién” as from 1958, when there was a total of sixty
of these stations spread all over Spain. It was at this time, too, that the
third State network was being built up, the “Cadena de Emisoras Sin-
dicales”, which reached its prime in the 1960’s.

In 1953, a rather strange phenomenon took place in certain rural
townships. Religious, musical and light programmes were broadcast
over public address systems installed in strategic places and con-
trolled from the parish halls. The system was immediately capitalized

on by the Apostolic Radio Broadcasting Secretariat, a section of the
association known as Catholic Action. Several enterprising parish
priests upgraded their respective p.a. systems and transformed them
into short wave radio stations, of which there were about a hundred
in 1956. The Church stepped in quickly, demanding the same broad-
casting rights as the Movement and in 1959 the Directorate General
for Radio and Television Broadcasting approved the terms that were
to regulate the Church’s radio network, known as “Radio Popular”.
Various religious associations helped to run the network, mainly the
Dominicans, the Jesuits and secular clerics. For practical reasons, the

440

Episcopal Commission decided to limit the number of stations to
eighty and the network was officially renamed “Cadena de Ondas Po-
pulares Espafiolas” (COPE).

But to complete our picture, reference must be made to overseas
radio links and clandestine broadcasting stations. One such station
transmitted for reception outside the Iberian Peninsula, but it was a
touch and go operation until 1977 when it became “Radio E.xterior de
Espafia”. This was the only station to broadcast outside Spain, except
for Radio Liberty in Gerona, a CIA financed U.S. radio station whose
purpose was to transmit anti-communist propaganda. Severali over-
seas stations broadcast to Spain, some with the Régime’s blessing al-
though others were evidently anti-Francoist, such as Radio Paris, Ra-
dio Moscow or clandestine Radio Euzkadi transmitting from tl}@
French Pays Basque. The most popular of them all was Radio Espana
Independiente, which in the early years of its existence broaglcast
from the Soviet Union under the auspices of Dolores Ibarruri, the
“Pasionaria”. Years later, the station moved to Bucharest. It was
the clandestine radio that most people tuned into until it closed
down in 1977.

It was during the 1960’s, while Opus Dei technocrats were endea—
vouring to bring around the necessary reforms for Spain’s modgrmza—
tion with constant harassment from the Administration, that radio was
commercially and technically revamped. Directives were is'sued for
the purpose of regulating the activities of both official and mdepgn—
dent broadcasting companies. Foreign capital was allowed to be in-
vested in the media. The erstwhile radio tax was abolished (hence-
forth radio stations were funded by revenue from advertising and by
State subsidies). British and American style pop music programmes
began to be broadcast. With State backing, a few indepepdent groups
set up a genuine financial oligopoly: Rueda Rato, Radio Interconti-
nental and Cadena SER. Technical advancements were in evidence,
such as stereophonic transmissions and the use of tapes. And, of
course, at the same time radio was being challenged by the novelty of
television.

The 1970’s heralded monumental changes to the structure and out-
line of Spanish radio. These were brought about not merely by politi-
cal vicissitudes but also by significant technological advances: use of
the so-called “light techniques”, improved sound and the arrival of
the transistor, to name but a few. Political activity was intense bet-
ween 1970 and 1975. There was a feeling that a hoped-for change
was around the corner. However, after the ETA bomb attack which
killed Admiral Carrero Blanco, the Opus Dei, instigator of reforms in
the previous decade, lost the battle. A Cabinet reshuffle ensugd and
civil rights were once again curtailed. The situation lasted until 1975,
the year in which General Franco died.

441



L5. Television: Outset and development in the 1960°s

Although the introduction of television in Spain came later than in
the rest of Europe, its origins were the same. After the Second World
War, the triumphant democracies embarked on a process aimed at or-
ganizing society. Every television system in Europe was perceived as
an arm of the State and Spain was no exception. Launched shortly af-
ter the Régime’s period of autocracy, improvisation was a necessity
forced on television in the absence of appropriate technical rescour-
ces. At the beginning, the senior executives of Radio Nacional de Es-
pana were in charge of programming and hence television grew
much as a limb of radio, whence it borrowed staff and programme
expertise.

When technical accomplishment was achieved, after years of testing
dating back to 1929, it was also akin to the rest of Europe. From a de-
monstration made by German technicians at Franco’s Burgos Head-
quarters, he was well aware of the potential afforded by television.
The Directorate General for Radio had already instituted the Central
Laboratory in 1947, after which an experimental station was set up.
No precise details about the first trials are available and it is only
known that they started in 1949. On 16th July of that year, a bull-fight
was televised from the Plaza de las Ventas bullring and the pictures
were relayed to the Circulo de Bellas Artes and to the Palacio del
Pardo (Franco's personal residence, T.N.). Official testing began soon
there after and by September 1950 trials were fairly continuous. Regu-
lar television broadcasting began on 28th October 1956. For the first
few years that the media was in operation, efforts were made to
achieve nation-wide coverage and to increase the number of hours
on the air. Using material from the official cinema newsreel, NO-DO,
the early afternoon newscast became a regular television feature be-
ginning in 1957. New telecasts were gradually introduced, such as
motion pictures, sponsored series and quizz games, interviews, im-
ported U.S. telefilms and live theatre from the TV’s own studios.

The greatest developments were seen from 1966 onwards, during
the seven years that Manuel Fraga was Minister of Information and
Tourism. The main objective was to gain full coverage, the range
being 80% of the country in 1963, and so signal strength was raised
and new relay stations were built. On 18th July 1964, in commemora-
tion of what was labeled a quarter of a century of peace, the new
Prado de Rey studios were inaugurated in Madrid, possibly the most
important event in the history of Spanish television. Unprecedented
resources were made available thereby putting an end to television
staff’s long-standing paucity. The necessary technical support was ex-

442

panded, the first light mobile units were acquired and video replaced
cinematographic devices.

Spanish Television launched Channel 2 on 1st January 19§5.
Having its own production team gave this secondl channel genuine
management autonomy. Catering to a minority audience, no changes
were brought in until the 1980’s, but despite scant structural innova-
tion it did achieve a greater measure of freedom. .

Developments between 1969 and 1975 were insignificant. The
only event of any importance was the creation of regional centres in
an attempt to attenuate the latent discrimination inevitable to a radial
network. The first regional centre to be opened, in May 1971, was lo-
cated in Bilbao. Santiago de Compostela, Oviedo, Seville and Valen-
cia were next. For three years, however, these centres merely func-
tioned as branches and it was only in 1974 that they began to operate
as intended, broadcasting their own productions and specific pro-
grammes.

The closing years of dictatorship were not exactly splendorous fqr
the media. Spanish Television had to enlist the aid of German techni-
cians for the awe-inspiring technical deployment needed to cover Ge-
neral Franco’s funeral rites. The resulting telecast was, however, a
feather in TVE’s hat.

2. 1975-1990. THE MODERNIZATION RACE

There is no doubt that the 1970’s were the wealthiest in historic
events in Spain since the Civil War. The country had not only moved
peacefully from dictatorship to democracy, but had done so.under
the pressure of having to update structures that were otherwise too
outworn to enable Spain to keep pace with other West European de-
mocratic nations. Taking a broader view, change was written all over
the face of the capitalist world. This was the dawning of the new
technological and electronic age, defined as post-modern apd post-
industrial by information theoreticians. It is also the age of informa-
tion and advertising, crowning the society of masses that had started
to emerge at the end of the 19th Century. .

Today’s world is it by the sister stars, Information and Communi-
cation, and all their satellites. Throughout the 1980’s, Spanish house-
holds accumulated electronic appliances that exceeded actual requi-
rements. For instance, tiny radios capable of receiving far more sta-
tions than can be understood or desk-top computers of whose
applications we are largely ignorant. As a result, habits have. changgd
drastically both as regards work and leisure. Thanks to their versati-
lity, personal computers have mushroomed in every area of human
activity. This phenomenon has brought about a change in our rela-

443



tionship with the world around us that no earlier revolution could
ever have dreamed of producing. Advertising and the screen show us
a world of make-believe, full of goods that promise wellbeing to their
owners, a tempting world that is hard to resist.

International relations have also undergone a dramatic change. It
has been no easy task for nations to adapt to a communications mira-
cle that seems to have two opposing effects: on the one hand increa-
singly overall market uniformity and, on the other, social segmenta-
tion on a scale hitherto unknown. The world was becoming a Tower
of Babel but how was one to challenge it? Law and order would ob-
viously have to be imposed from within each country. Having be-
come powers unto themselves after the Second World War, over the
past decade these countries have had to hand over parcels of that po-
wer to independent groups. Deregulation, as this process was
known, entailed the drafting of privatization policy. Thus, the regula-
tion of world economic markets passed from the State to privately
owned enterprise.

2.1. The press after 1975

The onset of democracy gave rise to a spectacular increase in the
number of new publications being brought out. However, there was
no concomitant increase in the number of readers and many of the

" new publications were therefore forced to close down after a relati-
vely short lifetime. The press entered a phase marked by sluggishness
for several reasons: the success of radioc and television, the effects of
overall economic crisis and the growth of the sensationalist press, in-
ter alia. Between 1975 and the present, sixty newspapers have disap-
peared to be replaced by a similar number of new ones. At 110, the
number of newspapers published in Spain in 1989 was practically un-
changed from ten years previously.

The year 1975 saw the definitive dismantlement of the Movement
Press. The Government had ordered its privatization, to be concluded
before 1984. As a result, some 40 percent of the newspapers that had
been in circulation ten years earlier were republished. Between No-
vember of 1975 and June of 1978, no less than 1,112 new publications
were registered although the largest contraction of readers then took
place in 1978 and 1979.

Humorous publications such as La Codorniz, Por Favor, and El
Hermano Lobo, which had been extremely popular from 1966 on-
wards, disappeared in the course of Spain’s political transition. In a
different vein entirely, 1976 heralded the arrival for the first time on
Spanish news-stands of magazines featuring girls fully in the nude:
Playboy, Penthouse and Spain’s own Interviid. On the other hand, ma-

444

i

gazines that had had a tremendous political and social stgnifleimnee
vanished from sight. Such was the case of Triunfo and Cuctelorion
para el Didlogo. When it was first circulated, in 1963, the public ren

ponded enthusiastically to Cuadernos para el Didlogo. This truly pro

gressive and courageous magazine dedicated one of its issucs (o the
Coup d’Etat in Chile and another one to the notorious Burgos Telals,
Nevertheless, it was not unaffected by the general crisis in 1978 and
was nudged out by new, much more aggressive magazines. Fou nded
by the Falange, Destino was another doomed publication. Not only
was this magazine culturally representative in the 1950’s, carrying arti-
cles by writers like Camilo José Cela, Carmen Laforet, Juan Goytisolo
and Juan Eduardo Cirlot, but it had such important offshoots as Edito-
rial Destino, the annual Nadal award (for fiction) and the Ancora and
Delfin pocket book collections.

Forceful new groups began to take their place alongside the old.
PRISA brought out the first edition of the daily newspaper E/ Pais on
4th May 1976. Circulation grew uninterruptedly until it was the largest
in the whole country. The timing of this newspaper’s launching coin-
cided with such major political events as the appointment of Adolfo
Sudrez as President of the Government and the first General Elections
in 1977. Furthermore, El Pais actually benefitted from the crisis that
was affecting longstanding newspapers like ABC and Ya. Then, in
1980 it underwent a thorough transformation. Government pressures
mounted until the editor, Juan Luis Cebridn, was sentenced to three
months’ imprisonment for publication of an editorial headed “The
Press and Democracy” which was construed as civil contempt. Today,
FEl Pais continues to be the largest-selling newspaper in Spain, which
is something of a paradox: in this society, with its low levels of rea-
dership, mass-appeal dailies are no real competition for a culturally
elitist newspaper.

Two other major groups made a dramatic entry onto the 1970’
scene, “Grupo 16” and “Grupo Z”. The former was founded on 5th
May 1971, its first publication being the weekly magazine Cambio 16,
innovative in both style and its forthright language. The Group ex-
panded rapidly and in 1976 a number of other publications were ad-
ded to its range, the two most notable being Historia 16 and Diario
16. However, this young group had taken on too much too soon and
shortly found itself it a situation of overtrading. Despite its critical be-
ginnings, by 1982 Diario 16 was third in the ranking by sales. Even
so, it never appeared to be a financially sound venture and this may
explain its scant sales of advertising space.

Grupo Z also started off by publishing a weekly magazine, Inier-
viti. The first number issued, on 22nd May 1976, was immensely suc-
cessful. Its popularity has been sustained due, perhaps, to photo-
graphs of celebrities in the nude, to its sensational approach to cu-

445



— e

frent events or to its use of gruesome, morbid pictures to illustrate re-
ports of accidents, killings and the likes. On the other hand, the ma-
gazine contains both factual and fictional columns penned by re-
nowned authors such as Vizquez Montalbin and Francisco Umbral
among others. Interviti holds the record for the only magazine in
Spain to have sold one million copies. Grupo Z then essayed in the
world of pornography, publishing a magazine, Lib, and setting up a
film production and distribution company. For a while after this, the
Group endeavoured to earn itself a measure of respectability by pu-
blishing a weekly magazine, Qué, which was a total failure, and a
daily newspaper, El Periédico.

Strong economic growth and greater financial activity marked the
1980s. It is not therefore surprising that the business press gained po-
pularity. The daily newspaper Cinco Dias had already appeared in
1978 and was well established by the time new publications such as
Actualidad Econémica and Expansion, among others, arrived on the
scene.

By this time, too, the regional press was expanding, particularly in
the Basque Country and Catalonia. The most prominent regional
newspapers in the Basque Country during Franco’s era had been Za
Gaceta del Norte and E| Correo Espaiiol-El Pueblo vasco. In 1975, La
Gacela del Norle suffered a major crisis whereas sales of El Correo Es-
paviol-El Pueblo Vasco went up considerably. That same year two
new daily newspapers came out in the Basque Country, printed
partly in the vernacular and partly in Castilian Spanish. These were
Deia, a Basque National Party enterprise, and Egin, supported by the
Herri Batasuna coalition. In Catalonia, El Periédico, belonging to the
“Grupo Z”, was widely circulated. This was joined on 23rd April 1976
by Avui, printed in Catalan.

However, without any doubt, the most successful publications of
the 1980’s were those that come together under the general heading
of “Romantic Press”. The most famous of these magazines are Hola,
Semana, Lecturas, Diez Minutos and Garbo. Although they started
out several years ago on modest budgets, when colour printing be-

came more widespread in the 1960’s these magazines were on the
road to success. Between them they now sell two million copies each
week. After Spain’s political transition, they acquired political signifi-
cance given the enormous number of readers. After the 1977 elec-
tions, former President Adolfo Sudrez commented how he had won
half a million votes thanks to an interview in Hola. After winning the
1982 elections, the first press interview that President Felipe Gonzilez
granted was to that same magazine. Of all the Spanish publications,
Hola is the most widely read and the one with the greatest number of
suscribers in both Spain and abroad, including the Soviet Union.

446

2.2. The Radio after Political Transition

By the mid-seventies, Radio Nacional’'s news mongpqu wus‘:'a'hI( ).w‘
ing signs of encroachment from other neyvscgsts, for‘ instance, (:dt.l(. it
SER’s “Hora 25”, which reached high listening ratings. However, it
was not until 1977 that the freedom to broadcast news was_lcg:nlly
enacted and even then the State persisted in wanting to com.rf)l lhI(.*
major broadcasting companies. In the case of Cadeqa SER, this l()([“-
the form of being obliged to assign 25 percent ‘of its shares. l(il u'
State, free of charge, in exchange for certain prlvﬂeges.when 1t(( AT
to allocating the frequencfiies thla9t7t;orresponded to Spain pursuant to

Conference of late .

the\ﬁc(}/ﬁreliviews broadcasts were legally liberalizeq, radig became the
luminary of political transition and the ensuing inception of ldci!lf',l
cracy. The number of stations increased four-fold and technologicit

reconversion was undertaken. Furthermore, as a rf-;‘sult Qf thL:‘ |l';I:

doubtable professionalism shown by those wor.kmg in radio, c)rull 1 |
lity shot up and so, therefore, did ratings. The high E)91nt was 1;‘1(11&.('
on 23rd February 1981, with the attempted coup d’état that shoc ((‘ (‘
the whole country. The night of 23rd February came to be knpv:ln l.u
“the night of the transistors”. Thanks to the news coverage glvcnv B
the different radio stations, everyone was .able to follow evemh‘ lli{I
Congress almost as they happened. According to thg G_eneral Mec l
Poll, seven and half million people listened to tt}e.rad'xo in 1975, morc
than thirteen million in 1980 and over sixteen million in 1982.

However, in 1982 the trend started to reverse. The passion that‘p'u‘
blic and professionals of the media a.like had exmbned.for r'1<vew.s~'1:‘
porting began to wane and, little by little, the radio regained its origi
nal function as a provider of entertainment. ' .

The State radio was forced to adapt to circumstances. Th¢ ersl
while “Red de Emisoras del Movimiento”, “Cadena Azgl de RaqloQ1l.L|
sién” and “Cadena de Emisoras Sindicales” rr_lerged. in 1?88 to f()l m‘
“Radio Cadena Espafiola”. Together w.ith “Radio Nacional”, this is onc
of the largest governmental networks in Europe. Lo

New arrivals on the communications scene demanded a p 4(1L
from which to express their views but there was no legal framewo‘r k
to shelter them. It was then that the “free 'radxo” movement was b_oilln:
beginning when the Catalonian “Onda Lliure” went on the air. AL. chl
same time, local and council stations started broadcasting. Orggr'nz)c‘c‘
under the “Municipal Stations Coordinator”, there were 300 of thesc

(i operating in 1988. ' _
Statfsnf)arlt) of thegprocess of developing rggiona[ autonomles_, reg1onal‘
radio stations sprang up in the 1980’s, financed by the Autonomous

447



Governments and income from advertising. By 1988, four networks
were in operation: Catalunya Radio, Eusko Irratia, Onda Madrid and
RTV Galicia, some of them with several radio and television stations.

In the 1980’s, Cadena SER continued to be the doyen of privately
owned stations. In 1986, the PRISA Group (owner of El Pais) ac-
quired 51% of it share capital. Second in the ranking is COPE, whose
59 stations serve 41 provinces. Although smaller than either SER or
COPE, other major groups such as Antena 3 and Rueda Rato com-
plete the picture,

In summary, the 1980’s witnessed a process of convergence of ra-
dio broadcasting companies. Expectations are that the trend will con-
tinue over the next few years and that large amounts of foreign capi-
tal will flow in. Given technical and financial difficulties, it is evident
that the sector will have to give priority attention to cutting costs and,
inevitably, to identifying a specialized niche. A very versatile media,
the radio has always managed to adjust to political ups and downs
and there are no grounds for suspecting any change in the future.

2.3. Television after political transition

Political transition coincided with the height of Television Espa-
flola’s most serious internal troubles ever. Industrial dispute was at its
worst and accusations of corruption were being made. The unrest
had been sparked off by a 1979 auditors report, published in 1980 by
El Pais, which disclosed the corporation’s lack of proper organization
and its disastrous management.

In the government’s “Moncloa Pacts”, signed on 27th October
1977, the urgent need to provide the television media with an appro-
priate statute had already been recognised. As a first step, the Provi-
sional Governing Board of RTVE was created, its first ever democratic
agency. RTVE's Statute proved to be one of the most controversial
pieces of legislation to be drafted and it seemed that an agreement
would never be reached. After endless parliamentary debate, the Sta-
tute came into force under the 10th January 1988 Act. However, poli-
tical pressures caused its effectiveness to be delayed for a full year.
This was a severe blow to the Government, ever reluctant to relin-
quish its control over television.

Regional television came into operation in the 1980’s. The first of
these was the “Ente Publico Radio Television Vasca” whose transmis-
sions began on 1st January 1983 despite not having obtained a permit
from the central government in Madrid. Soon after, the Catalonian
and Galician channels were on the air, both of them in the vernacular.
Other channels were gradually established in all of Spain’s autono-
mous regions.

448

A major development in latter years was the advent of privately
owned television, preceded by an earnest political battle between
lobbyists and the ruling party, PSOE. In possession of no authoriza-
tion, Canal 10 began transmitting from London on 25th January 1988.
However, this venture was nipped in the bud when the owners
wound up in court over the company’s financial problems. In the
end, the Socialist government was forced to give in to the inevitable
and authorize independent television. There has been a gradual cut-
back in state subsidies to RTVE, now obliged to adopt 2 much more
commercial and competitive programme policy.

2.4. Looking to the future

The signs are that the communications sector will be given a
strong boost in the 1990’s. The five year long plight affecting the
press seems to have been overcome, thanks to overall economic re-
covery and to today’s vast advertising expenditure. Advertising agen-
cies allocated 242,000 million pesetas to the press in 1989, against
194,000 million pesetas to television. Surprisingly, the press has not
only withstood heightened competition from the growing size of the
audiovisual media, but is actually undergoing one of the most pivotal
business, technological and structural overhauls in its history. Close to
ten new daily newspapers went on sale in 1989, among others £/
Mundo, El Independiente and La Gaceta de Negocios. Other newspa-
pers, such as La Vanguardia and Ya to mention but two, have been
totally revamped. Fifteen new daily newspapers, mostly local or re-
gional, are expected to be released in 1990. Two have come into
being in May, El Sol in Madrid and Las Noticias in Barcelona.

However, this otherwise optimistic outlook is clouded by the low
level of daily newspaper readership in Spain. The average is 82 co-
pies per 1,000 inhabitants whereas Unesco puts this figure at 100 copies
per 1,000 inhabitants to discern the threshold of a country’s cultural
development. Among all of Franco’s legacies, this is perhaps one of
the most visible, since the current readership is unchanged from the
1931 level. Under Franco, the press as a media was boring and uncri-
tical for forty years. That said, numbers are not always everything.
Reading newspapers in Spain is often a group activity. Many places
such as associations, clubs and workplaces provide an opportunity to
glance through several newspapers and to discuss the news with
other people. This is especially true in the rural areas, where the news-
paper becomes one of the attractions of the local bar, so in fact just
one copy is actually read and discussed by a number of people.

In the five years since 1986, mass media sociology has undergone
considerable change in Spain. The communication media is no longer

449



at the mercy of purely political developments but is increasingly de-
pendent on the industries it has itself generated. Therefore, in order
to be able to understand how the media is affected, one must address
the issue of marketing.

Speaking in terms of economy and communications, Spain is in a
very special strategic position, from both the geographic and business
point of view, placed as she is between the North and the South.
Over the past few years, Spain has become a focus for investment
from economically powerful countries in Europe, Germany and Fran-
ce, and in the rest of the world, U.S.A. and Japan. It therefore seems
probable that economically Spain will form part of the Northern eco-
nomic bloc. At the same time, Spain is making a tremendous effort to
transform all the companies belonging to the Communications and
Information sector, much more than other Southern countries such as
Greece and Portugal and, further afield, Latin America. This task has
been made much easier by economic growth that has been stronger
even than in other EC countries, as evidenced by GDP growth that
has been one and a half times higher than the rest of the Community
over the past five years.

Business as well as technological changes have had a tremendous
impact on Spanish mass media. However, in this sector the usual law
of supply and demand does not apply, for the media itself decides on
the supply without giving a thought to theoretical consumer needs.
This is an important factor and one that has done much to change the
very concept of “information”. Traditionally defined as “news”, the
term has gradually come to mean the whole development of telecom-
munications in general, and in turn within the wider context of infor-
mation transmission in modern society, wherein even leisure is consi-
dered a market.

In communications there has been a growing tendency in recent
years for the world market to be controlled by a few communication
giants, for instance Berlusconi and Murdoch to name but two. Mac-
Bride’s famous “one world with many voices” is changing to “one
world with a few voices”, thereby giving substance to MacLuhan's
idea of a “worldscale village”. However, it does seem fairly obvious
that the development of the Communications and Information media
has not erased cultural differences between the North and the South.
Indeed, they have not even managed to tear down the cultural ba-
rriers between members of the same society. Statistics on the use
made of specialized media in the United States are revealing. A study
made of 15 scientific libraries showed that 60 percent of catalogue re-
ferences were made by men, 70 percent by users aged between 20
and 34, and 70 percent by final year under-graduates. In other words,
still just a small élite group has access to information of a highly spe-
cialized nature in contrast to the vast majority of the population that is

450

Fi

content to sit back and gaze at a television screen —the focal point in
many of today’s homes— source of an unvarying and pedestrian cul-
ture.

While Spain is certainly immersed in the same overall communica-
tions developments that are affecting the entire world, there are cer-
tain differences worth pointing out. Television via satellite has been
available for five years now but only to a limited sector of the
population. The first cable television networks have been set up (cot-
tage-industry business in some cases), an almost unique event in Eu-
rope. As an offshoot of both technologies, the first combined satellite- - -
cable systems have come into operation. On the other hand, teletext
services are still at an early stage of development.

The current organization of communication channels is as follows:
on an international level, Spain belongs to the European movement
that is trying to restrict the surge of the U.S. and Japanese markets by
joining forces to gain a real competitive edge. On a national level, re-
gional communication channels are permitted, although between
them the major networks take the lion’s share. Finally, on a local le-
vel, innovative cable technologoy contributes to alternative avenues
of expression thereby diversifying the communications market and
providing small scale productions possibly their only outlet.

451



