Person:
Cordero Coma, Julia

Loading...
Profile Picture
First Name
Julia
Last Name
Cordero Coma
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Sociología Aplicada
Area
Sociología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    La evolución de las normas sociales relativas a las transiciones familiares en España
    (RES: Revista Española de Sociología, 2022) Seiz, Marta; Castro-Martín, Teresa; Cordero Coma, Julia; Martín García, Teresa
    La sociedad española ha sido testigo de profundas transformaciones en las trayectorias familiares que han seguido distintas generaciones. Las dos primeras décadas del siglo XXI se han caracterizado por la importancia decreciente del matrimonio, el notable aumento de la convivencia y de los nacimientos al margen del matrimonio, y una fecundidad muy baja asociada en buena medida al retraso del primer hijo. La mayoría de los estudios previos han abordado estos cambios en el comportamiento demográfico poniendo el foco en condiciones estructurales. Este trabajo explora, comparando dos olas de la Encuesta Social Europea (2006/07 y 2018/19), si en paralelo se ha producido una transformación de valores respecto a el calendario y las secuencias de formación familiar. Los resultados confirman una flexibilización de las normas relacionadas con la edad ideal para la cohabitación, el matrimonio y el nacimiento del primer hijo, así como una mayor aceptación social de decisiones reproductivas y de convivencia no tradicionales. Los cambios son particularmente evidentes entre las mujeres de las generaciones más jóvenes.
  • Item
    Intensity of educational expansion: a key factor in explaining educational inequality across regions and cohorts in Spain.
    (European Sociological Review, 2024) Manzano Espinosa, Dulce Nombre; Cordero Coma, Julia; Valdés Fernández, Manuel Tomás
    Resumen: Previous sociological research has indirectly examined the association between educational expansion and inequality by analysing changes in inequality over cohorts during the expansion process. This study tests the impact of educational expansion in Spain by using the proportion of people with a specific level of education in a particular region cohort as a direct measure of expansion. More importantly, this study focuses on the intensity of the expansionary process (of one level of education) as a crucial dimension that influences inequality (in the attainment of the next level). We argue that an intense expansion may strengthen the motivation of advantaged families to increase their investments in their children’s education but limit their capacity to undertake effective educational responses, particularly during the initial stages of the expansionary process. We use the socio-demographic survey conducted in Spain in 1991, which provides representative samples for different cohorts and regions in the country, and employ multilevel modelling to analyse the effect of the phase and intensity of the expansion on inequality. Our findings show a strong positive relationship between the intensity of expansion and the level of inequality that, nonetheless, is less strong at the initial stage of the expansionary process.