Ortiz Sobrino, Miguel ÁngelMarta Lazo, Carmen MaríaGabelas Barroso, José Antonio2024-02-012024-02-012019Ortiz Sobrino, Miguel Ángel, Carmen Marta Lazo, y José Antonio Gabelas Barroso. «Children and adolescents in front of screens: a paradigm shift in the relationship and mediation model». Historia y Comunicación Social 24, n.o 1 (28 de mayo de 2019): 353-65. https://doi.org/10.5209/hics.64499.1137-073410.5209/hics.64499https://hdl.handle.net/20.500.14352/97977This paper reviews the major theories and research that analyze the relationship between children and screens. In addition, the agents which act as mediators that help children in the interpretation of the messages are considered. As a conclusion, it is observed that the new forms of multiscreen access used by children and adolescents have developed new consumption styles and that information and communication technologies (ICT) have resulted in new styles of interpersonal and group relationships. The impact of the multiscreen society should be analyzed in light of the role played by different mediators and by educommunication.Este artículo revisa las principales teorías e investigaciones que analizan la relación entre los niños y las pantallas. Además, se consideran los agentes que actúan como mediadores que ayudan a los niños en la interpretación de los mensajes. Como conclusión, se observa que las nuevas formas de acceso multipantalla utilizadas por niños y adolescentes han desarrollado nuevos estilos de consumo y que las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) han dado lugar a nuevos estilos de relaciones interpersonales y grupales. El impacto de la sociedad de las pantallas debe analizarse a la luz del papel desempeñado por los diferentes mediadores y la educación.engAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Children and adolescents in front of screens: a paradigm shift in the relationship and mediation modelLos niños y adolescentes ante las pantallas: el cambio de paradigma en el modelo de relaciones y mediaciónjournal article1988-3056https://doi.org/10.5209/hics.64499https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/64499open access316.47TelevisionReceptionChildrenAdolescentsScreensMediationTelevisiónRecepciónNiñosAdolescentesPantallasMediaciónCiencias Sociales5910.02 Medios de Comunicación de Masas63 Sociología