Pérez Bonet, GregorioVelado-Guillén, Luis ÁngelGarcía Domingo, María BegoñaSánchez Fernández, María Luisa2024-02-052024-02-052021-06-13Pérez-Bonet, G., Velado-Guillén, L.A., García-Domingo, B. & Sánchez-Fernández, M.L. (2021). Inteligencia emocional y esquemas tempranos desadaptativos en futuros educadores: ampliando fronteras. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 133-147. doi: 10.6018/reifop.43582110.6018/reifop.435821https://hdl.handle.net/20.500.14352/98926Referencias bibliográficas • Ahmadpanah, M., Astinsadaf, S., Akhondi, A., Haghighi, M., Bahmani, D. S., Nazaribadie, M., y Brand, S. (2017). Early maladaptive schemas of emotional deprivation, social isolation, shame and abandonment are related to a history of suicide attempts among patients with major depressive disorders. Comprehensive psychiatry, 77, 71- 79. https://doi.org/ 10.1016/j.comppsych.2017.05.008 • Antoñanzas, J. 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Por su parte, los resultados encontrados en Inteligencia Emocional Percibida mostraron puntuaciones medias de 27,22 en Atención a los Sentimientos, de 25,57 en Claridad Emocional y de 26,57 para la Regulación Emocional, también con algunas diferencias significativas entre géneros y titulación. Finalmente se encontraron correlaciones negativas estadísticamente significativas entre la puntuación total de esquemas y las dimensiones de Claridad Emocional y Regulación emocional y positiva con Atención a los sentimientos.The main objective of the present work is the identification of the Early Maladaptive Schemes in educators in training and their scores in Perceived Emotional Intelligence (TMMS-24) to then explore possible relationships between them and establish differences by gender and degree taken. The sample is from Madrid university students of the Degrees in Infant, Primary and Social Education (N = 713), with an average age of 18.8 years. After the application of the Spanish adaptation of the SQ-SF (Cid, Tejero y Torrubia, 1997) and the TMMS-24 (Fernández Berrocal, Extremera and Ramos, 2004), we found that the schemes that reached highest scores were Self-sacrifice (18,28), Unreachable Goals (16,45) and Abandonment (14,13), obtaining significant differences in some of the schemes between the different levels of the factors considered. On the other hand, the results found in Perceived Emotional Intelligence showed average scores of 27.22 in Attention to Feelings, 25.57 in Emotional Clarity and 26.57 for Emotional Regulation, also with some significant differences between diferent variables. Finally, statistically significant negative correlations were found between the total scheme score and the dimensions of Emotional Clarity and Emotional Regulation, and positive with Attention to FeelingsspaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Inteligencia emocional y esquemas tempranos desadaptativos en futuros educadores: ampliando fronterasEmotional intelligence and early maladaptive schemas in future educators: expanding bordersjournal article1575-0965https://revistas.um.es/reifophttps://produccioncientifica.ucm.es/documentos/6132dd31fd9220732253eebchttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8038801https://revistas.um.es/reifop/article/view/435821open access159.942371.1337.01237.013Esquemas desadaptativos tempranosFormaciónInteligencia emocionalCompetencia emocionalEarly maladaptive schemasTrainingEmotional intelligenceEmotional competenceCiencias SocialesInteligencia emocionalMétodos de investigación en educaciónFormación del profesorado61 Psicología58 Pedagogía5801 Teoría y Métodos Educativos