Porras Gallo, María AlmudenaGutiérrez-Uzquiza, ÁlvaroManzano Figueroa, Sara2023-06-172023-06-172021-06-28https://hdl.handle.net/20.500.14352/11778Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Farmacia, Departamento de Bioquímica y Biología Molecular, leída el 22/03/2021GBMs (glioblastomas), or grade IV astrocytomas/gliomas, are the most frequent and aggressive brain tumours, whose diagnosis and treatment is still inefficient. RTKs (receptor tyrosine-kinases), mainly EGFR, and their downstream pathways are altered in almost 90% GBMs. RTKs, are relevant for the regulation of GBM tumourigenesis and dissemination and for GSCs (GBM stem cells), a GBM subpopulation that display stem-like and GBM-initiating properties. Dissemination is also linked to GBM aggressiveness. EMT (epithelial-mesenchymal transition)-like processes would facilitate the acquisition of a more mesenchymal and invasive phenotype. Both, stemness and disseminative capacity have been associated to GBM recurrence and therapy resistance...Los GBMs (glioblastomas), o astrocitomas/gliomas de grado IV, son los tumores cerebrales más frecuentes y agresivos, cuyo diagnóstico y tratamiento es ineficaz. Los RTKs (receptores tirosina-quinasa), principalmente EGFR, y sus vías de señalización están alteradas en casi el 90% de los GBMs. Los RTKs regulan la tumorigénesis, diseminación, y a las células madre de GBM (GSCs), una subpoblación con capacidad de auto-renovación e iniciación tumoral. La diseminación está asociada a su agresividad. La transición epitelio-mesénquima facilitaría la adquisición de un fenotipo mesenquimal e invasivo. Tanto la capacidad progenitora como invasiva, se asocian a recurrencias y resistencia a terapia...spaPapel de C3G en la diseminación, tumorigénesis y señalización celular del glioblastomaRole of C3G in glioblastoma dissemination, tumourigenesis and cell signallingdoctoral thesisopen access616.831-006.484(043.2)gliomasglioblastomasBiología celular (Farmacia)Bioquímica (Farmacia)