Person:
Escorial Martín, Sergio

Loading...
Profile Picture
First Name
Sergio
Last Name
Escorial Martín
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Psicología
Department
Psicobiología y Metodología en Ciencias del Comportamiento
Area
Metodología de las Ciencias del Comportamiento
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Remembering terrorist attacks: evolution over time
    (Memory Studies, 2021) Manzanero Puebla, Antonio Lucas; Vallet, Rocio; Escorial Martín, Sergio; Fernández Sánchez, Juan; Vicente Pérez, Francisco De; Guarch-Rubio, Marta; Vara, Alba
    The present study aims to analyse the effect of the passage of time on the phenomenological characteristics of the memory of a traumatic event of social relevance. The terrorist attack that took place in Barcelona (Spain) in August 2017 was taken as the traumatic event. A priori, this event meets the criteria to produce a flashbulb memory (level of surprise, consequentiality and emotional activation). A total of 364 memories from different individuals (78% women and a mean age of 20 years) were studied at five different time points, between September 2017 and December 2018, using the CCFRA/PQAM questionnaire. The results show that the memories only comply with the characteristics usually associated with flashbulb memories in the medium term (about 7 months after the events). These characteristics do not appear in a clear way immediately and are lost just over a year after the event. Therefore, the passage of time seems to have a great influence on the characteristics of memories of violent events, such as terrorist attacks. However, this influence may depend more on the relevance given to the event than on the elapsed time, as it is the relevance that determines the number of subsequent recalls, influencing the maintenance of the memory.
  • Item
    Project number: 30
    Uso de móviles y tabletas para la evaluación de los conocimientos adquiridos: hagamos asequible la evaluación continua (2ª Fase)
    (2015) Quiroga Estévez, Mª Angeles.; Fernández Sánchez, Juan; Escorial Martín, Sergio; Merino Rivera, Mª Dolores; Privado Zamorano, Jesús
    El objetivo fundamental de este proyecto ha sido aprovechar un dispositivo que posee prácticamente el 100% de los alumnos y profesores (teléfono inteligente), como herramienta para el aprendizaje y la evaluación de los conocimientosLos resultados obtenidos dejan clara la utilidad de la aplicación Socrative, bien se tengan en cuenta cada uno de los ítems o bien se consideren los núcleos teóricos en que se han agrupado los ítems de la encuesta elaborada. Si ya era patente la concordancia en la evaluación positiva de Socrative de los tres grupos de alumnos de distintos cursos y con asignaturas y profesores diferentes durante la primera fase de este proyecto (2014), ahora en la segunda fase (2015) esa concordancia queda consolidada al añadirse otros grupos de alumnos distintos, con asignaturas y profesores diferentes.En general, los alumnos piensan que la aplicación de móvil, más el proceso didáctico implementado, les han ayudado a estar más motivados en las clases, a mantener una relación más directa con el profesor, a mejorar su rendimiento en la materia y a poner en marcha un proceso más activo por su parte, en el aprendizaje, ya que todas las medias son superiores a 3, que es el punto de corte teórico (de evaluación positiva o negativa) de la escala.
  • Item
    CCFRA/PQAM-31: Phenomenological Questionnaire on autobiographical Memory
    (2020) Manzanero, Antonio L.; López, Beatriz; Fernández Sánchez, Juan; Escorial Martín, Sergio; Aroztegui Vélez, Javier; De Vicente Pérez, Francisco; Vallet, Rocío
    Questionnaire to assess phenomenological characteristics of autobiographical memory.