Person:
Herrero López, Reyes

Loading...
Profile Picture
First Name
Reyes
Last Name
Herrero López
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Políticas y Sociología
Department
Ciencia Política y de la Administración
Area
Ciencia Política y de la Administración
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 33
    El podcast como práctica colaborativa: relatos sobre la sostenibilidad
    (2023) Resina De La Fuente, Jorge Fernando; García Gago, Santiago; Güemes, Cecilia; Cortés Cediel, María Elicia; Ferrero Turrión, Ruth; Belli, Simone; Jerez Novara, Ariel Ernesto; Martínez Lamas, Daniel; Campo García, María Esther Del; Herrero López, Reyes; Díaz-Tendero Bollaín, Aída; González Jiménez, María del Mar; Arranz Sánchez, Laura; Estévez Rubín De Celis, Juan Ignacio; Velasco González, María
    Proyecto de Innovación Docente que tiene por objetivo incentivar y estimular a docentes y estudiantes en el uso de los podcasts como formato y metodología de enseñanza y aprendizaje en Ciencias Sociales. Se trata de la tercera edición del Proyecto, centrado en esta ocasión en la elaboración de podcasts en el aula sobre distintas problemáticas sociales y políticas desde un punto de vista de sostenibilidad, incorporando una mirada crítica y transversal a su estudio.
  • Item
    Are different countries equally green with envy? A comparison of the everyday concept of envy in the United States, Spain, and Germany
    (Scandinavian Journal of Psychology, 2023) Schweiger Gallo, Inge; Görke, Lucia A.; Alonso García, Miguel Aurelio; Herrero López, Reyes; Gollwitzer, Peter M.
    Using a prototype approach to emotion concepts, we mapped the internal structure and content of the everyday concept ofenvy(as used in the UnitedStates) and its translation equivalents ofenvidiain Spanish and Neid in German. In Study 1 (totalN=415), the features of the concept of envy, envidia, and Neid were generated via an open-ended questionnaire. In Study 2 (totalN=404), participants rated the degree of typicality of the constitutive features on a forced-choice questionnaire. The prototype analysis of envy, supplemented with network analyses, revealed that the largest connected set of features of envy, envidia, and Neid shared a group of central features, including features related to success or to people with a better appearance. Still, envy, envidia, and Neid did differ with respect to their constituent peripheral features as well as the density of their networks, their structure, and the betweenness centrality of the nodes. These results suggest that a prototype approach combined with network analysis is a convenient approach for studying the internal structure of everyday emotion concepts and the degree of overlap with respect to the translation equivalents in different countries
  • Item
    Project number: 165
    El podcast como práctica de aprendizaje colaborativo en Ciencia Política
    (2022) Resina De La Fuente, Jorge Fernando; Martínez Lamas, Daniel; Estévez Rubín De Celis, Juan Ignacio; Güemes, María Cecilia; Cortés Cediel, María Elicia; García Gago, Santiago; Arranz Sánchez, Laura; Jerez Novara, Ariel Ernesto; Belli, Simone; Campo García, María Esther Del; Ferrero Turrión, Ruth; Herrero López, Reyes; Díaz-Tendero Bollaín, Aída; Martínez Martínez, Ignacio; Velasco González, María; González Jiménez, María del Mar; Corral Montero, Carlos Miguel; Sanz Romans, Jesús Manuel
    El objetivo general de este proyecto es que la/os estudiantes elaboren colaborativamente podcasts sobre conceptos de Ciencia Política como actividad práctica en el aula, para que aprendan e interioricen teoría a través de la producción de material sonoro de carácter didáctico. La propuesta es que trabajen en grupos y cuenten con la guía y apoyo tanto del profesor o profesora responsable de la asignatura como de los miembros del proyecto.
  • Item
    Mapping the everyday concept of disgust in five cultures
    (Current Psychology, 2024) Schweiger Gallo, Inge; El-Astal, Sofian; Yik, Michelle; Pablo Lerchundi, Iciar; Herrero López, Reyes; Terrazo Felipe, Mónica; Gollwitzer, Peter M.; Fernández-Dols, José Miguel
    Past research has shown that disgust is a heterogeneous category and lacks unity in its defning features. In the two studies reported in this paper, we examined the internal structure of disgust in English, and its translation equivalents of asco in Spanish, Ekel in German, garaf in Arabic, and yanwu in Chinese. In Study 1, 517 participants listed the most accessible constitutive features (defnition, elicitors, and physical responses) of the concept of disgust in their culture. In Study 2, 653 participants were asked to judge the extent to which each of the 63 features extracted from Study 1 was typical of the concept of disgust in their respective culture. Results revealed diferences in content, as well as internal structures across the fve cultural groups: the disgust concepts difered in the degree of typicality of their constitutive features, the relevance of single features, the extent to which they shared features and the structural properties of the features. Taken together, our results question the assumed conceptual equivalence of the disgust concept across fve cultures and raise questions about the suitability of deploying direct translations of disgust terms in cross-cultural research.
  • Item
    Project number: 41
    InnovaPodcast UCM: el aula como laboratorio radiofónico en Ciencias Sociales
    (2024) Resina De La Fuente, Jorge Fernando; Güemes, Cecilia; Belavi Achard, Guillermina; Boschiero, Elena; Cortés Cediel, María Elicia; Díaz-Tendero Bollaín, Aída; Campo García, María Esther Del; García Gago, Santiago; Martínez Lamas, Daniel; González Jiménez, María del Mar; Arranz Sánchez, Laura; Herrero López, Reyes; Jerez Novara, Ariel Ernesto; Ferrero Turrión, Ruth; Belli, Simone
    El proyecto de innovación docente "InnovaPodcast UCM: el aula como laboratorio radiofónico en Ciencias Sociales" pone en práctica el uso de los podcasts en clase, como una herramienta para el aprendizaje, la docencia y la difusión en Ciencias Sociales. Coordinado por el profesor Jorge Resina, se trata de la 4ª edición del proyecto, que tiene como gran objetivo familiarizar a estudiantes y profesorado con los nuevos formatos sonoros, además de desarrollar nuevas destrezas digitales. La página web del proyecto puede consultarse en: www.ucm.es/innovapodcast
  • Item
    Project number: 154
    El podcast como herramienta docente y de difusión científica
    (2021) Resina De La Fuente, Jorge Fernando; García Gago, Santiago; Güemes, Cecilia; Romanos Fraile, Eduardo; Sádaba Rodríguez, Igor Javier; Belli, Simone; Cortés Cediel, María Elicia; Martínez Martínez, Ignacio; Estévez Rubín De Celis, Juan Ignacio; Martínez Lamas, Daniel; Jerez Novara, Ariel Ernesto; Arranz, Laura; Díaz-Tendero Bollaín, Aída; Sola Espinosa, Jorge; Ferrero Turrión, Ruth; Sánchez Reinón, Manuel; Herrero López, Reyes; Campo García, María Esther Del; Rubio Nuñez, Rafael; Sanz Romans, Jesús; Corral Montero, Carlos
    Esta memoria recoge el proceso de "El podcast como herramienta docente y de difusión científica", un proyecto de innovación docente cuyo objetivo general es motivar a sus participantes en el uso de los podcasts como herramienta docente y de difusión científica. El propósito es que se aproximen a este formato de una forma experimental, de modo que conozcan qué es un podcast a través de un proceso aplicado de trabajo colaborativo, donde tengan que diseñar y producir uno, explorando así distintas posibilidades pedagógicas y de difusión investigadora.