Álvarez González, FranciscoCamiña Centeno, Ester2023-06-202023-06-202008978-84-691-3815-1https://hdl.handle.net/20.500.14352/56736A previous version of this paper has been presented at the Third World Congress of Environmental and Resource Economists (Kyoto, 2006), 7th Meeting on Game Theory and Practice dedicated to Energy, Environment and Natural Resources (Montreal, 2007) and 22nd European Conference on Operational Research (Prague, 2007).We consider a market for pollution emission permits in a setting in which pollution, generated as by-product of firms’ activity, is determined as the sum of firm-specific random shocks and each firm's abatement effort. In such a setting, an expected utility maximizer society demands an optimal abatement effort from each firm. As long as the abatement effort is decided by each firm and not observed by the environmental regulator, a moral hazard problem arises in which: (i) firms (agents) have informational advantage with respect to the regulator (principal) and (ii) the only link among firms is precisely the market for permits, which is nothing but a chance to trade permits (contracts) once they have been assigned by the regulator. Our main point is to raise doubts on the social desirability of the -competitive- market, since it enlarges the firms’ strategy space. We theoretically characterize conditions under which the market improves (or worsens) the firms with respect to an autarchy scenario.Analizamos el mercado de derechos de emisión en un entorno en el que la contaminación, generada a partir de la actividad productiva de las empresas, se determina como la suma de un shock específico de cada empresa y la decisión de las mismas sobre el esfuerzo que dedican a reducir la contaminación. En este escenario, una sociedad mazimizadora de la utilidad desea inducir el esfuerzo óptimo en cada empresa. Dado que este esfuerzo lo decide cada empresa y no lo observa el regulador medioambiental, nos encontramos con un problema de riesgo moral en el que: (i) las empresas (agentes) tienen una ventaja informacional con respecto al regulador (principal) y (ii) el único enlace entre las empresas contaminantes es el mercado de derechos de emisión, que es una manera de intercambiar derechos (contratos) una vez han sido asignados por el regulador. Nuestro objetivo principal es analizar las consecuencias de la existencia de este mercado competitivo puesto que aumenta el conjunto de estrategias de las empresas. Desde un punto de vista teórico, caracterizamos las condiciones bajo las cuales el mercado mejora (o empeora) a las empresas con respecto a la situación sin mercado de derechos.engAtribución-NoComercial 3.0 Españahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/Moral hazard and tradeable pollution emission permitstechnical reporthttps://www.ucm.es/icei/working-papersopen accessD21D82Moral HazardEmission permits marketRiesgo MoralMercado de derechos de emisiónMercados bursátiles y financieros