Person:
Cordero Coma, Julia

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Profile Picture
First Name
Julia
Last Name
Cordero Coma
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Sociología Aplicada
Area
Sociología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

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Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    La evolución de las normas sociales relativas a las transiciones familiares en España
    (RES: Revista Española de Sociología, 2022) Seiz, Marta; Castro-Martín, Teresa; Cordero Coma, Julia; Martín García, Teresa
    La sociedad española ha sido testigo de profundas transformaciones en las trayectorias familiares que han seguido distintas generaciones. Las dos primeras décadas del siglo XXI se han caracterizado por la importancia decreciente del matrimonio, el notable aumento de la convivencia y de los nacimientos al margen del matrimonio, y una fecundidad muy baja asociada en buena medida al retraso del primer hijo. La mayoría de los estudios previos han abordado estos cambios en el comportamiento demográfico poniendo el foco en condiciones estructurales. Este trabajo explora, comparando dos olas de la Encuesta Social Europea (2006/07 y 2018/19), si en paralelo se ha producido una transformación de valores respecto a el calendario y las secuencias de formación familiar. Los resultados confirman una flexibilización de las normas relacionadas con la edad ideal para la cohabitación, el matrimonio y el nacimiento del primer hijo, así como una mayor aceptación social de decisiones reproductivas y de convivencia no tradicionales. Los cambios son particularmente evidentes entre las mujeres de las generaciones más jóvenes.
  • Item
    Parental time dedication and children’s education: an analysis of West Germany
    (Research in Social Stratification and Mobility, 2018) Cordero Coma, Julia; Esping-Andersen, Gosta; JAI Press
    Parental time dedication in childhood, at least of certain kinds, has been observed to be positive for children's cognitive and emotional development. We examine two underexplored issues: a) the effect of time inputs in early childhood on later educational achievement (at age 17) and b) effect differences by parents’ level of education. We use data from the German Socioeconomic Panel and analyze a sample of 1141 individuals born between 1983 and 1997. Models with and without family fixed-effects are estimated. We find, firstly, that the parenting effect primarily derives from maternal involvement. Secondly, maternal time dedication (at age 4–5) increases the likelihood of attending the prestigious Gymnasium track for children of highly educated mothers. For children of less educated mothers the amount of maternal time in child care makes no substantial difference in Gymnasium attendance. Thirdly, a long-time investment by highly educated mothers is particularly influential when it occurs in early childhood. Finally, the effect of maternal dedication does not vary with mother's employment status.