Avilés Villarroel, Carlos AlbertoRuiz-Pérez, LuisSanz, DavidNavia, JoseCrespo, MiguelSantilli, Luca2024-02-062024-02-062014-12-31Avilés, C., Ruiz-Pérez, L., Sanz, D., & Navia , J. (2014). Adaptive and Reactive Skills Involved in the Return of Serve in Tennis. ITF Coaching & Sport Science Review, 22(64), 8–11. https://doi.org/10.52383/itfcoaching.v22i64.5162225-475710.52383/itfcoaching.v22i64.516https://hdl.handle.net/20.500.14352/99479Referencias bibliográficas: • Avilés, C., Benguigui, N., Beaudoin, E., & Godard, F. (2002). Developing early perception and getting ready for action on the return of serve. ITF Coaching & Sport Science Review, 28, 6-8. • Avilés, C., Ruiz, L. M., & Benguigui, N. (2006). ¿Qué conocemos sobre el comportamiento anticipatorio de los jugadores de tenis expertos durante el resto de un primer servicio? In D. Cabello, A., Lees, G., Torres & I. Roldán (Eds.), Colección Congresos nº 2: IV World Congress of Science and Racket Sports (pp. 1-10). Madrid: Alto Rendimiento. • Gillet, E., Leroy, D., Thouvarecq, R., Mégrot, F., & Stein, J. F. (2010). Movement-production strategy in tennis: A case study. Journal of Strength and Conditioning Research, 24, 1942-1947. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181dc4622 • Nieminen, M. J., Piirainen, M., Salmi, J. A., & Linnamo, V. (2013). Effects of neuromuscular function and split step on reaction speed in simulated tennis response. European Journal of Sport Science, 14. https://doi.org/10.1080/17461391.2013.785598 • Ruiz, L. M. (2012). Si quieres decidir bien, no pienses. El papel de los procesos intuitivos en el deporte. Gymnasium. Revista Educaçao Física, Desporto e Saúde, 3, 118-138. • Saviano, N. (2000). Dispelling technical myths: The split step & racquet preparation. High Performance Coaching, 2, 5-8. • Triolet, C., Benguigui, B., Le Runigo, C., & Williams, A. M. (2013). Quantifying the nature of anticipation in professional tennis. Journal of Sports Sciences, 31, 820-830. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.759658 • Uzu, R., Shinya, M., & Oda, S. (2009). A split-step shortens the time to perform a choice reaction step-and-reach movement in a simulated tennis task. Journal of Sports Sciences, 27, 1233- 1240. https://doi.org/10.1080/02640410903233222 • Vaverka, F., Stromsik, P., & Zhanel, J. (2003). Player preparation for service-return - A biomechanics viewpoint. In S. Miller (Ed.), Proceedings of the 2nd ITF International Congress on Tennis Science & Technology (pp. 193-198). London, United Kingdom: International Tennis Federation Ltd. • Williams, A. M., Singer, R. N., & Weigelt, C. (1998). Visual search strategy in live on-court situations in tennis: an exploratory study. In A. Lees, I. Maynard, M. Hudges & T. P. Reilly (Eds.), Science and racketSome years ago, Nick Saviano notified qualitative observations. In this study we have made a chronometric analysis of the split-step and the response times of experienced returners to prove qualitative observations in a quantitative way. The research included the relationship between the different phases of the split-step and the reaction of the players. A 250 fps. high speed camera was used. The results partially confirm landing with the opposite foot. The ability to adapt the landing of the feet in a functional way was implemented by three of the five participants. It was also proved that those players who were faster to land, were also faster to react. There was also a relationship between the national qualification of the participants and the ability to react, since the best male player (M1) and the best female player (F1) had shorter response times.Se realizó un análisis cronométrico del split-step y del tiempo de respuesta en restadores experimentados para corroborar de forma cuantitativa las observaciones cualitativas que notificó Nick Saviano hace algunos años. También, se estudió el vínculo existente entre las diferentes fases del split-step con la reacción de los jugadores. Para ello, se empleó una cámara de alta velocidad a 250 fps. Los resultados obtenidos confirman parcialmente la caída con el pie contrario. La habilidad para adaptar la caída de los pies de forma funcional fue realizada por tres de los cinco participantes. Se constató que los jugadores más rápidos en caer también fueron los más rápidos en reaccionar. También se encontró una relación entre la clasificación nacional de los participantes y la habilidad para reaccionar ya que el mejor jugador (M1) y la mejor jugadora (F1) obtuvieron los tiempos de respuesta más cortos.Il y a quelques années, Nick Saviano a publié des observations qualitatives. Dans ce travail nous avons réalisé une analyse chronométrique du saut d’allégement et du temps de réaction de relanceurs expérimentés afin d’étayer ses observations qualitatives par des données quantitatives. Il s’est également intéressé à la relation entre les différentes phases du saut d’allégement et la réaction des joueurs. Pour les besoins de cette étude, il a eu recours à une caméra à grande vitesse (250 images par seconde). Les résultats obtenus ont confirmé en partie le fait que la réception se faisait sur la jambe opposée à la trajectoire de la balle. De plus, la capacité à adapter la phase de réception de façon fonctionnelle a pu être observée chez trois des cinq participants à l’étude. Il a également été prouvé que les joueurs dont la phase de réception était plus rapide étaient aussi ceux qui enregistraient le meilleur temps de réaction. Enfin, il a été démontré qu’il existait un lien entre le classement au niveau national des participants et les capacités de réaction puisqu’il est ressorti de cette étude que le meilleur joueur (M1) et la meilleure joueuse (F1) avaient des temps de réaction plus courts.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalAdaptive and reactive skills involved in the return of serve in tennisHabilidades adaptativas y reactivas implicadas en el resto de servicio en el tenisLe retour de service au tennis: une combinaison de capacités d’adaptation et de réactionjournal article1812-23021812-23291812-2310https://itfcoachingreview.com/index.php/journal/indexhttps://produccioncientifica.ucm.es/documentos/657b56f4aaaaaa46358cbc6bhttps://itfcoachingreview.com/index.php/journal/article/view/516open access159.953.534796372.879.6796.342Split-stepTaking offAdjustments before landingReactionAprendizajeEducación física y deportiva6106.09 Procesos de Percepción5899 Otras Especialidades Pedagógicas