Person:
Medina Sánchez, María Ángeles

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First Name
María Ángeles
Last Name
Medina Sánchez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Estudios estadísticos
Department
Estadística y Ciencia de los Datos
Area
Estadística e Investigación Operativa
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Higher education vs. professional opportunities: the value of Ph.D. studies
    (Education Sciences, 2023) Fraguas Sánchez, Ana Isabel; Serrano López, Dolores Remedios; Medina Sánchez, María Ángeles; González Burgos, Elena María; Liu, Xinqiao
    The Doctor of Philosophy (Ph.D.) is a doctoral research degree that represents the highest level of academic qualification awarded by universities. It is expected that professionals holding a Ph.D. degree can target higher-paying jobs. However, little is known about the real correlation between Ph.D. holders and professional career development. For the first time, a study was undertaken among Ph.D. graduates from the Complutense University of Madrid (UCM), one of the largest universities in Spain, to understand the value of the Ph.D. on students’ satisfaction and career prospects. Methods: An anonymous questionnaire, created through Google Forms with three sections (sociodemographic data, academic data about doctoral studies, and employment status), was sent to Ph.D. graduates from UCM between 2015 and 2022. Results: A total of 107 Ph.D. graduates participated in this study. Responders felt that the Ph.D. degree has positively impacted their soft skills development and capability for constant learning but has minimal impact on their overall employability, although the employment rate was 94%. Most of the jobs undertaken by the Ph.D. holders were linked to academic research areas and were located in Spain, with salaries ranging between 14,000 and 50,000 EUR. Conclusions: Universities should implement novel policies at the Ph.D. level to ensure students are not only exposed to the scientific environment but are also prepared and qualified for highly skilled jobs. It is key to creating a community along with the private sector and providing the necessary tools for fostering Ph.D. students’ satisfaction and career prospects.
  • Item
    Predicción del Síndrome Informático Visual mediante la adicción a videojuegos en estudiantes chinos y españoles
    (Revista Habanera de Ciencias Médicas, 2022) Lobato Rincón, Luis Lucio; Medina Sánchez, María Ángeles; Huerta Zavala, Pilar; Matos Cámara, Rafael Fabricio; Bernárdez Vilaboa, Ricardo; Cathcart Roca, Fidel
    El uso de los videojuegos, por la extensión que ha llegado a alcanzar durante la pandemia de la COVID-19, es una variable relevante de estudio, especialmente por sus interacciones con aspectos de la salud mental y visual. Objetivo: predecir el nivel de Síndrome informático visual a partir de un índice optimizado sobre el nivel de adicción en estudiantes universitarios de dos poblaciones: española y china. Material y Métodos: Se administró un cuestionario online con tres instrumentos validados: un cuestionario para evaluar el juego con videojuegos (CHCVI), un cuestionario para evaluar la adicción a los videojuegos (CERV) y un cuestionario para detectar el síndrome visual por ordenador (CSQ). Los tres cuestionarios se aplicaron a una muestra de 253 estudiantes, tanto de universidades chinas como españolas. Para establecer las predicciones, se construyeron índices robustos basados en el análisis factorial de los instrumentos administrados. Finalmente, se aplicó una regresión logística para obtener un modelo matemático útil para predecir el Síndrome Informático Visual. Resultados: Los resultados mostraron un mayor síndrome informático visual y apetito por los videojuegos en los estudiantes españoles, y menores puntuaciones de síndrome informático visual pero una mayor alteración de la vida cotidiana en los estudiantes chinos debido a este tipo de ocio. Además, se comprobó que los estudiantes de la muestra china tenían un menor riesgo de padecer el síndrome informático visual, y que tener mayores niveles de adicción implicaba 1,4 veces más probabilidades de sufrir dicho síndrome. Conclusiones: Los presentes hallazgos demuestran una relación hasta ahora inexplorada entre la adicción a los videojuegos y los síntomas visuales relacionados con el abuso del ocio electrónico.