Person:
Casas Mas, Amalia

Loading...
Profile Picture
First Name
Amalia
Last Name
Casas Mas
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Expresión Musical
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    The influence of music learning cultures on the construction of teaching-learning conceptions
    (British Journal of Music Education, 2014) Casas Mas, Amalia; Pozo, Juan Ignacio; Montero, Ignacio
    Current research in music education tends to emphasize. We aim for learning processes outside formal academic contexts, both to rethink and to renew academic educational formats. Our aim is to observe and describe three music learning cultures simultaneously, including formal, non-formal, and informal settings: Classical, Jazz, and Flamenco, respectively. We observed the conceptions of learning, teaching, and evaluation within the framework of implicit theories. We used multiple-choice questionnaires to infer the profiles of these conceptions in 30 guitarists who are starting on their professional careers in the three cultures and analysed whether there are related profiles. The results show that: (a) the Flamenco culture differs significantly from the others in the conception of teaching; (b) the three cultures are most alike in the conception of evaluation, for which conceptions are more sophisticated; (c) the classical culture is closer to constructive conceptions and farther from direct positions, while the opposite is true of Flamenco.
  • Item
    El discurso sobre la práctica de un guitarrista de jazz semi-profesional: estudio de caso de aprendizaje musical constructivo
    (IASPM Journal (Journal Of The International Association For The Study Of Popular Music), 2015) Casas Mas, Amalia; Montero, Ignacio; Pozo, Juan Ignacio
    Esta investigación presenta un estudio de caso de un guitarrista de jazz, aprendiz semiprofesional con un enfoque constructivista del aprendizaje. Es un caso extraído de un Estudio de Caso Múltiple, y ha sido seleccionado por su relevancia y aportación a las nuevas formas de aprendizaje musical en la sociedad actual. Nuestro objetivo es explorar su discurso sobre la práctica musical destacando las fortalezas y debilidades tanto de la cultura del jazz a la que pertenece como de su concepción del aprendizaje. Su discurso se analiza cualitativamente con un sistema estructurado de categorías deductivas e inductivas. Mostramos una descripción detallada de las condiciones de aprendizaje, resultados y procesos psicológicos a lo largo de tres fases de preparación de un tema (inicial, media y final). Hay acuerdo con las investigaciones previas, y una mejora en la descripción del aprendizaje en música popular, matizando las diferencias significativas en la cultura del jazz respecto a otras culturas, y en lo que una práctica constructiva se diferencia de otras prácticas dentro del jazz. Puede ayudar a la comprensión de las diversas formas de aprender tanto a músicos populares como clásicos.