Person:
Ducca Cisneros, Linda Vanina

Loading...
Profile Picture
First Name
Linda Vanina
Last Name
Ducca Cisneros
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Department
Area
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Theatre of the oppressed and social work: an opportunity for social awareness through theatre
    (Art in social work practice: theory and practice: international perspectives, 2019) Ducca Cisneros, Linda Vanina; Huss, Ephrat; Bos, Eltje
    This chapter focuses on one method of social theatre, namely the 'Theatre of the Oppressed', and its possible relationship with social work. Theatre of the Oppressed (TO), by Augusto Boal, is a methodology based on the philosophy of Paulo Freire's pedagogy of liberation. It is based on the idea that most of the people suffer an oppression of some kind or another and oppressive structures can be overcome by social action. Theatre of the Oppressed's techniques and methodologies can be tools for raising awareness about the inequalities and injustices of the system in which we live. The general and more common way of TO is to prepare a Forum Theatre play using the 'gamexercises' to make participants become actors. TO works mostly with disadvantaged groups which may be familiar for social workers, but also for people 'in general'. The results and impact of TO involvement with social work can manifest at the personal, interpersonal, social, and community levels.
  • Item
    Project number: 112
    Internacionalización del curriculum en la asignatura de mediación del Departamento de Derecho Civil de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid
    (2019) Blanco Carrasco, Marta; Arias Astray, Andrés; García Villaluenga, Leticia; De Gracia, Elena; Menor, Barbara; Orta, Raquel; Rivera Álvarez, Joaquín María; Serrano Ruiz-Calderón, Manuel; Ducca Cisneros, Linda Vanina
    Se presentan los resultados del proyecto de innovación docente en el que se desarrolla una experiencia tanto de internacioanalización en casa como de internacionalización del curriculum de la asignatura de mediación a través de la creación de un seminario internacional en el que participaran profesores europeos e internacionales.
  • Item
    The right of the child to be heard: participation of children in care
    (2013) Ducca Cisneros, Linda Vanina
    The Right of the child to be heard is crucial for children development and participation is a key factor for its implementation. Children in care need multiple opportunities to be heard and participate actively in decisions affecting them. A literary review will be done to define the term and appreciate its benefits for children from a Social Work perspective. To analyse the Spanish situation, the Law system and the existing literature will be examined while participant observation held in a Residential Care setting will illustrate the reality analysis. Participation in Spain protection system is not regarded as a priority. Children feel generally powerless and without any control of their lives. There is a need to improve protection systems and increase Social Work research in the field in order to give children more opportunities to participate.
  • Item
    Teoría y práctica en Trabajo Social: un estudio cualitativo acerca de su integración
    (2015) Ducca Cisneros, Linda Vanina; Arias Astray, Andrés
    Existen numerosas dificultades para relacionar la teoría con la práctica en Trabajo Social, pese a que ambas no pueden pensarse de forma diferenciada. El objetivo principal de este estudio es conocer qué papel juega la teoría en la práctica profesional del Trabajo Social. Mediante el análisis cualitativo del discurso se exploran las interpretaciones de trabajadoras sociales, estudiantes avanzados y profesoras de Trabajo Social. Se utilizan las técnicas de análisis bibliográfico, entrevista en profundidad y grupos de discusión. Las trabajadoras sociales utilizan los conocimientos teóricos de modo ecléctico con diferentes niveles de reflexión teórica. El conocimiento teórico es un aspecto importante a tener en cuenta en la práctica pero no es considerado fundamental para la consecución de la misma. Otros tipos de conocimiento tales como el factual, el práctico o implícito son igual o más necesarios que el conocimiento teórico. Los aspectos actitudinales y volitivos cobran un espacio fundamental en la práctica profesional. Asimismo, aspectos relativos a la organización, así como los sociales y políticos condicionan la práctica y la implementación teórica. El trabajo en equipo, la supervisión teórica y la reflexión personal crítica, así como una formación más práctica en la universidad, aparecen como factores que contribuirían a una mejor integración teórico práctica.