Arce Bueno, Julio Carlos2024-01-312024-01-312020Arce, Julio. «PACO ESPAÑA Y EL TRAVESTISMO ESCÉNICO DURANTE LA TRANSICIÓN». Neuma (Talca) 13, n.o 2 (2020): 106-30. https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000200106.0718-7017https://hdl.handle.net/20.500.14352/97086The aims of this article is to analyze the role of transvestism in the media and, specifically, in the cinema of the Spanish Transition (1975-1981). The most representative figure of musical stage transvestism during this period was Paco España, impersonator of folk singers during the seventies. The first question is how the transvestite recovers the notoriety that he had lost with the establishment of Francoism. Although Judith Butler attributes to drag queen practice the ability to stage from the parody the performative character of any gender identity, in the Spanish Transition, transvestism also challenged the political order, as a symbol of monolithic counter-power that allows publicly exemplifying the end of the “virility” of Franco’s power, although without fully affirming a new democratic identity. It represents a symbolic transgression of the Francoist virility model that is also externalized, especially in public shows that proliferate in tourist places and in big citiesEl artículo tiene como objetivo analizar el papel del travestismo en los medios de comunicación y, en concreto, en el cine español de la Transición (1975-1981). La figura más representativa del travestismo escénico musical durante la transición fue Paco España, imitador de cantantes folclóricas durante los setenta. La primera cuestión que nos planteamos es cómo el travesti recupera la notoriedad que había perdido con la instauración del franquismo. Si bien Judith Butler atribuye a la práctica transformista la capacidad para escenificar desde la parodia el carácter performativo de cualquier identidad de género, en la España de la Transición, el travestismo también desafiaba al orden político, como un símbolo de contrapoder monolítico que permite ejemplificar públicamente el fin de la “virilidad” del poder franquista, aunque sin afirmar plenamente todavía una nueva identidad democrática. Supone una transgresión simbólica del modelo de virilidad franquista que además se exterioriza, sobre todo en los espectáculos públicos que proliferan en lugares turísticos y en las grandes ciudades.spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Paco España y el travestismo escénico durante la transiciónPaco España and stage transvestism during the Transitionjournal article0719-5389https://doi.org/10.4067/S0719-53892020000200106open accessTravestismoTransición españolaFranquismoMúsica6203.06 Música, Musicología