Person:
Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa

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First Name
María Josefa
Last Name
Hernáiz Gómez-Degano
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Farmacia
Department
Química en Ciencias Farmacéuticas
Area
Química Orgánica
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

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Two-step enzymatic strategy for the synthesis of a smart phenolic polymer and further immobilization of a β-galactosidase able to catalyze transglycosydation reaction

2018-10, Levin, G., Gómez, S., Glodowsky, A., Cascone, O., Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa, Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa

A rapid and efficient enzymatic procedure for the preparation of an immobilized beta-galactosidase has been described. In a first step, soybean peroxidase was used to catalyze the polymerization of a strategically activated phenol (N-Succinimidyl 3-(4-hydroxyphenyl)propionate, known as Bolton-Hunter reagent). The phenolic support was directly employed for immobilizing S-galactosidase from Bacillus circulans (ATCC 31382, beta-Gal-3), giving rise to a new biocatalyst subsequently applied in the synthesis of a beta-galatodisaccharide (Gal-beta(1-3)-GlcNAc and Gal-beta(1-3)-GalNAc). The reaction proceeded with high conversion rates and total regioselectivity. Reusability assays were performed with the same reaction conditions finding that the immobilized enzyme retains about 55% of its activity after eight batches. Finally and based on our results, the two-step enzymatic procedure presented here is a good and green alternative to the preparation of carbohydrates with biological activities.

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Herramientas on-line como apoyo para el aprendizaje y autoevaluación de las asignaturas Química Farmacéutica y Farmacología en el Grado en Farmacia

2015, Gómez-Serranillos Cuadrado, María Pilar, García Diz, Luis, Alcántara León, Andrés Rafael, Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa, Palomino Ruiz-Poveda, Olga María, Hoyos Vidal, María Pilar, Fernández Moriano, Carlos

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Assembly of glycoamino acid building blocks: a new strategy for the straightforward synthesis of heparan sulfate mimics

2018, Revuelta, Julia, Fuentes, Roberto , Lagartera, Laura, Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa, Bastida, Agatha, García-Junceda, Eduardo, Fernández-Mayoralas, Alfonso, Fernández-Mayoralas, Alfonso, Royal Society of London

A new strategy that enables a modular straightforward synthesis of heparan sulfate oligosaccharide mimics by the assembly of simple glycoamino acid building blocks is described. The coupling between units is readily carried out by an amidation reaction. Several glycoamino acid oligomers were prepared and their interaction with the FGF2 protein was analyzed.

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Elementos multimedia para el desarrollo de las prácticas de Biotecnología Farmacéutica II (BFII)a través del campus virtual. Evaluación mediante indicadores de calida

2016-07-06, Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa, Hoyos Vidal, María Pilar, Perona Requena, Almudena, Alcántara León, Andrés Rafael

El objetivo general propuesto para este Proyecto de Innovación Docente (PID) fue desarrollar elementos multimedia para articular de manera clara y coherente las prácticas de Biotecnología Farmacéutica II (BFII, Asignatura de 4º curso de Grado en Farmacia) a través del campus virtual. De esta forma las prácticas se pueden desarrollar de manera autónoma dentro y fuera del aula, teniendo la supervisión y seguimiento de forma más o menos puntual del docente a través de una tutorización con apoyo tecnológico (clases y actividades presenciales y on-line).

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Desarrollo y elaboración de recursos didácticos on line para fomentar el autoaprendizaje interactivo y la autoevaluación en Química Farmacéutica con el apoyo del Campus Virtual

2018-06-30, Hoyos Vidal, María Pilar, Hernáiz Gómez-Degano, María Josefa, Izquierdo Jiménez, Inmaculada, Alemán Sierra, Esther, García Oliva, Cecilia María

En este Proyecto de Innovación Docente se ha pretendido de manera general optimizar las alternativas ofrecidas en el Campus Virtual, mediante el diseño, elaboración y evaluación de actividades didáticas on-line que permitan que el Aula Virtual se convierta en un apoyo activo en el proceso enseñanza-aprendizaje en la asignatura de Química Farmacéutica II. Se ha llevado a cabo la elaboración de cuestionarios interactivos de autoevaluación que permitan al alumno conocer la adecuación de los conocimientos adquiridos, y al docente poder realizar un seguimiento rápido de cada alumno.