Person:
Segovia Alonso, Ana Isabel

Loading...
Profile Picture
First Name
Ana Isabel
Last Name
Segovia Alonso
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias de la Informacion
Department
Periodismo y Nuevos Medios
Area
Periodismo
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 267
    European journalism observatory: An international consolidated platform for training and professional networks in the Faculty of Information Sciences
    (2019) Padilla Castillo, Graciela; Jivkova Semova, Dimitrina; Fouce Rodríguez, Héctor; Bernárdez Rodal, Asunción; Sosa Sánchez, Roxana Popelka; Peña-Marín Beristain, Cristina; Segovia Alonso, Ana Isabel; Tarancón Casado, Josefina; Torres Parra, María José; Pacheco Pailahual, Stefanie Katleen; Díaz Altozano, Paula; Vaquerizo Domínguez, Enrique; Herranz Fernández, Francisco Jaime; Mendoza de Castro, Guillermo; Vidal Ferrer, Anna; Gualda Sánchez, María; Fuentes Rodríguez, Diego; Millán Valbuena, María Teresa; Sánchez López, Ana María; Nieto Monzón, Eva María; Hernández Rubio, María de los Remedios; Jordana Gibert, Irene; Martínez de Albornoz Arias, Pedro Buenventura; Pila Cárdenas, Geoconda Nohemí; Rodríguez Vidales, Yolanda; Martín Herrero, José Manuel; Marín Ruiz, Armando; Cerdán Martínez, Víctor Manuel; Aguilera García, Henar; Pedro Carañana, Josep Ramón; Pedro Carañana, Joan; Añover García, Aarón; Fernández Vázquez, Guillermo; Jiménez Caraballo, Dayana; Yunta Hidalgo, María del Carmen; Oliver González, Ana Belén; Kayser Vacas, Belén; Fermoso Gutiérrez, Francisco Javier; Risueño Neila, Iván Emilio; Álvarez García, David
    El objetivo principal de este proyecto Innova-Docenia era ampliar y consolidar una plataforma de formación internacional y consolidada, para alumnos y alumnas de la Facultad de Ciencias de la Información, como parte del European Journalism Observatory (EJO), fundado por el Instituto Reuters de la Universidad de Oxford. Se trataba de afianzar EJO Spain como plataforma de formación y escaparate de las acciones implementadas en España, donde la Universidad Complutense de Madrid se convertía en el socio español principal. El Observatorio Europeo de Periodismo (EJO), una red de instituciones independientes y sin ánimo de lucro del campo de la comunicación de 14 países, tiene como objetivo tender puentes entre la investigación y la práctica del periodismo en Europa y fomentar el profesionalismo y la libertad de prensa. Promueve el diálogo entre investigadores y profesionales de los medios. Acerca los resultados de la investigación a las personas que trabajan en los medios. Su objetivo es mejorar la calidad del periodismo, contribuir a una mejor comprensión de los medios y fomentar la libertad de prensa y la responsabilidad de los medios. Nació en 2004, como una red de varios socios europeos, coordinados por la Universidad de Lugano y la Universidad de Oxford. Fue diseñado para observar las tendencias en el periodismo y en los medios de comunicación, desde una perspectiva ética y deontológica muy amplia. Desde entonces, sus artículos, investigaciones y editoriales son publicados en las distintas páginas web de cada socio: https://es.ejo-online.eu/red-ejo
  • Item
    Project number: 281
    Universidad y sociedad: comunicación e integración en empresas e instituciones públicas y organizaciones no lucrativas
    (2017) García Nieto, María Teresa; Villagra García, Nuria; Costales Ortiz, Isabel; Fernández Muñoz, Cristóbal; Caldevilla Domínguez, David; Fuertes-Planas Aleix, Cristina; Martínez Chillón, María Soledad; Padilla Castillo, Graciela; Segovia Alonso, Ana Isabel; Sosa Sánchez, Roxana Popelka
  • Item
    Project number: 55
    European Journalism Observatory- a platform for training and professional networks in the Faculty of Information Sciences
    (2018) Jivkova Semova, Dimitrina; Segovia Alonso, Ana Isabel; Aladro Vico, Eva; Padilla Castillo, Graciela; Requeijo Rey, Paula; Fouce Rodríguez, Héctor; Sosa Sánchez, Roxana Popelka; Tarancon Casado, Josefina; Velasco Carriedo, Dario; Pacheco Pailahual, Stefanie Katleen; Añover García, Aaron; Peña-Marín Beristain, Cristina; Castañares Burcio, Wenceslao; Saiz Echezarreta, Vanesa; Jurado Mata, Ana; Roca de la Concha, Clara Matilde; Marc Martínez, Isabelle; Soto Reguera, Sergio; González Falagan, Alejandro; Pedro Carañana, Josep Ramón; Fernández Vázquez, Guillermo; Álvarez Peralta, Miguel; Risueño Neila, Iván; Cabedo Figueredo, Francisco Javier; Monreal Amoros, Carolina; Alonso Salas, María Teresa; Socas Morales, Romina; España Gallardo, Laura; Pedro Carañana, Joan; Álvarez García, David; Del Val Ripollés, Fernán; Leste Moyano, José Eduardo; Arroyo Hernández, Judith
    The launching of a Spanish platform within the Observatory will serve as a training laboratory for undergraduate and graduate students of the Faculty of Information Sciences at the same time as for establishing a professional media network in and outside Spain. The European Journalism Observatory (EJO) is a network of 14 non-profit media research institutes in 11 countries where Spain continue to be the missing element. All researchers in the EJO network actively strive to transfer their knowledge to the media industry as well as interested publics outside the scientific community, as a platform to enable online availability of at least a portion of many publications in several languages.
  • Item
    Financialization, Economic Crisis, and Corporate Strategies in Top Media Companies: The Case of Grupo Prisa
    (International Journal of Communication, 2012) Almirón, Nuria; Segovia Alonso, Ana Isabel
    Grupo Prisa has been the leading media group in Spain for more than 30 years. During this time it has expanded its activities from a single newspaper publisher to a cross-media conglomerate with leading positions in the press, radio, pay television, and publishing segments in Spain as well as internationally. In the last decade, the group has also seen its nature, structure, and ownership deeply challenged and radically transformed. This article describes this process and contextualizes and documents the reasons for Grupo Prisa’s rise and success until 2010, as well as the corporate financial crisis that threatened its nature and profile as a reference news media producer. Finally, some general lessons extracted from this case study are provided.
  • Item
    Innovación en la enseñanza universitaria a través de redes colaborativas: caso de estudio aplicado al grado de periodismo
    (Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 2015) Semova, Dimitrina J.; Aladro Vico, Eva; Requeijo Rey, Paula; Segovia Alonso, Ana Isabel
    En este artículo presentamos los resultados del Proyecto de Innovación Docente Redes de Creatividad. Los objetivos del mismo son analizar los diferentes tipos de redes colaborativas en el aula, explicar su utilidad en los sistemas de enseñanza actuales, determinar la capacidad de adaptación de los alumnos a una red colaborativa que incluye a varios profesores, así como identificar las técnicas de enseñanza universitaria que consideran más útiles y creativas. El grupo de alumnado con el que pusimos en marcha el Proyecto de Innovación contaba con un importante núcleo innovador: un 46,3% de estudiantes que aceptaba estudiar y aprender a través de un nuevo sistema, que incluía a varios docentes. Descubrimos que la variedad de métodos de enseñanza fue el factor que más les atrajo del Proyecto pero, también, el que más inseguridad les generó. En un contexto educativo como el español, donde prevalecen los métodos de enseñanza tradicionales, es difícil cambiar los hábitos adquiridos. Proyectos como éste demuestran la necesidad de flexibilizar las estructuras de la enseñanza para lograr que ésta sea más proactiva, más activa o más experimental respecto a las innovaciones y permita que profesorado y alumnado cambien sus roles. Aunque existe resistencia de los estudiantes a la asimilación inmediata de una innovación docente, su observabilidad, es decir, su implementación y tratamiento como tal, e incluso, el hecho de solicitar la participación de “eslabones” innovadores entre los estudiantes, termina por aumentar la aceptación de las innovaciones.
  • Item
    Good practices in audiovisual diversity. Hype or hope?
    (OBS* Observatorio Journal, 2014) García Leiva, María Trinidad; Segovia Alonso, Ana Isabel
    Research conducted on the audiovisual industry within the context of the Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions (UNESCO, 2005) lends weight to the idea that exclusively applying market logic to the field of culture poses a threat to its diversity. It is therefore necessary to identify and foster practices to implement from the public sphere. The question, then, is how to define such practices. The Convention uses the term ‘best practice’ within a scenario in which this concept, like ‘good practice’, has been extensively but only vaguely defined. Taking this as a starting point, the aim of this article is to offer a report based on a critical, bibliographical and archival review of how these notions have evolved. To this end, we re-examine their origin and evolution, contrasting them with other related terms such as ‘contextual practice’ or ‘meaningful experience’. We then analyse how the notions of good/best practice are used in the UNESCO Convention and in a series of studies focusing on communication and culture. In short, these terms are deconstructed to suggest a new critical definition that encompasses the characteristics of what might constitute a good practice in the promotion and/or protection of audiovisual diversity.