Casas Mas, AmaliaMontero, IgnacioPozo, Juan Ignacio2024-02-022024-02-022015Casas-Mas, A. Montero, I., y Pozo, J. I. (2015). Discourse on practice of a semi-professional jazz guitarist: A Case Study of Constructive Musical Learning. Journal of the International Association for the Study of Popular Music. IASPM@Journal, 5(1), 54-80. Special Issue Popular Music in Education. ISSN 2079-3871 http://dx.doi.org/10.5429/2079-3871(2015)v5i1.5es2079-387110.5429/ij.v5i1.722https://hdl.handle.net/20.500.14352/98193Referencias bibliográficas: • Bathgate, M., Sims-Knight, J. y Schunn, C. D. 2012. Thoughts on Thinking: Engaging Novice Music Students in Metacognition. Applied Cognitive Psychology 26 (3): 403-409. doi: 10.1002/acp.1842. • Bautista, A., Pérez Echeverría, M. P. y Pozo, J. I. 2010. Music Performance Teachers' Conceptions about Learning and Instruction: A Descriptive Study of Spanish Piano Teachers. Psychology of Music 38 (1): 85-106. • Berliner, P. 1994. Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation Chicago: University of Chicago Press. • Bransford, J. D., Brown, A. y Cooking, P. 2000. How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington: National Academic Press. • Campbell, P. S. 1995. Of Garage Bands and Song Getting: The Musical Development of Young Rock Musicians. Research Studies in Music Education 4: 12-20. • Casas, A. 2005. Formas de notación externa en la enseñanza y aprendizaje de la música. Memoria presentada para la obtención del DEA, manuscrito no publicado. Universidad Autónoma de Madrid. • Casas, A. y Pozo, J. I. 2008. ¿Cómo se utilizan las partituras en la enseñanza y aprendizaje de la música? Cultura y Educación 20 (1): 49-62. doi: 10.1174/113564008783781503. • Casas-Mas, A. 2013. Culturas de aprendizaje musical: concepciones, procesos y prácticas de aprendizaje en clásico, flamenco y jazz. Tesis Doctoral. Facultad de Psicología. Universidad Autónoma de Madrid, España. https://repositorio.uam.es/handle/10486/14310 • Casas-Mas, A., Pozo, J. I. y Montero, I. 2014. The Influence of Music Learning Cultures on the Construction of Teaching - Learning Conceptions. British Journal of Music Education 31 (3): 319-342. doi:10.1017/S0265051714000096. • Casas-Mas, A, Pozo, J.I. y Scheuer, N. enviado. Musical Learning Conceptions as Sociocultural Productions. Lexicometrical Analysis of Discourse in Classical, Flamenco and Jazz Cultures. • Chaffin, R., Imreh, G., Lemieux, A. y Chen, C. 2003. Seeing the Big Picture: Piano Practice as Expert Problem Solving. Music Perception 20: 465-490. • Clàra, M. y Mauri, T. 2010. Una discusión sobre el conocimiento práctico y sus relaciones con el conocimiento teórico y la práctica. Infancia y Aprendizaje 33 (2), 199-207. • Contreras, I. y Hernández, S. 2013. Pensar la música desde las ciencias sociales. Entrevista a Esteban Buch. TRANS-Revista Transcultural de Música/Transcultural Music Review 17: 1-35. • Cooke, M. 1999. Jazz. London: Thames and Hudson. • Corrado, O. 2004/2005. Canon, hegemonía y experiencia estética: algunas reflexiones. Revista Argentina de Musicología 5-6, 17-44. • Csikszentmihalyi, M. - 1975. Beyond Boredom and Anxiety: Experiencing Flow in Work and Play. San Francisco: Jossey-Bass • Csikszentmihalyi, M. 1990. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper and Row. • Glaser, B.G. y Strauss, A. 1967. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine. • Green, L. - 1997. Music, Gender, Education. Cambridge: Cambridge University Press. • 2001. How Popular Musicians Learn: A Way Ahead for Music Education. Aldershot: Ashgate Press. • Ed. 2011. Learning, Teaching, and Musical Identity. Voices across Cultures. Bloomington: Indiana University Press. • Grupo de Investigación en Adquisición de Conocimiento Musical (GIACM). 2011. Sistema de análisis de las prácticas de aprendizaje/enseñanza en música instrumental. Documento no publicado. Departamento de Psicología Básica. Universidad Autónoma de Madrid, España. • Gruson, L. M. 1988. Rehearsal Skill and Musical Competente: Does Practice Make Perfect? En J. A. Sloboda Ed., Generative Processes in Music: The Psychology of Performance, Improvisation, and Composition. New York: Oxford University Press: 91-112. • Hallam, S. 2007. Music Psychology in Education. London: Institute of Education, University of London. • Hallam, S., Rinta, T., Varvarigou, M., Creech, A., Papageorgi, I., Gomes, T. y Lanipekun, J. 2012. The Development of Practising Strategies in Young People. Psychology of Music 40 (5): 652-680. doi: 10.1177/0305735612443868. • Hofer, B. K., y Pintrich, P. R. 1997. The Development of Epistemological Theories: Beliefs about Knowledge and Knowing and Their Relation to Learning. Review of Educational Research 67 (1): 88-140. • Howe, M. J. A. y Sloboda, J. A. 1991. Young Musicians' Accounts of Significant Influences in their Early Lives. 1. The Family and the Musical Background. British Journal of Music Education 8: 39-52. doi:10.1017/S0265051700008056. • Hytönen-Ng, E. y Hurley, A. W. 2013. Experiencing “Flow” in Jazz Performance. IASPM@Journal (4) 1:124-125. • Johnson-Laird, P. N. 2002. How Jazz Musicians Improvise. Music Perception 19 (3), 415-442. • Lane, J. S. 2006. Undergraduate Instrumental Music Education Majors' Approaches to Score Study in Various Musical Contexts. Journal of Research in Music Education 54: 215-223. • Lilliestam, L. 1996. On Playing by Ear. Popular Music 15 (2): 195-216. • Ley Orgánica. 1990. Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre. BOE de 4 de octubre, 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. España. • López-Íñiguez, G. y Pozo, J. I. 2014. The Influence of Teachers' Conceptions on Their Students' Learning: Children's Understanding of Sheet Music. British Journal of Educational Psychology 84 (2): 311-28. doi:10.1111/bjep.12026. • Lorenzo Arribas, J. 2011. ¿Dónde están las tocaoras? Las mujeres y la guitarra, una omisión sospechosa en los estudios sobre el Flamenco. TRANS-Revista Transcultural de Música/Transcultural Music Review 15: 1-43. • Marín, C., Pérez Echeverría, M. P., y Hallam, S. 2012. Using the Musical Score to Perform: A Study with Spanish Flute Students. British Journal of Music Education 29 (2): 193-212. doi: 10.1017/S0265051712000046. • Marín, C., Pérez Echeverría, M. P. y Scheuer, N. 2013. Conceptions of Woodwind Students Regarding the Process of Learning a Piece of Music. Research Papers in Education. Publicación avanzada en Internet. doi: 10.1080/02671522.2013.825310. • Martí, E. y Pozo, J. I. 2000. Más allá de las representaciones mentales: la adquisición de los sistemas externos de representación. Infancia y Aprendizaje 90: 11-30. • McPherson, G. E. 2005. From Child to Musician: Skill Development Turing the Beginning Stages of Learning an Instrument. Psychology of Music 33: 5-35. • Montero, I. y Huertas, J. A. 1999. The Motivational Function of Private Speech in Young Children. Annual Meeting of the AERA, Abril. Montreal, Canadá. • Murphy, D. 1994. Jazz Studies in American Schools and Colleges: a Brief History. Jazz Educators Journal 26: 34-38. • Nielsen, S. G. 1999. Regulation of Learning Strategies During Practice: A Case Study of a Single Church Organ Student Preparing a Particular Work for a Concert Performance. Psychology of Music 27: 218-229. • Ochoa, J. S. 2010. Los discursos de superioridad del jazz frente a otras músicas populares contemporáneas. El Artista 7. • Pêcheux, M. 1978. Hacia el análisis automático del discurso. Madrid: Gredos. • Pedro, J. 2014. Jam Sessions in Madrid's Blues Scene: Musical Experience in Hybrid Performance Models. IASPM@Journal (4) 1: 73-86. • Pelinski, R. 2000. Invitación a la etnomusicología. Quince fragmentos y un tango. Madrid: Akal • Pérez Echeverría, M. P, Postigo, Y. y Marín, C. 2010. Las habilidades gráficas de los estudiantes universitarios: ¿cómo comprenden las gráficas los estudiantes de psicología?. Cultura y Educación 22 (2): 215-229. • Pérez Echeverría, M. P. y Scheuer, N. 2009. External Representations as Learning Tools. En C. Andersen, N. Scheuer, M. P. Pérez Echeverría y E. Teubal Eds. Representational Systems and Practices as Learning Tools. Rotterdam: Sense: 1-17. • Postigo, Y. y Pozo, J.I. 2004. La representación mental de los mapas geográficos: niveles de procesamiento. Cognitiva, 16: 13-41. • Pozo, J. I. 2008. Aprendices y maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial. • Pozo, J.I., Scheuer, N., Mateos, M. y Pérez Echeverría, M.P. 2006. Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J.I. Pozo et al. Eds. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó: 95-132. • Real Decreto. 1995. Real Decreto 617/1995, de 21 de abril. BOE de 6 de junio, 1995. Aspectos básicos del currículo del grado superior de las enseñanzas de Música y se regula la prueba de acceso a estos estudios. España. • Sawyer, R. K. Ed. 2006. The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. New York: Cambridge University Press. • Schippers, H. 2010. Facing the Music: Shaping Music Education from a Global Perspective. New York: Oxford University Press. • Schön, D. 1987. Educating the Reflective Practicioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass. • Sloboda, J. A. 2010. Music in Everyday Life: The Role of Emotions. In P. N. Juslin y J. A. Sloboda Eds. Handbook of Music And emotion: Theory, Research, Applications. Oxford: Oxford University Press: 493-514. • Sokol, B. W., Grouzet, M.E. y Ulrich, Müller, U. 2013. Self-Regulation and Autonomy. New York: Cambridge University Press. • Stake, R. - 1998. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata. • Stake, R. 2006. Multiple Case Study Analysis. New York: The Guildford Press. • Steingress, G. 2004. El flamenco como arte popular y popularizado. En M. López Castro Coord. Introducción al flamenco en el currículum escolar. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía: 181-199. • The Real Book 1978. Jazz Standards. Fifth Edition. Boston. • Torrado J. A. y Pozo J. I. 2008. Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza instrumental. Cultura y Educación 20: 35-48. • Trilla, J. 1997. Relaciones entre la educación formal, la no formal y la informal. En La educación fuera de la escuela. México: Ariel: 187-196. • Trinidad, A., Carrero, V. y Soriano, R. M. 2006. Teoría fundamentada “Grounded Theory”. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Cuadernos Metodológicos 37. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. • Turkenburg, W. 1999. Classical and Jazz Music Compare to World and Pop Music in Music Education. In J.O. Traasdahl Ed. Music Education in a Multicultural Society. Copenhagen: Danish Music Council: 166-173. • Vaughan, V. 2002. Music Analysis in the Practice Room. British Journal of Music Education 19 (3): 255-268. doi: 10.1017/S0265051702000347. • Welch, G., Duffy, C., Potter, J. y Whyton, T. 2006/2008. Investigating Musical Performance (IMP): Comparative Studies in Advanced Musical Learning. Teaching and Learning Research Program. http://www.tlrp.org/proj/Welch.html. Recuperado: 2 Mayo 2014. • Williamon, A., Valentine, E. y Valentine, J. 2002. Shifting the Focus of Attention between Levels of Musical Structure. European Journal of Cognitive Psychology 14: 493-520.Esta investigación presenta un estudio de caso de un guitarrista de jazz, aprendiz semiprofesional con un enfoque constructivista del aprendizaje. Es un caso extraído de un Estudio de Caso Múltiple, y ha sido seleccionado por su relevancia y aportación a las nuevas formas de aprendizaje musical en la sociedad actual. Nuestro objetivo es explorar su discurso sobre la práctica musical destacando las fortalezas y debilidades tanto de la cultura del jazz a la que pertenece como de su concepción del aprendizaje. Su discurso se analiza cualitativamente con un sistema estructurado de categorías deductivas e inductivas. Mostramos una descripción detallada de las condiciones de aprendizaje, resultados y procesos psicológicos a lo largo de tres fases de preparación de un tema (inicial, media y final). Hay acuerdo con las investigaciones previas, y una mejora en la descripción del aprendizaje en música popular, matizando las diferencias significativas en la cultura del jazz respecto a otras culturas, y en lo que una práctica constructiva se diferencia de otras prácticas dentro del jazz. Puede ayudar a la comprensión de las diversas formas de aprender tanto a músicos populares como clásicos.This research presents a case study of a jazz guitarist, apprentice of high level of practice with a constructivist approach to learning. The case study draws evidence from a multiple case study and it has been selected by its relevance on what it can bring to new forms of musical learning in contemporary society. We aim to explore the guitarist’s discourse about musical practice highlighting the strengths and weaknesses of both the jazz culture to which he belongs and his conception of learning. Using a structured system of deductive and inductive categories his discourse is analyzed qualitatively. We show a detailed description of learning conditions, results and psychological processes along three stages of preparing a musical piece (initial, middle and final). There is an agreement with theoretical background, and an improvement over previous research on popular music learning, qualifying significant differences in the culture of jazz regarding to other cultures, and other details of a constructive practice that differentiate it from other practices within jazz. The case study may help the comprehension of diverse ways of learning to both popular and classical musicians.spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalEl discurso sobre la práctica de un guitarrista de jazz semi-profesional: estudio de caso de aprendizaje musical constructivoDiscourse on practice of a semi-professional jazz guitarist: a case study of constructive musical learningjournal articlehttps://iaspmjournal.net/index.php/IASPM_Journal/article/view/722https://iaspmjournal.net/index.php/IASPM_Journalhttps://produccioncientifica.ucm.es/documentos/600ef570f179b17b49337eb8https://scholar.google.com/scholar_lookup?title=Discourse+on+practice+of+a+semi-professional+Jazz+guitarist%3A+A+case+study+of+constructive+musical+learning&author=Casas-Mas%2C+A.&author=Montero%2C+I.&author=Pozo%2C+J.I.&publication_year=2015&hl=eshttps://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85025601384&origin=resultslistopen access37.015.378:37785.161159.928:78Jazz apprenticeConstructivismDiscourse on practiceLearning conditionsProcesos y resultados de aprendizajeResults and processesAprendiz de jazzConstructivismoDiscurso sobre la prácticaCondicionesPsicología de la educación (Educación)AprendizajeEnseñanza de la Música5899 Otras Especialidades Pedagógicas6104 Psicopedagogía