Person:
Chacón Arguedas, Carlos Daniel

Loading...
Profile Picture
First Name
Carlos Daniel
Last Name
Chacón Arguedas
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Medicina
Department
Inmunología, Oftalmología y ORL
Area
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    CD3G or CD3D Knockdown in Mature, but Not Immature, T Lymphocytes Similarly Cripples the Human TCRαβ Complex
    (Frontiers in Cell and Developmental Biology, 2021) Garcillán Goyoaga, Beatriz De; Fuentes, Patricia; Marín Marín, Ana Victoria; Fernández Megido, Rebeca; Chacón Arguedas, Carlos Daniel; Mazariegos, Marina S.; González Laborda, Raquel; Jiménez Reinoso, Anaïs; Muñoz Ruiz, Miguel; Cárdenas Mastrascusa, Paula Patricia; Fernández Malavé, Edgar Gonzalo; Toribio, Maria Luisa; Regueiro González-Barros, José Ramón
    The human αβ T-cell receptor (TCR) is composed of a variable heterodimer (TCRαβ) and three invariant dimers (CD3γε, CD3δε, and ζζ/CD2472). The role of each invariant chain in the stepwise interactions among TCR chains along the assembly is still not fully understood. Despite the high sequence homology between CD3γ and CD3δ, the clinical consequences of the corresponding immunodeficiencies (ID) in humans are very different (mild and severe, respectively), and mouse models do not recapitulate findings in human ID. To try to understand such disparities, we stably knocked down (KD) CD3D or CD3G expression in the human Jurkat T-cell line and analyzed comparatively their impact on TCRαβ assembly, transport, and surface expression. The results indicated that TCR ensembles were less stable and CD3ε levels were lower when CD3γ, rather than CD3δ, was scarce. However, both defective TCR ensembles were strongly retained in the ER, lacked ζζ/CD2472, and barely reached the T-cell surface (<11% of normal controls) in any of the CD3 KD cells. This is in sharp contrast to human CD3γ ID, whose mature T cells express higher levels of surface TCR (>30% vs. normal controls). CD3 KD of human T-cell progenitors followed by mouse fetal thymus organ cultures showed high plasticity in emerging immature polyclonal T lymphocytes that allowed for the expression of significant TCR levels which may then signal for survival in CD3γ, but not in CD3δ deficiency, and explain the immunological and clinical disparities of such ID cases.
  • Item
    Project number: PIMCD86/23-24
    Simulación virtual de diagnóstico de inmunodeficiencias congénitas para el asentamiento de conocimientos básicos sobre inmunología
    (0024) Marín Marín, Ana Victoria; Martínez Naves, Eduardo; Regueiro González-Barros, José Ramón; Tortajada Alonso, Agustín; Cubero Palero, Francisco Javier; Allende Martínez, Luis Miguel; González Granado, Luis Ignacio; Muñoz Ruiz, Miguel; Chacón Arguedas, Carlos Daniel; Fernández Megino, Rebeca; Herrero Alonso, Marta; Estévez Benito, Iván; Fernández Boraita, Julia Belén; Franco Jarava, Clara
    La inmunología es una materia transversal que trata conocimientos de biología celular, bioquímica molecular, genética y patología clínica. La docencia que reciben los alumnos de primero de Medicina en nuestra Universidad, cuyas aulas se componen de 80 alumnos aproximadamente, consta de unas 36 horas anuales en una asignatura obligatoria e impartida en el segundo periodo del curso. Dada la gran complejidad inherente en el estudio inmunología, es realmente difícil lograr el interés del grupo por la asignatura a través de las técnicas docentes clásicas. En este proyecto de innovación docente, proponemos una actividad interactiva, parcialmente virtual y con una perspectiva basico-clínica interactiva mediante la cual los alumnos participarán activamente en el diagnóstico de un total de 3 pacientes pediátricos con errores congénitos de la inmunidad durante una única sesión al final del curso. Para ello, dispondremos de 3 casos clínicos reales que describirán enfermedades frecuentes dentro de la especialidad siendo presentados concisamente con datos clínicos a través de la pantalla de la misma aula docente, y de manera simultánea lanzaremos preguntas a través de una plataforma web que permitirá que los alumnos respondan utilizando un “apodo” e individualmente empleando sus teléfonos móviles. Con cada pregunta los alumnos aprenderán a identificar conceptos claves para el diagnóstico de inmunodeficiencias que no pueden abordarse en las clases magistrales por escasez de tiempo, y a la vez autoevaluarán los conocimientos adquiridos hasta el momento.