Maiso Blasco, Alberto JordiViejo, Breixo2024-02-202024-02-202006-02Viejo, B. y Maiso Blasco, J. (2006) "Imágenes en negativo: notas introductorias a "Transparencias cinematográficas" de Theodor W. Adorno", Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, 52, pp. 122-129.0214-6606https://hdl.handle.net/20.500.14352/101586Articulo incluido en el número dedicado a: "Jean Vigo, una mirada independiente"Despite the common assumption that the German philosopher Theodor W. Adorno (1903- 1969) did not wr¡te extensively about film, this article attempts to reveal how strongly cinema influenced Adorno's conception of the cultural industry and emanciparory arr. Focusing on his text "Filmtronsporente" ("Transparencies on Film") published in 1966 by the weeldy magazine Die Zeit, the authors briefly examine some of the aesthetic notions and philosophical paradigms that Adorno displayed in that text.spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Imágenes en negativo. Notas introductorias a "Transparencias cinematográficas" de Theodor W. Adornojournal article2340-2156https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/280https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/608a7283e4bbc72e753081b1open access791.43:17.01Teoría cinematográficaHistoriografíaTheodor AdornoEstética (Filosofía)7202.01 Estética