Redondo Duarte, SaraLearreta Ramos, BegoñaRuiz Rosillo, María AuxiliadoraAlperstedt, CristianeHazé, Emmanuël2024-02-262024-02-262015Duarte, S. R., Ramos, B. L., Rosillo, M. A. R., Alperstedt, C., & Hazé, E. (2015). Best practices for competency development and assessment in higher education. International Journal of Pedagogies and Learning, 10(3), 246-259. https://doi.org/10.1080/22040552.2015.11355012204-055210.1080/22040552.2015.1135501https://hdl.handle.net/20.500.14352/101719The main objective of this article is to present the results of a study aimed at determining, classifying and evaluating practices of interest for general competency development and assessment in undergraduate programmes. The study encompassed the following phases: (1) focus group in order to establish a starting point regarding competency development and assessment, counting on the opinion of some of the best-rated teachers belonging to the participating universities; (2) collection of best practices; (3) design and validation of a scale for the assessment of best practices; and (4) scale administration (evaluation of good practices) and data analysis.El objetivo principal de este artículo es presentar los resultados de un estudio destinado a determinar, clasificar y evaluar las prácticas de interés para el desarrollo y la evaluación de las competencias generales en los programas de pregrado. El estudio abarcó las siguientes fases: (1) grupo focal para establecer un punto de partida en relación con el desarrollo y la evaluación de las competencias, contando con la opinión de algunos de los profesores mejor valorados de las universidades participantes; (2) recopilación de mejores prácticas; (3) diseño y validación de una escala para la evaluación de las mejores prácticas; y (4) administración de escalas (evaluación de buenas prácticas) y análisis de datos.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Best practices for competency development and assessment in higher educationjournal article1833-4105https://doi.org/10.1080/22040552.2015.1135501https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/6038db3b85382a6b3d7bbcc6https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85008970461&origin=resultslisthttp://hdl.handle.net/11268/5010restricted access37837.02371.26/.27371.3371.214Competency developmentBest practicesScale validationEnseñanza universitariaDidácticaOrganización escolarMétodos de enseñanza5801.06 Evaluación de Alumnos5801.07 Métodos Pedagógicos