Lucía Megías, José ManuelValls Oyarzun, EduardoSan Román Cazorla, Julio2025-07-022025-07-022025https://hdl.handle.net/20.500.14352/122128Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 15/11/2024Sir Gawain, the nephew of King Arthur, is portrayed in the Arthurian Cycle as adynamic and multifaceted character whose role within Arthur’s court varies depending on the period and location of the text in which he appears. Gauvain (in France), Galván (in the Castilian tradition), and Gawain (in the English manuscripts) seem like three distinct characters within the same persona: in Sir Gawain and the Green Knight (c.1380), the most renowned of the works featuring Gawain, he is depicted as a noble knight possessing all chivalric qualities, albeit imperfect due to his succumbing to temptation. Conversely, in Chrétien de Troyes’ Li Contes del Graal (c. 1190), Gauvain is presented as King Arthur’s nephew with the highest chivalric prestige, embodying the quintessential Casanova of the Round Table. In fact, Marie of France’s lai Launval (c.1155-1170) had already proclaimed Gauvain as the best of the Knights of the Round Table. On the other hand, in La Demanda del Sancto Grial (15th century), Galván is portrayed as a disloyal knight who lacks Arthur’s trust and even kills fellow Round Table members such as Erec. These transformations coincide with the cycle’s development of a Christian tone. Knights like Lancelot, Percival, or Galahad surpass Gawain due to their roles as bellatores Domini, while Gawain remains a character entrenched in ancient tradition... Sir Gawain, el sobrino del Rey Arturo, se presenta en el Ciclo Artúrico como un personaje cambiante, una figura multifacética que varía en su rol dentro de la corte de Arturo dependiendo del momento y lugar en el que fue escrito el texto en el que aparece. Gauvain (en Francia), Galván (en la tradición castellana) o Gawain (en los manuscritos ingleses) parecen tres personajes diferentes encerrados en la misma persona: mientras que en Sir Gawain y el Caballero Verde (c. 1380), la más famosa de las obras protagonizadas por Gawain, se le presenta como un noble caballero que posee todas las cualidades caballerescas—aunque imperfecto, ya que sucumbe a la tentación—, en Li Contes del Graal de Chrétien de Troyes (c. 1190), Gauvain aparece como el sobrino del Rey Arturo con el mayor prestigio caballeresco y como el verdadero donjuán de la Mesa Redonda. De hecho, en la tradición francesa María de Francia ya había afirmado en su lai Launval (c. 1155-1170) que Gauvain es el mejor de los Caballeros de la Mesa Redonda. Por otro lado, Galván en La Demanda del Sancto Grial (siglo XV) se describe como un caballero desleal que no goza de la confianza de Arturo y que incluso mata a algunos de sus compañeros de la Mesa Redonda, como Erec. Estos cambios ocurren al mismo tiempo que el ciclo desarrolla un tono cristiano en su composición. Caballeros como Lanzarote, Perceval o Galaz superan a Gawain debido a sus roles como bellatores Domini mientras él permanece como un personaje atrapado en una tradición antigua...engDishonoured Sun: adaptation, transmission and reception of Sir Gawain in Medieval Europe from 12th to 15th centuryEl sol deshonrado: adaptación, transmisión y recepción de Sir Gawain en la Europa medieval del siglo XII al XVdoctoral thesisembargoed access821.441.1/.4-34(043.2)Arte medievalLiteratura5506.13 Historia de la Literatura