Martínez Martín, IreneRabazas Romero, TeresaSanz Simón, CarlosResa Ocio, AinhoaRamos Zamora, SaraGuillén Gómez de Marcos, EvaSonlleva Velasco, MiriamSánchez Serrano, José ManuelSantiesteban, AndraCrespo Puras, María Del CarmenPolo Sánchez, IreneCanales Serrano, Antonio FranciscoBustelo Ruesta, María DoloresSan Landaluze, JonZubillaga Del Río, Ainara2023-06-172023-06-172020-07-21https://hdl.handle.net/20.500.14352/9669Análisis y diseño de metodologías docentes innovadoras para mejorar la participación desde un enfoque de género. Incorporación de autorreflexiones en torno a las dimensiones de la participación y su componente de género, buscando la transformación.Participatory methodologies in the university teaching field have special relevance considering the latest legislative reforms around the European Higher Education Spaces (EHEA). This article analyzes the dynamics of participation of students and university teachers from a gender perspective within the framework of a teaching innovation project, applied in various subjects and faculties of the Complutense University of Madrid. The methodology of this initiative is based on a participatory action research (IAP) process, which has been developed in three phases: observation, self-reflections and transformation proposals. After the analysis of class dynamics, it has been shown that there are inequalities in the participation of students according to gender and from these, improvement strategies are proposed that promote a training of university teachers in equality.spaMetodologías participativas e innovadoras en la docencia universitaria desde un enfoque de géneroParticipatory action research in the university teaching methodology. An innovation experience from a gender perspective.teaching innovation project311open accessFormación del profesoradoIgualdad de géneroParticipaciónInvestigación acción participativaCiencias Sociales y JurídicasDidácticaEducación infantilEducación socialHistoria de la EducaciónPedagogíaFormación del profesoradoTeoría de la educación58 Pedagogía58 Pedagogía58 Pedagogía5506.07 Historia de la Educación58 Pedagogía5803.02 Preparación de Profesores5801.04 Teorías Educativas