Person:
Lora Maroto, Beatriz

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First Name
Beatriz
Last Name
Lora Maroto
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Químicas
Department
Química Orgánica
Area
Química Orgánica
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Manipulating Charge-TransferStates in BODIPYs: A ModelStrategy to Rapidly Develop Photodynamic Theragnostic Agents
    (Chemistry: a european journal, 2020) Jiménez González, Josué; Prieto Montero, Ruth; Lora Maroto, Beatriz; Moreno Jiménez, Florencio; Ortíz García, María Josefa; Oliden Sánchez, Ainhoa; López Arbeloa, Íñigo María; Martínez Martínez, Virginia; Moya Cerero, Santiago de la
    On the basis of a family of BINOL (1,1′-bi-2-naphthol)-based O-BODIPY (dioxyboron dipyrromethene) dyes, it is demonstrated that chemical manipulation of the chromophoric push–pull character, by playing with the electron-donating capability of the BINOL moiety (BINOL versus 3,3'-dibromoBINOL) and with the electron-acceptor ability of the BODIPY core (alkyl substitution degree), is a workable strategy to finely balance fluorescence (singlet-state emitting action) versus the capability to photogenerate cytotoxic reactive oxygen species (triplet-state photosensitizing action). It is also shown that the promotion of a suitable charge-transfer character in the involved chromophore upon excitation enhances the probability of an intersystem crossing phenomenon, which is required to populate the triple state enabling singlet oxygen production. The reported strategy opens up new perspectives for rapid development of smarter agents for photodynamic theragnosis, including heavy-atom-free agents, from a selected organic fluorophore precursor.
  • Item
    Project number: 175
    Del laboratorio al aula virtual en las prácticas de Química Orgánica
    (2021) Lora Maroto, Beatriz; Martínez Ruiz, María Paloma; Ortíz García, María Josefa; Osío Barcina, José de Jesús; Rodríguez Agarrabeitia, Antonia; Ray Leiva, César; Schad Alburquerque, Cristobal Martín
    Este proyecto surge de la necesidad de proporcionar a los estudiantes la posibilidad de adquirir las competencias asociadas a las prácticas de laboratorio de Química Orgánica, también en aquellas situaciones en las que no es posible la docencia presencial. Un claro ejemplo de ello ha sido el año 2020 con la situación del COVID-19 y el obligado confinamiento, que ha hecho imposible proporcionar a los estudiantes docencia práctica en el laboratorio. Pero esta no es la única situación en la que la posibilidad de recibir docencia práctica online se hace necesaria. Pueden existir casos de estudiantes que no puedan asistir presencialmente al laboratorio, por ejemplo, por motivos médicos, psicológicos, por discapacidad, cuando no se dispone de un laboratorio convenientemente adaptado, etc. La docencia online tiene la ventaja, frente a la docencia presencial, que se puede recibir desde cualquier lugar, de manera no necesariamente síncrona. Esto facilita que los estudiantes puedan organizar su docencia adaptada a su situación y necesidades. Así, en este proyecto se proporcionan las herramientas para posibilitar que todos los estudiantes puedan recibir esta docencia en cualquier situación, momento y lugar. Es evidente el reto que supone adaptar una docencia práctica de laboratorio a la docencia online, donde no es posible la manipulación de reactivos y material que se trabaja en un laboratorio de prácticas. Por ello, en este proyecto se han diseñado las actividades online que han de sustituir a la docencia presencial en el laboratorio, de manera que se logre la adquisición de las competencias asociadas a las prácticas por parte de la totalidad de los estudiantes, así como su correcta evaluación.
  • Item
    Project number: 134
    Nueva metodología de aprendizaje basado en investigación en el Laboratorio de Química Orgánica II (Grado en Química, Doble Grado en Química y Bioquímica)
    (2022) Illescas Martínez, Beatriz; Martínez Ruiz, María Paloma; Rodríguez Yunta, María Josefa; Gómez Aspe, Rafael; Lora Maroto, Beatriz; Martínez del Campo, Teresa; Descalzo López, Ana Belén; Santos Barahona, Jose Manuel; Cembellín Santos, Sara; Cabrera González, Justo Enrique; Patino Alonso, Jennifer; Serrano Buitrago, Sergio; Villalonga Chico, Anabel; Mayol Hornero, Beatriz; Hernández-Cornejo Pérez, Javier
    Este proyecto tiene como objetivo llevar a cabo un cambio conceptual del Laboratorio de Química Orgánica II, introduciendo métodos del aprendizaje mediante indagación guiada (“inquiry-guided learning”). Se ha desarrollado un aprendizaje centrado en el estudiante, que requiere que los alumnos realicen sus propias hipótesis, planifiquen su experimento, reflexionen y tomen decisiones durante el desarrollo de cada sesión. Se han utilizado como estrategias principales: 1) Diseño de una práctica piloto basada en los conceptos del aprendizaje mediante indagación guiada. Dicha práctica es diferente para cada alumno, lo que ha supuesto contar con una reserva de 12-15 prácticas diferentes previamente ensayadas. 2) Diseño y elaboración del material de laboratorio necesario para transformar las prácticas ya existentes en formato expositivo en experimentos basados en indagación, planteando preguntas que los alumnos deben responder a lo largo del experimento, sin proporcionarles previamente los resultados esperados, sino promoviendo un aprendizaje activo que integra los nuevos conceptos inferidos a partir de un verdadero proceso de experimentación e investigación. 3) Promover la discusión científica de los resultados introduciendo al final de la sesión una puesta en común con un alto componente de evaluación entre iguales (“peer-assessment”). 4) Con el fin de tutorizar el papel del profesor en este modelo de aprendizaje, se ha desarrollado una guía de ayuda al profesor. 5) Por último, se han realizado encuestas de evaluación para recibir la retroalimentación necesaria de los profesores y alumnos que se han enfrentado a esta nueva metodología en nuestro Departamento.
  • Item
    Project number: 307
    La “indagación guiada” en el Laboratorio de Química Orgánica II (Grado en Química, Doble Grado en Química y Bioquímica)
    (2023) Illescar Martínez, Beatriz María; Martínez Ruiz, Mª Paloma; Rodríguez Yunta, Mª Josefa; Gómez Aspe, Rafael; Lora Maroto, Beatriz; Luna Costales, Amparo; Descalzo López, Ana Belén; Vázquez Rodríguez, Henar; Santos Barahona, José; Cembellín Santos, Sara; Cabrera González, Justo Enrique; Patino Alonso, Jennifer; Serrano Buitrago, Sergio; Foronda Sainz, Román; Nieto Ortiz, Gema Isabel; García Matesanz, Diego; López Zazo, Ruth; García Escobar, Mª Eugenia; Calderón Saturio, Delia
    El objetivo del proyecto es introducir la indagación guiada en el Laboratorio de Química Orgánica II. Supone la modificación de las prácticas, elaboración del material docente y creación de una sesión de búsqueda bibliográfica online.
  • Item
    DNA-Modulated and Mechanoresponsive Excitonic Couplings Reveal Chiroptical Correlation of Conformation, Tension, and Dynamics of DNA Self-Assembly
    (Nano Letters, 2023) Mo, Xiaomei; Li, Huacheng; Tang, Pan; Hao, Yaya; Dong, Bingqian; Marazuela Lamata, María Dolores; Gómez Gómez, María Milagros; Zhu, Xianfeng; Li, Qian; Lora Maroto, Beatriz; Jiang, Shuoxing; Fan, Chunhai; Lan, Xiang
  • Item
    Polar ammoniostyryls easily converting a clickable Q1 lipophilic BODIPY in an advanced plasma membrane probe†
    (Journal of Materials Chemistry B, 2023) Serrano-Buitrago, Sergio; Muñoz Úbeda, Mónica; Almendro Vedia, Víctor Galileo; Sánchez-Camacho, Juan; Lora Maroto, Beatriz; Moreno, Florencio; Bañuelos, Jorge; García-Moreno, Inmaculada; López Montero, Iván; Moya Cerero, Santiago De La; Moreno Jiménez, Florencio
    A very simple, small and symmetric, but highly bright, photostable and functionalizable molecular probe for plasma membrane (PM) has been developed from an accessible, lipophilic and clickable organic dye based on BODIPY. To this aim, two lateral polar ammoniostyryl groups were easily linked to increase the amphiphilicity of the probe and thus its lipid membrane partitioning. Compared to the BODIPY precursor, the transversal diffusion across lipid bilayers of the ammoniostyryled BODIPY probe was highly reduced, as evidenced by fluorescence confocal microscopy on model membranes built up as giant unilamellar vesicles (GUVs). Moreover, the ammoniostyryl groups endow the new BODIPY probe with the ability to optically work (excitation and emission) in the bioimaging-useful red region, as shown by staining of the plasma membrane of living mouse embryonic fibroblasts (MEFs). Upon incubation, this fluorescent probe rapidly entered the cell through the endosomal pathway. By blocking the endocytic trafficking at 4 °C, the probe was confined within the PM of MEFs. Our experiments show the developed ammoniostyrylated BODIPY as a suitable PM fluorescent probe, and confirm the synthetic approach for advancing PM probes, imaging and science.
  • Item
    Dissimilar-at-boron N-BODIPYs: from light-harvesting multichromophoric arrays to CPL-bright chiral-at-boron BODIPYs
    (Organic Chemistry Frontiers, 2023) Ray, César; Avellanal-Zaballa, Edurne; Muñoz Úbeda, Mónica; Colligan, Jessica; Moreno Jiménez, Florencio; Muller, Gilles ; López Montero, Iván; Bañuelos, Jorge; Lora Maroto, Beatriz; Moya Cerero, Santiago De La
    We report a workable and easy approach for the direct post-multifunctionalization of common BODIPYs (F-BODIPYs) with minimal interference to the starting photophysical behavior. It entails the easy transformation of an F-BODIPY into the corresponding N-BODIPY by using a dissimilarly-N,N′-disubstituted bis(sulfonamide), which is easily obtained from ethane-1,2-diamine. This approach is exemplified by the rapid synthesis of a selected battery of unprecedented dissimilar-at-boron N-BODIPYs, which are rationally designed to act as efficient multichromophoric arrays for light harvesting by excitation energy transfer, as specific bioprobes for fluorescent imaging, or as efficient chiroptical dyes exhibiting visible circular dichroism and circularly polarized luminescence. Noticeably, this approach has led to the synthesis of the first CPL-bright chiral-at-boron BODIPYs, a significant novelty in BODIPY chemistry and CPL emitters