Person:
Alonso Rubio, María Virginia

Loading...
Profile Picture
First Name
María Virginia
Last Name
Alonso Rubio
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Químicas
Department
Ingeniería Química y de Materiales
Area
Ingeniería Química
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Item
    Project number: 48
    Integración vertical de un proyecto de diseño en el Grado en Ingeniería Química
    (2022) García González, Julián; Oliet Palá, María Mercedes; Alonso Rubio, María Virginia; Domínguez Toribio, Juan Carlos; Miranda Carreño, Rubén; Yustos Cuesta, Pedro; Toledo Gabriel, José Manuel; Guijarro Gil, María Isabel; Rigual Hernández, Victoria de los Ángeles; Ayuso Sebastián, Miguel Aythami; Ovejero Pérez, Antonio; Hopson Safatli, Cynthia Elizabeth; García Somoza, Noelia
  • Item
    Project number: 60
    Elaboración de una metodología learn to program/program to learn para la enseñanza en el área de la Ingeniería Química empleando la herramienta matlab cody coursework para fomentar el e-learning
    (2019) Guijarro Gil, Maria Isabel; Domínguez Toribio, Juan Carlos; Yustos Cuesta, Pedro; Santos Mazorra, Victoria Eugenia; Oliet Pala, Mercedes; Toledo Gabriel, José Manuel; Alonso Rubio, María Virginia; Miranda Carreño, Ruben; Rodríguez Vega, Sergio; Rigual Hernández, Victoria de los Angeles; Villar Chavero, Maria del Mar; Lorenzo Fernández, David; Rivas Siota, Sandra
    El objetivo principal de este proyecto es la elaboración de una metodología learn to program/program to learn en el área de Ingeniería Química utilizando generadores de problemas y el sistema de corrección automática Matlab Cody Coursework.
  • Item
    Project number: 37
    Curso abierto de ayuda para la elaboración del Trabajo Fin de Grado en los Grados en Química e Ingeniería Química
    (2015) Domínguez Toribio, Juan Carlos; Díez Alcántara, Eduardo; Oliet Pala, Mercedes; Madrid Albarrán, Yolanda María; Alonso Rubio, María Virginia; Toledo Gabriel, José Manuel; Pérez Corona, María Teresa; Miranda Carreño, Rubén; Moraleja San José, Irene; Escriche Fernández, María Esther; Hipólito Ruiz, Carmen Myriam de; García Carpintero, Esther Elena; Rodríguez Rodríguez, Araceli; Yustos Cuesta, Pedro; Collado Arribas, Marta
    Este proyecto llevará a cabo el desarrollo de un curso abierto que sirva a los estudiantes como guía de ayuda a la hora de elaborar su Trabajo Fin de Grado (TFG) en los Grados de Química e Ingeniería Química. Se incluirá una descripción de herramientas que los estudiantes puedan emplear en el desarrollo de sus TFG. Éstas serán seleccionadas de acuerdo con la experiencia de los miembros del Grupo y en función de las necesidades de los estudiantes. El curso resultante se editará para libre acceso a través del portal iTunes U, de ámbito internacional, convirtiéndose en el primer curso UCM ofertado en esta plataforma (tras consulta y aprobación del Vicerrectorado de Innovación; de no ser así, se alojará en alguna otra plataforma de amplia difusión). Se aprovechará la accesibilidad ofertada a los estudiantes por iTunes U para poner a su disposición el material elaborado logrando una gran difusión, incrementándose la visibilidad internacional de la UCM. El material de ayuda elaborado para el curso se presentará tanto en español como en inglés, para facilitar su uso por alumnos visitantes de la UCM, favoreciendo la movilidad de los estudiantes en el marco del EEES. Este material también se adaptará para poder ser empleado de forma directa, totalmente o en forma de módulos, en el Campus Virtual UCM.
  • Item
    Technoeconomic Assessment of a Biomass Pretreatment + Ionic Liquid Recovery Process with Aprotic and Choline Derived Ionic Liquids
    (ACS Sustainable Chemistry & Engineering, 2021) Ovejero Pérez, Antonio; Ayuso Sebastián, Miguel Aythami; Rigual Hernández, Victoria De Los Ángeles; Domínguez Toribio, Juan Carlos; García González, Julián; Alonso Rubio, María Virginia; Oliet Pala, María Mercedes; Rodríguez Somolinos, Francisco
    Ionic liquids have shown promising results in biomass pretreatment; however, an extensive water washing step is necessary. This fact increases not only the processing costs but also those associated with the ionic liquid recovery step. In this work, Eucalyptus globulus wood pretreated with two acetate-based ionic liquids, namely 1-ethyl-3-methylimidazolium acetate and choline acetate, has been washed with increasing volumes of water in order to analyze the influence of the amount of washing water used on the subsequent enzymatic hydrolysis stage and on the IL recovery costs. Vapor−liquid equilibria data of recovered ionic liquid/water mixtures have been determined to simulate the IL recovery step with Aspen Plus, calculating the operating costs using the Aspen Plus Economics Analyzer afterward. [Emim][OAc] was more efficiently washed and more effective toward wood pretreatment than [Ch][OAc]. Both IL/water systems were successfully modeled, and simulation studies showed that incremental volumes of water led to higher operating costs in the IL recovery step that are compensated with less IL makeup costs. Therefore, this work offers a technoeconomical analysis of the IL recovery step in a real biorefinery pretreatment process as a function of the volume of water used in the pretreated wood washing stage.
  • Item
    Acidic depolymerization vs ionic liquid solubilization in lignin extraction from eucalyptus wood using the protic ionic liquid 1-methylimidazolium chloride
    (2020) Ovejero Pérez, Antonio; Rigual Hernández, Victoria De Los Ángeles; Domínguez Toribio, Juan Carlos; Alonso Rubio, María Virginia; Oliet Pala, María Mercedes; Rodríguez Somolinos, Francisco
    Protic ionic liquids have been proposed as effective solvents for the selective extraction of lignin from wood. In this work, the protic ionic liquid 1-methylimidazolium chloride has been used to extract lignin at different biomass loadings, temperatures, and times to understand the influence of treatment severity on the lignin dissolution mechanism. Themaximumlignin recovery (82.35 g lignin/100 g biomass lignin) was achieved at 10% (w/w) biomass loading, 135 °C, and 6 h. An increase in treatment severity leads to an acid cleavage of ether linkages, which increases the average molecular weight and thermal stability of lignins due to C-C repolymerization. HSQC-NMR analysis showed the effect of operating conditions on the predominant mechanismof lignin depolymerization. Atmild conditions, there is a preferential degradation of G units (the typical depolymerization mechanism of ionic liquid treatments); but at the most severe conditions, S units are predominantly removed, as usually occurs in acidic treatments. This work contributes to better understanding the different lignin extraction mechanisms occurring with a protic ionic liquid depending on different operating conditions.
  • Item
    Project number: PIMCD51/23-24
    Aplicación de la metodología de aprendizaje basada en casos para la resolución de problemas de optimización multiobjetivo en Ingeniería de Procesos
    (2024) Rigual Hernández, Victoria De Los Ángeles; Alonso Rubio, María Virginia; Domínguez Toribio, Juan Carlos; García González, Julián; García Sanchez, Beatriz; Guijarro Gil, María Isabel; Mateo Fernández, Sara; Oliet Pala, María Mercedes; Ovejero Pérez, Antonio; Toledo Gabriel, José Manuel; Verdiá Barbará, Pedro; Yustos Cuesta, Pedro; Rigual Hernández, Victoria De Los Ángeles
    El objetivo principal que se propuso para este proyecto era acercar a los estudiantes de tercero del Grado de Ingeniería Química a las tareas propias de un Ingeniero Químico en un entorno laboral real, abordando problemas que impliquen la optimización simultánea de varias variables en un proceso químico.
  • Item
    Project number: 375
    Elaboración de tutorías basadas en casos en la asignatura de Termodinámica Aplicada
    (2023) García González, Julián; Alonso Rubio, María Virginia; Ayuso Sebastián, Miguel Aythami; Domínguez Toribio, Juan Carlos; García Sánchez, Beatriz; García Somoza, Noelia; Guijarro Gil, María Isabel; Hopson Safatli, Cynthia Elizabeth; Mateo Fernández, Sara; Oliet Pala, María Mercedes; Ovejero Pérez, Antonio; Rigual Hernández, Victoria de los Angeles; Toledo Gabriel, José Manuel; Yustos Cuesta, Pedro
  • Item
    Project number: 215
    Desarrollo de recursos didácticos adaptados para la Generación Z en el ámbito de la Ingeniería Química
    (2020) Domínguez Toribio, Juan Carlos; Alonso Rubio, María Virginia; Díez Alcántara, Eduardo; Gómez Martín, José María; Guijarro Gil, María Isabel; Ladero Galán, Miguel; Miranda Carreño, Rubén; Oliet Palá, María Mercedes; Rodríguez Rodríguez, Araceli; Rodríguez Vega, Sergio; Santos Mazorra, Victoria Eugenía; Toledo Gabriel, José Manuel; Yustos Cuesta, Pedro; Lorenzo Fernández, David; Rigual Hernández, Victoria de los Ángeles; Wojtusik Wojtusik, Mateusz; Villar Chavero, María del Mar; Monago García, José Ignacio; Hipólito Ruiz, Carmen Myriam de; Sánchez Hombre, Paloma; Díaz Moreno, Ismael
    En este Proyecto Innova-docencia se van a elaborar una serie de recursos didácticos que sirvan de apoyo a la docencia presencial y virtual de asignaturas del área de la Ingeniería Química a nivel de Grado y de Máster enfocados a la Generación Z.
  • Item
    MATLAB applications for teaching applied thermodynamics: thermodynamic cycles
    (Computer Applications in Engineering Education, 2023) Domínguez Toribio, Juan Carlos; Lorenzo Fernández, David; García González, Julián; Hopson Safatli, Cynthia Elizabeth; Rigual Hernández, Victoria De Los Ángeles; Alonso Rubio, María Virginia; Oliet Pala, María Mercedes
    The main objective of this study is to describe the teaching experience in an applied thermodynamics course, using MATLAB applications developed with MATLAB® App Designer. This course is compulsory for students in their sophomore year of the BSc in Chemical Engineering. MATLAB applications are developed to serve as tools for the teaching of thermodynamic cycles: steam and gas power, and vapor-compression refrigeration cycles. The computer applications are case-based problem generators, that is, based on chosen groups of initial variables, which values are randomly selected each time the MATLAB applications are run. Solutions of the cycle problems, which include thermodynamic cycles plotted in p–h, T–s, and p–v diagrams, and thermodynamic properties of each state of the cycle, are shown when students want to check their calculations. Moreover, the applications allow exporting initial data and solutions to an MS Excel file. The usability and learning experience of the applications were evaluated through anonymous surveys to students and the feedback of the academic staff involved in the course. The main problem, that the students referred, to was the utilization of the MATLAB applications that they considered it was not straightforward. The students believed that the utilization of these computer applications represented a significant improvement in teaching (70%) and expressed their interest in having similar materials in other degree courses (75%). After implementing the computer applications, the academic results showed an increase of ca. 16% in the pass rate.
  • Item
    Project number: 111
    Elaboración de materiales docentes para la adquisición y evaluación de competencias de tecnología medioambiental y desarrollo sostenible en Ingeniería Química
    (2021) Miranda Carreño, Rubén; Alonso Rubio, María Virginia; Domínguez Toribio, Juan Carlos; Hopson Safatli, Cynthia Elizabeth; Lorenzo Fernández, David; Oliet Pala, Mercedes; Rigual Hernández, Victoria de los Ángeles; Rodríguez Vega, Sergio; Villar Chavero, María del Mar; Fernández Morales, Francisco Jesús