Mendoza Carretero, María del RosarioAres Segura, SusanaSáenz-Rico de Santiago, María Belén2024-01-292024-01-292021-06-24Mendoza Carretero, M. del R., Ares Segura, S., & Sáenz-Rico de Santiago, B. . (2021). Necesidades educativas en la etapa infantil en menores con cardiopatías congénitas. Descripción de una cohorte y revisión de la bibliografía. Educatio Siglo XXI, 39(2), 395–418. https://doi.org/10.6018/educatio.4103811699-210510.6018/educatio.410381https://hdl.handle.net/20.500.14352/95930Referencias bibliográficas: • Azcoaga, J.E. (1979). Aprendizaje fisiológico y aprendizaje pedagógico. Buenos Aires: Paidós. • Bellinger, D. C., & Newburguer, J.W. (2010). Neuropsychological, psychosocial, and quality-of-life outcomes in children and adolescents with congenital heart disease. Prog Pediatr Cardiol, 29(2), 87-92. https://doi.org/10.1016/j.ppedcard.2010.06.007 • Bellinger, D.C., Wypij, D., duPlessis, A.J., Rappaport, L.A., Jonas, R.A., Wernovsky, G., & Newburguer, J.W. (2003). Neurodevelopmental status at eight years in children with dextro-transposition of the great arteries: the Boston Circulatory Arrest Trial. J Thorac Cardiovasc Surg, 126(5), 1385-96. https://doi.org/10.1016/s0022-5223(03)00711-6 • Bishop, D. (2006). What causes specific language impairment in children? Current Directions in Psychological Science, 15 (5), 217–221. https://dx.doi.org/10.1111%2Fj.1467-8721.2006.00439.x • Blair, C., & Razza, R.P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging match and literacy ability in kindegarten. Child Development, 78(2), 647-663. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01019.x • Calderon, J., Bonnet, D., Courtin, C., Concordet, S., Plumet, M., & Angeard, N. (2010). Executive function and theory of mind in school-aged children after neonatal corrective cardiac surgery for transposition of the great arteries. Dev Med Child Neurol, 52 (12), 1139-1144. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2010.03735.x • Calderon, J., Angeard, N., Moutier, S., Plumet, M.H., Jambaqué, I., & Bonnet, D. (2012). Impact of prenatal diagnosis on neurocognitive outcomes in children with transposition of the great arteries. The Journal of Pediatrics, 161(1), 94-98. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2011.12.036 • Cassidy, A.R., White, M.T., DeMaso, D.R., Newburguer, J.W., & Bellinger, D.C. (2014). Executive function in children and adolescents with critical cyanotic congenital heart disease. J Int Neuropsychol Soc, 21(1), 34-49. https://doi.org/10.1017/S1355617714001027 • Chen, C., Harrison, T., & Heathcock, J. (2015). Infants with complex congenital heart diseases show por short-term memory in the mobile paradigm at 3 months of age. Infant Behavior and Development, 40, 12-19. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2015.02.007 • Comunidad de Madrid. (2018). Protocolo de Coordinación de Atención Temprana. Disponible en: http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM014106.pdf • Creighton, D.E., Robertson, C.M., Sauve, R.S., Moddemann, D.M., Alton, G.Y., Nettel-Aguirre, A.,…Western Canadian Complex Pediatric Therapies Follow-up Group. (2007). Neurocognitive, functional and health outcomes at 5 years of age for children after complex cardiac surgery at 6 weeks of age or younger. Pediatrics,120 (3), e478-86. https://doi.org/10.1542/peds.2006-3250 • Fundación Salud Infantil. (2019). Cardiopatías congénitas en el recién nacido. Disponible en: https://www.fundacionsaludinfantil.org/cardiopatias-congenitas-en-el-recien-nacido/ • García, D. (2006). Causas de las cardiopatías. Factores de riesgo. Prevención. En J.Santos. (Ed.), Manual para padres de niños con cardiopatía congénita (pp.70-75). España: Ibáñez y Plaza. • Granberg, M., Rydberg, A., & Fisher, A.G. (2008). Activities in daily living and schoolwork task performance in children with complex congenital heart disease. Acta Paediatr, 97(9):1270-1274. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2008.00880.x • Greco, R. (2016). Jornada de Cardiopatías Congénitas. Situación actual de la cirugía cardiaca de las principales cardiopatías. Madrid, España. Disponible en: http://original.livestream.com/grupocto/video?clipId=pla_cded1b26-a689-470b-bdd4-29f1f9024a3a&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb • Gyoung, Y., Young, I. & Sook, J. (2018). Comparison of second and third editions of the Bayley Scales in Children with suspected developmental delay. Ann Rehabil Med, 42(2): 313-320. https://doi.org/10.5535/arm.2018.42.2.313 • Hövels-Gürich, H.H., & McCusker, C. (2016). Neurodevelopmental Patterns in Congenital heart disease across childhood: Longitudinal Studies from Europe. En C. McCusker y F. Casey. (Ed.), Congenital Heart Disease and Neurodevelopment. Understanding and Improving Outcomes (pp. 41-54). UK: Elsevier. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-801640-4.00004-4 • Hövels-Gürich, H.H., Konrad, K., Skorzenski, D., Minkenberg, R., Herpertz-Dahlmann, B., Messmer, B.J., & Seghaye, M.C. (2007). Long-term behavior and quality of life after corrective cardiac surgery in infancy for tetralogy of Fallot or ventricular septal defect. Pediatr Cardiol, 28(5), 346–354. https://doi.org/10.1007/s00246-006-0123-z • Hallioglu, O., Gurer, G., Bozlu, G., Karpuz, D., Makharoblidze, K., & Okuyaz, C. (2015). Evaluation of neurodevelopment using Bayley-III in children with cyanotic or hemodynamically impaired congenital heart disease. Congenit Heart Dis, 10(6), 537-541. https://doi.org/10.1111/chd.12269 • Karsdorp, P.A., Everaerd, W., Kindt, M., & Mulder, B.J. (2007). Psychological and cognitive functioning in children and adolescents with congenital heart disease: a meta-analysis. J Pediatr Psychol, 32(5), 527–541. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsl047 • LeRoy, S., Elixson, E.M., O`Brien, P., Tong, E., Turpin, S., Uzark, K.,… Council on Cardiovascular Diseases of the Young. (2003). Recommendations for preparing children and adolescents for invasive cardiac procedures: a statement from the American Heart Association Pediatric Nursing Subcommittee of the Council on Cardiovascular Diseases of the Young. Circulation,108(20), 2550-2564. https://doi.org/10.1161/01.CIR.0000100561.76609.64 • Martín, I. (2006). Supervivencia actual. Secuelas. En J. Santos. (Ed.), Manual para padres de niños con cardiopatía congénita (pp.117-121). España: Ibáñez y Plaza. • Martínez-Biarge, M., Jowett, V.C., Cowan, F.M., & Wusthoff, C.J. (2013). Neurodevelopmental outcome in children with congenital heart disease. Seminars in Fetal & Neonatal Medicine,18(5), 279-285. https://doi.org/10.1016/j.siny.2013.04.006 • Matsuzaki, T., Matsui, M., Ichida, F., Nakazawa, J., Hattori, A., Yoshikosi,K.,…Yagihara, T. (2010). Neurodevelopment in 1-year-old Japanese infants after congenital heart surgery. Pediatr Int, 52(3), 420-427. https://doi.org/10.1111/j.1442-200X.2009.02974.x • McCusker, C.G., Armstrong, M.P., Mullen, M., Doherty, N.N., & Casey, F.A. (2013). A sibling-controlled prospective study of outcomes at home and school in children with severe congenital heart disease. Cardiol Young, 23(4), 507–516. https://doi.org/10.1017/S1047951112001667 • Medoff-Cooper, B., Iriving, S. Y., Hanlon, A. L., Golfenshtein, N., Radcliffe, J., Stallings, V.A., Marino, B.S., & Ravishankar, C. (2016). The Association among Feeding Mode, Growth, and Developmental Outcomes in Infants with Complex Congenital Heart Disease at 6 and 12 Months of Age. J Pediatr, 169, 154-159. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2015.10.017 • Monfort, M., y Juárez, A. (2010). El niño que habla. El lenguaje oral en preescolar. Madrid: CEPE. • Niakoro. (2019). What is a congenital heart disease? Disponible en: https://www.niakoro.com/families/#definicion • Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). Anomalías congénitas. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/congenital-anomalies • Organización Mundial de la Salud (OMS). (2011). Clasificación Internacional del Funcionamiento de la Discapacidad y de la Salud. Versión para la Infancia y la Adolescencia (CIF-IA). Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Centro de Publicaciones • Pérez-Lescure, J., Mosquera, M., Latasa, P., y Crespo, D. (2018). Mortalidad de las cardiopatías congénitas en España durante 10 años (2003-2012). Anales de Pediatría, 88(5): 273-279. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2017.06.002 • Pons, A., Fornieles, Y., Caballero, R., Campuzano, R., Conejero, J.A., Ferreras, M.J.,… Tapia, M. (2012). Tabla de equivalencies entre la Organización Diagnóstica de Atención Temprana (ODAT) y la Clasificación Internacional de Enfermedades (CIE) [Recurso electrónico]. Sevilla: Consejería de Salud • Real Decreto 46/2015, de 7 de mayo, por el que se regula la coordinación en la prestación de la atención temprana en la Comunidad de Madrid y se establece el procedimiento para determinar la necesidad de atención temprana. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 110, 11 de mayo de 2015, pp. 14-24. • Rollins, C.K., & Newburger, J.W. (2014). Neurodevelopmental outcomes in congenital heart disease. Circulation, 130: e124-e126. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.114.008556 • Salamanca-Zarzuela, B., Morales-Luego, F., Alcalde-Martín, C., y Centeno-Malfaz, F. (2018). Desarrollo psicomotor en pacientes con cardiopatía congénita grave. Revista de Neurología, 66(12): 409-414. https://doi.org/10.33588/rn.6612.2017400 • Sananes, R., Manlhiot, C., Kelly, E., Hornberger, L.K., Williams, W.G., MacGregor, D.,…McCrindle, B.W. (2012). Neurodevelopmental outcomes after open heart operations before 3 months of age. Ann Thorac Surg, 93(5), 1577-83. https://doi.org/10.1016/j.athoracsur.2012.02.011 • Sociedad Española de Cardiología Pediátrica y Cardiopatías Congénitas (SECPCC). (2014). Manual para padres de niños con cardiopatía congénita. España: Ibáñez&Plaza • Snookes, S.H., Gunn, J.K., Eldridge, B.J., Donath, S.M., Hunt, R.W., Galea, M.P., & Shekerdemian, L. (2010). A systematic review of motor and cognitive outcomes after early surgery for congenital heart disease. Pediatrics,125(4), e818–e827. https://doi.org/10.1542/peds.2009-1959 • Villagrá, F. (2019). Cardiopatías congénitas.net: ¿Qué son las cardiopatías congénitas? Madrid, España.: Unidad de Cardiopatías Congénitas. Disponible en: https://cardiopatiascongenitas.net/introcc/quesoncc/ • Whitehurst, G. J., & Fischel, J. E. (1994). Practitioner review: Early developmental language delay: what, if anything, should the clinician do about it? J Child Psychol Psychiatry, 35(4), 613–648. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01210.x • Williams, I.A., Fifer, W.P., & Andrews, H. (2015). Fetal Growth and Neurodevelopmental Outcome in Congenital Heart Disease. Pediatr Cardiol, 36(6), 1135-1144. doi: 10.1007/s00246-015-1132-6 • Xunta de Galicia. (s.f.). Protocolo de coordinación, intervención y derivación interinstitucional en atención temprana. Disponible en: https://escolasaude.sergas.es/Docs/EGSPC/pilula/Sociosanitarios/resources/protocolo_atencion_temprana.pdfLas cardiopatías congénitas (CC) constituyen una de las principales causas de mortalidad en España. Se quiere identificar la existencia de (co)morbilidades en el neurodesarrollo de estos menores para evidenciar la necesidad de participar en programas de Atención Temprana (AT) para optimizar su desarrollo y al mismo tiempo ofrecer una revisión sistemática a modo de estado de la cuestión de este campo de intervención. Se valoró, con la Escala de Desarrollo Infantil Bayley-III, a infantes cardiópatas ( 25 meses), en el Hospital Universitario La Paz, en el Hospital 12 de Octubre y en la Fundación Menudos Corazones. Se describen las características biomédicas y de desarrollo de 90 participantes. El 68% presenta un desarrollo cognitivo dentro del promedio, sucediendo lo mismo en el área del lenguaje (42%) y motor (44%). En estas últimas se evidencia un desarrollo normal-lento (35% y 24%, respectivamente) y limítrofe (15% y 12%). La revisión realizada de la literatura científica al respecto corrobora que tanto el área comunicativa-lingüística como la motora son las dimensiones del desarrollo que presentan necesidades.Congenital Heart Disease (CHD) is one of the leading causes of mortality in Spain. This study aims (i) to identify the existence of (co)morbidities in the neurodevelopment of a sample of these children and (ii) to demonstrate the need for them to receive educational intervention as soon as possible through early care programs so that their maturational development can be optimized. This study also presents a systematic review of the research available in the field. With the Bayley-III Child Development Scale, cardiac infants (M = 25.3 months) at the University Hospital La Paz, at the Hospital 12 de Octubre and the Menudos Corazones Foundation were assessed. The biomedical and developmental characteristics of 90 participants are described. 68% have an average cognitive development. Average rates were also reported for linguistic (42%) and motor (44%) development. For the latter category, normal-slow (35% and 24%, respectively) and bordeline (15% and 12%) development rates were found. The review of the scientific literature in this regard corroborates that the communicative-linguistic and the motor areas are the poorest dimensions of development.Les cardiopathies congénitales (CHD) sont l’une des principales causes de mortalité en Espagne. Cette étude vise à identifier l’existence de (co)morbidités dans le développement neurologique de ces enfants afin d’identifier et de démontrer la nécessité de recevoir une intervention éducative le plus tôt possible à travers des programmes d’intervention précoce (IPE) pour optimiser leur développement maturatif et en même temps d’offrir une revue systématique comme état de l’art dans ce domaine d’intervention. Les nourrissons cardiopathes (M = 25,3 mois) ont été évalués à l’aide de l’échelle de développement de l’enfant Bayley-III à l’Hospital Universitario La Paz, l’Hospital 12 de Octubre et la Fundación Menudos Corazones. Les caractéristiques biomédicales et de développement de 90 participants sont décrites. Le développement cognitif se situait dans la moyenne dans 68 % des cas, et il en allait de même pour le langage (42 %) et les capacités motrices (44 %). Chez ces derniers, on constate un développement normal-lent (35% et 24%, respectivement) et limite (15% et 12%). La revue de la littérature scientifique effectuée à cet égard corrobore que les domaines communicatif-linguistique et moteur sont les dimensions du développement qui présentent des besoins.spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Necesidades educativas en la etapa infantil en menores con cardiopatías congénitas. Descripción de una cohorte y revisión de la bibliografíaEducational needs of Infant Education children with congenital heart disease. Description of a cohort and a systematic reviewjournal article1989-466Xhttps://revistas.um.es/educatio/article/view/410381https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/60dbddfac794f475841d5574https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/110323open access616.12:575612.65-053.2616-084159.922159.922.737.04837.01337.02Necesidades educativasCardiopatías congénitasDesarrollo infantilPrevenciónAtención TempranaEducational needsCongenital heart diseaseChild developmentEarly carePreventionAttention précoceBesoins éducatifsCardiopathie congénitaleDéveloppement de l’enfantCiencias SocialesEducaciónAprendizajeOrientación escolarCardiologíaPediatría58 Pedagogía3201.10 Pediatría3205.01 Cardiología3210 Medicina Preventiva