Person:
Casas Mas, Amalia

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First Name
Amalia
Last Name
Casas Mas
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Expresión Musical
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Function of private singing in instrumental music learning: a multiple case study of selfregulation and embodiment
    (Musicae Scientae, 2019) Casas Mas, Amalia; López-Íñiguez, Guadalupe; Pozo, Juan Ignacio; Montero, Ignacio; SAGE
    This article aims to explore a range of largely embodied vocalisations and sounds produced by learners of string instruments and how they relate to the potential self-regulatory use provided by such vocalisations. This type of “singing” while learning to play an instrument may have similarities to the use of private speech in other types of learning tasks. This report describes a multiple case study based on the naturalistic observation of learners playing string instruments in different situations. We observed private rehearsals by six adult guitarists from different music cultures (classical, flamenco, and jazz) who had different approaches to learning (traditional and constructivist). In addition, we observed the one-to- one lessons of a constructivist cello teacher with a 7 year-old beginner and a 12-year-old student. All sessions were recorded. We applied the System for Analysing the Practice of Instrumental Lessons to the video lessons and/or practices and participant discourse for constant comparative analysis across all categories and participants. From the theoretical framework of private speech, we identified a set of qualities in private singing, such as whistling, humming, and guttural sounds, with different levels of audibility. Self-guidance and self-regulation appeared to be the functions underlying both psychomotor learning and reflective-emotional learning from an embodiment approach. Guitar learners from popular urban cultures seemed to use less explicit singing expression than classical guitar learners, the explicitness of which may be related to the instructional use of the notational system. In the one-to-one cello lessons, we observed a process of increasing internalisation from the younger to the older student. Both results are consistent with the literature on private speech, indicating that this process is a natural process of internalisation at higher literacy levels. Singing is not as frequent in music lessons as might be expected, and it is even less frequently used as a reflective tool or understood as an embodied process. The examples provided in this article shed light on the multiplicity of applications and on the potential benefits of private singing in instructional contexts as a powerful learning tool.
  • Item
    Una revisión crítica sobre las metodologías de investigación en enseñanza y aprendizaje de la interpretación musical: propuestas de mejora
    (2008) Casas Mas, Amalia; Enclave Creativa Ediciones S. L.
    El peso explicativo de las relaciones entre la enseñanza y el aprendizaje, es decir, a qué adjudicamos valor como elemento relevante para que nuestros alumnos aprendan más y mejor ha sufrido un proceso de evolución, especialmente en las últimas décadas del siglo XX, lo que ha dado pie a un desarrollo en la investigación musical muy importante en lo que llevamos de la primera década del siglo XXI. Los procesos psicológicos encubiertos de los aprendices de música, no directamente observables, son desestimados hasta el desarrollo de los enfoques cognitivos en psicología a partir de los años sesenta, como oposición a los enfoques conductistas hasta ese momento (Coll, Palacios y Marchesi, 2001). Por otra parte, atribuir que una determinada metodología o estilo de enseñanza podría influir directamente en los resultados del aprendizaje de los alumnos, supone una simplificación tanto de la relación unidireccional “tipo de enseñanza - resultado de aprendizaje de los alumnos”, como el definir éste último básicamente a partir del nivel de logro de los objetivos educativos por parte de los alumnos. ¿Qué entendemos por resultados de aprendizaje de los alumnos? ¿Lo que saben reproducir de memoria? ¿Lo que serían capaces de resolver y aplicar en su vida cotidiana? ¿Desarrollar una actitud de interés intrínseco por lo que les proponemos?. Aunque en un primer momento parece ser una pregunta de respuesta rápida, vemos que no es tan fácil acordar una definición unánime. Actualmente se percibe un cambio significativo. La investigación psicoeducativa se empieza a incluir en los currículos (no sin generar malestar en algunos entornos académicos), se da una mayor difusión del conocimiento derivado de los avances en las comunicaciones y enlaces de los grupos de investigación. Esto ha contribuido a fundamentar mejor las investigaciones y a divulgar el formato de investigación a numerosos ámbitos educativos como son los conservatorios y escuelas de música, cuando antes era muy escaso y estaba centralizado en determinadas universidades.
  • Item
    El discurso sobre la práctica de un guitarrista de jazz semi-profesional: estudio de caso de aprendizaje musical constructivo
    (IASPM Journal (Journal Of The International Association For The Study Of Popular Music), 2015) Casas Mas, Amalia; Montero, Ignacio; Pozo, Juan Ignacio
    Esta investigación presenta un estudio de caso de un guitarrista de jazz, aprendiz semiprofesional con un enfoque constructivista del aprendizaje. Es un caso extraído de un Estudio de Caso Múltiple, y ha sido seleccionado por su relevancia y aportación a las nuevas formas de aprendizaje musical en la sociedad actual. Nuestro objetivo es explorar su discurso sobre la práctica musical destacando las fortalezas y debilidades tanto de la cultura del jazz a la que pertenece como de su concepción del aprendizaje. Su discurso se analiza cualitativamente con un sistema estructurado de categorías deductivas e inductivas. Mostramos una descripción detallada de las condiciones de aprendizaje, resultados y procesos psicológicos a lo largo de tres fases de preparación de un tema (inicial, media y final). Hay acuerdo con las investigaciones previas, y una mejora en la descripción del aprendizaje en música popular, matizando las diferencias significativas en la cultura del jazz respecto a otras culturas, y en lo que una práctica constructiva se diferencia de otras prácticas dentro del jazz. Puede ayudar a la comprensión de las diversas formas de aprender tanto a músicos populares como clásicos.
  • Item
    Choral conductors to stage! What kind of learning do they claim to promote during choir rehearsal?
    (International Journal of Music Education, 2019) Corbalán, Maravillas; Pérez-Echeverría, María-Puy; Pozo, Juan Ignacio; Casas Mas, Amalia
    Current research on choral practice has studied various aspects of interpretation and different strategies for improving rehearsal. This article considers the amateur choral rehearsal as a setting for teaching and learning music. It analyses choir conductor profiles that may be related to conceptions of teaching and learning and their possible relationship with the implicit theories of teaching and learning. A questionnaire was administered to 41 conductors, considering three variables (expert/non-expert, teacher/non-teacher, and children’s/adult choir conductor). Quantitative evaluation through different cluster analyses showed three conductor profiles: Traditionals, including conductors who use little supervision, few different ways of representation other than corporeal, poor difficulty management and greater use of repetition during the rehearsal; a Focus on Reading profile, conductors who, in addition to using moderately complex processes, rely heavily on reading the score; and finally a Focus on Learning and Representation profile including non-experts and teachers, who use different representation modes in the rehearsal (corporeal, audio, visual, combined) and other complex processes such as transferring learning or metacognition. We also found significant differences among conductors for score processing levels. Finally, some features common to all three profiles characterise the choral environment as a peculiar field of musical learning, which may suggest some strategies for learning music.