Person:
Arias Oliva, Mario

Loading...
Profile Picture
First Name
Mario
Last Name
Arias Oliva
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Económicas y Empresariales
Department
Marketing
Area
Comercialización e Investigación de Mercados
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 375
    Podcasts y píldoras sonoras: recetas docentes innovadoras para la igualdad
    (2022) Padilla Castillo, Graciela; Andújar Molina, Olvido; Arias Oliva, Mario; Bernárdez Rodal, Asunción; Brandariz Portela, Tania; Crespo Tejero, Natividad; Díaz Altozano, Paula; Fernández Lores, Susana; Galán Casado, Diego; Herranz Fernández, Francisco Jaime; López García, Marta Belén; Marín Ruiz, Armando; Martínez Otón, Laura; Martínez Rolán, Luis Xabier; Monroy Trujillo, Alberto; Nuques González, Jorge; Oliver González, Ana Belén; Ortega Fernández, Eglée Andreina; Pedro Carañana, Joan; Pila Cárdenas, Geoconda Nohemí; Portas Breda Mesquita, Pedro Miguel; Reyes Padilla, Katherine; Rodríguez Hernández, Jonattan; Rodríguez Figueroa, Luisa María; Rodríguez Vidales, Yolanda; Rosales Peralta, Ricardo; Segovia Alonso, Ana Isabel; Sosa Sánchez, Roxana Popelka; Takazaki, Silmara Simone; Tarancon Casado, Josefina; Vaquerizo Domínguez, Enrique; Vásconez Merino, Galo; Vázquez Márquez, Israel; Yunta Hidalgo, María del Carmen; Zeynalova, Aysel; López Vázquez, Belén; Piñeiro Otero, Teresa
    El proyecto de innovación número 375, titulado Podcasts y píldoras sonoras: recetas docentes innovadoras para la igualdad promueve el uso de la voz como herramienta igualitaria para crear píldoras sonoras o podcasts de auto-aprendizaje, que disminuyan la brecha tecnológica en el alumnado: no necesitan infraestructura y motivan el conocimiento con ejemplos reales.
  • Item
    Project number: 406
    Minivídeos en redes sociales como herramientas didácticas creativas para la igualdad
    (2021) Padilla Castillo, Graciela; Bernárdez Rodal, Asunción; Segovia Alonso, Ana Isabel; Ortega Fernández, Eglée Andreina; Rodríguez Hernández, Jonattan; Arias Oliva, Mario; Sosa Sánchez, Roxana Popelka; Vaquerizo Domínguez, Enrique; Tarancon Casado, Josefina; Piñeiro Otero, María Teresa; Martínez Rolán, Luis Xavier; Andújar Molina, Olvido Elena; Galán Casado, Diego Antonio; López Vázquez, Belén; Brandariz Portela, Tania; González Grimón, Sima; Herrera Pérez, Ariana Paola; Marín Ruiz, Armando; Monroy Trujillo, Alberto; Nuques González, Jorge; Vásconez Merino, Galo; Zeynalova, Aysel; Rodríguez Vidales, Yolanda; Oliver González, Ana Belén; Herranz Fernández, Francisco Jaime; Yunta Hidalgo, María del Carmen; Takazaki Egg, Silmara Simone; Suárez Denis, Ainoa; El-Habchi Mahir, Zineb; Martín Herrero, José Manuel
    El proyecto de innovación docente 2020-2021, titulado Minivídeos en redes sociales como herramientas didácticas creativas para la igualdad, ha aunado un equipo interdisciplinar de profesorado UCM y externo, PAS, alumnado de máster y doctorado, y becarios de colaboración (máster) y FPI (doctorado). Todos sus integrantes son expertos docentes y/o investigadores en redes sociales y durante la crisis de la COVID-19, se han adaptado perfectamente a la docencia virtual online. En este nuevo entorno obligatorio, que parece ser el futuro inmediato a corto plazo, se ha detectado el crecimiento del uso de las redes sociales de fotografía y vídeo corto: Instagram y TikTok. Este proyecto quiso aprovechar esos datos para acercarse al alumnado y a su gusto por el visionado de vídeos cortos, píldoras audiovisuales o minivídeos, para promover una primera digitalización de las asignaturas de los profesores que forman parte del proyecto.
  • Item
    Project number: 367
    STOP ODIO. Instagram como punto de encuentro ético para la detección y análisis de delitos de odio en redes sociales
    (2020) Padilla Castillo, Graciela; Bernárdez Rodal, Asunción; Semova, Dimitrina Jivkova; Ortega Fernández, Eglée Andreina; Segovia Alonso, Ana Isabel; Sosa Sánchez, Roxana Popelka; Tarancón Casado, Josefina; Andújar Molina, Olvido Elena; Arias Oliva, Mario; Galán Casado, Diego Antonio; Herranz Fernández, Francisco Jaime; Oliver González, Ana Belén; Presol Herrero, África; Takazaki Egg, Silmara Simone; El-Habchi Mahir, Zineb; Monroy Trujillo, Alberto; Brandariz Portela, Tania; Calderón Granizo, Ana; Díaz Altozano, Paula; Herrera Pérez, Ariana; Jiménez Caraballo, Dayana; López García, Marta Belén; Marín Ruiz, Armando; Martín Herrero, José Manuel; Pacheco Pailahual, Stefanie Katleen; Rodríguez Hernández, Jonattan; Urosa Barreto, Félix; Vásconez Merino, Galo; Kayser Vacas, Belén; Rodríguez Vidales, Yolanda; Vaquerizo Domínguez, Enrique; Yunta Hidalgo, María del Carmen
    Este proyecto de innovación docente busca crear un espacio en las asignaturas y en redes sociales, donde el alumnado pudiera detectar, analizar y denunciar delitos de odio, producidos y publicados en esas mismas redes sociales. El alumnado de Grado sería de Periodismo, Publicidad y Relaciones Públicas, y Comunicación Audiovisual, tanto de asignaturas obligatorias (Teoría de la Información, Ética y Deontología Profesional), como de asignaturas optativas (Comunicación Política, Comunicación y Género).
  • Item
    The role of corporate risk management in the relationship between open innovation and organizational strategy
    (International Journal of Innovation: IJI, 2022) Musiello Neto, Francisco; Lima Rua, Orlando; Arias Oliva, Mario; Souto Romero, Mar
    Objective of the study: This study aims to analyze the relationship between open innovation and organizational strategy. Additionally, the mediating effect of corporate risk management on it was assessed. Methodology/approach: A quantitative study was conducted in Portugal based on a survey with 251 executive directors of SME hotels. Structural equations modeling was used in this study. Originality/relevance: While other studies have analyzed the relationship between open innovation and organizational strategy, this study deepens the knowledge of the mediating effect of corporate risk management on it. Main results: The results show that (1) open innovation improves corporate risk management and organizational strategy, (2) corporate risk influences organizational strategy, and (3) corporate risk management has a mediating effect on the relationship between open innovation and organizational strategy. Theoretical/methodological contributions: This study provides a theoretical framework for understanding the relationships between three constructs (open innovation, corporate risk management and organizational strategy) in SMEs in the hospitality sector, not yet explored by academics. Social/management contributions: This study will guide managers of SMEs in the hospitality sector in defining strategies to develop the relevant resources and contribute to the definition of effective government policies, programs and incentives to support the adherence or expansion of the open innovation model for companies in this sector.
  • Item
    Project number: 396
    ¡Juntos hacia la meta!: el aprendizaje colaborativo en la tutorización de TFG y TFM
    (2023) Pintado Blanco, Teresa; Sánchez Herrera, Joaquín; López Aza, Carlota; Cordón Benito, David; Maestro Espínola, Lidia; Arias Oliva, Mario; Garrido Pintado, Pablo; Pintado Blanco, Teresa
  • Item
    Serious games in management education: An acceptance analysis
    (The International Journal of Management Education, 2021) Rodríguez López, Fernando; Arias Oliva, Mario; Pelegrín Borondo, Jorge; Marín Vinuesa, Luz María
    Training is a key resource for fostering knowledge as a competitive asset. As in other fields, in learning, innovation emerges with disruptive methods such as gamification. Serious games are a proven efficient training method based on the incorporation of traditional elements of games, such as entertainment, into learning. But as with any other innovation, people must be willing to use the new method. The use of even a proven serious game will not have any positive effect if students do not accept it. It is thus essential to analyze the intention to use serious games in management training contexts. This research uses an adapted CAN (Cognitive-Affective-Normative) model to explore the intention to use a serious game – Lego© Serious Play© – in a sample of higher-education students in their capacity as future professionals. The results show that the most critical factor influencing the intention to use serious games is expected learning performance. The proposed model opens a new methodology for studying the behavioral intention to use other innovative management-training methods and to enrich the deployment of serious game training strategies in management education.