Person:
Zaragoza García, Ignacio

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Profile Picture
First Name
Ignacio
Last Name
Zaragoza García
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Enfermería, Fisioterapia y Podología
Department
Enfermería
Area
Enfermería
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 262
    Implementación de la Simulación Clínica como método de aprendizaje, evaluación y análisis de puntos de mejora para alumnos de 4º curso del Grado de Enfermería en el contexto de los seminarios de Enfermería Clínica III
    (2019) Zaragoza García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Posada Moreno, Paloma; Álvarez Ramos, María del Carmen; Raurell Torredá, Marta; Torres González, Juan Ignacio
    EL proyecto trata de la implementación de la metodología formativa de la "Simulación Clínica" en el contexto de la asignatira "Enfermería Clínica III". Esta metodología permite un aprendizaje no solo teórico, si no desarrollar competencias prácticas en cuanto habilidades técnicas y no técnicas. El resultado del proyecto es positivo, ya que se consigue implementar dicha metodología con unos resultados bastante buenos y una satisfacción general por parte de los alumnos muy elevada.
  • Item
    Project number: 255
    Desarrollo de competencias clínicas mediante Simulación Virtual en alumnos de último curso del Grado de Enfermería en tiempos de COVID-19
    (2021) Zaragoza García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Posada Moreno, Paloma; Raurell Torredá, Marta; Arrogante Maroto, Óscar; Cernuda González, Vicente; Cruz Ramírez, Lorena; Gómez Higuera, Jacinto
    Durante la pandemia Covid-19, la comunidad universitaria se ha visto obligada a reconducir toda la docencia. Con la intención de poder evaluar nuevas herramientas de aprendizaje, que mejoren conocimientos y desarrollen competencias relacionados con los cuidados de enfermería, se realizó un amplio rastreo de herramientas que pudieran ser adecuadas para la formación práctica de nuestros estudiantes. En esta búsqueda, se encontraron diferentes opciones, destacando especialmente la plataforma vSim® For Nursing. La relevancia de esta herramienta se basa en su formato online y la posibilidad de adaptación de toda su metodología a distancia, lo que disminuye el riesgo de contagios por Covid-19. Por ello, nos propusimos como objetivo general: Evaluar la adquisición de competencias clínicas mediante una plataforma de simulación virtual en el último curso del Grado de Enfermería. Los resultados de la utilización de la herramienta fueron óptima. Mejoraron los conocimientos, se incrementaron habilidades clínicas y la satisfacción fue elevada por parte de los participantes.
  • Item
    Project number: 432
    La alimentación como herramienta para promover la vida sana y el bienestar. Intervención educativa en estudiantes de enfermería sobre el etiquetado mediante Nutri-Score.
    (2023) Zaragoza García, Ignacio; Ortuño Soriano, Ismael; Carrasco Rodriguez-Rey, Luis Fernando; Arrogante Maroto, Óscar; Villar García, Susana; Mellides González, Marta; Jurado Molina, Rebeca Araceli; Martínez Izquierdo, Paula; Rodríguez Sáncho, María José
    La obesidad supone un reto para los profesionales sanitarios. Se han desarrollo diferentes estrategias, entre las que se encuentra Nutri-Score. En este estudio, se ha desarrollado un cuestionario de conocimientos y opiniones relacionados con el etiquetado nutricional, se ha realizado un formación relacionada con el etiquetado y Nutri-Scores y se ha evaluado antes y después los conocimientos y actitudes hacia el etiquetado nutricional y Nutri-Score.
  • Item
    Morton’s Extension on Hallux Rigidus Pathology
    (Prosthesis, 2023) Sánchez Gómez, Rubén; López-Alcorocho Sánchez, Juan Manuel; Nuñez Fernández, Almudena; González Fernandez, Maria Luz; Martinez Sebastian, Carlos; Ortuño Soriano, Ismael; Zaragoza García, Ignacio; Gómez Carrión, Álvaro
    Study design, case-control study: Background, Morton’s extension (ME) is a kind of orthotic that has been used as a conservative treatment of painful hallux rigidus (HR) osteoarthritis, but only their effects on first metatarsophalangeal joint (MPJ) mobility and position in healthy subjects have been studied, but not on its applied pulled tension forces neither in subjects with HR. Objectives: This study sought to understand how ME’s orthotics with three different thicknesses could influence the kinematic first MPJ by measuring hallux dorsiflexion using Jack’s test and a digital algometer with a rigid strip anchored to the iron hook’s extremity and comparing subjects with healthy first MPJ mobility to those with HR.We aimed to clarify whether tension values were different between healthy and HR subjects. Methods: Fifty-eight subjects were selected, of whom thirty were included in the case group according to HR criteria and twenty-eight were included in the control group. A digital algometer (FPX®® 25,Wagner Instruments®®, Greenwich, CT, USA) was used to assess the pulled tension values (kgf) of the first MPJ during Jack’s test. Results: The pulled tension values were highly reliable (ICC > 0.963). There were no statistically significant differences between the pulled tension values for the different ME conditions in the case (p = 0.969) or control (p = 0.718) groups. However, as it’s expected, there were statistically significant differences comparing all pulled tension values between case and control group subjects (p < 0.001). Conclusions: Different ME’s thicknesses had no influence on the pulled effort applied during the dorsiflexion Jack’s test between the healthy and HR groups; therefore, it can be prescribed without joint-care danger. In addition, it is proven that there is greater resistance to performing Jack’s test in the HR group than in the healthy group, regardless of ME’s orthotics. Furthermore, it is shown that the digital algometer device is a valid tool to detect the first MPJ restriction and is more reliable than other tests.
  • Item
    Project number: 233
    Aplicación de una herramienta informática online para generar aumento de conocimientos y habilidades en procedimientos de enfermería relacionados con la realización de vendajes en pacientes traumatológicos
    (2017) Ortuño Soriano, Ismael; Zaragoza García, Ignacio; Gómez Díaz, Paloma; Sánchez Chillón, Francisco Javier; Álvarez Ramos, Mª del Carmen; Torres Romero, Marta
    Objetivos: 1. Evaluar el efecto de una formación online en la mejora de conocimientos y habilidades de alumnos de enfermería de cuarto curso, en comparación con la realizada de forma convencional. 2. Estimar la variación de conocimientos, pre-post intervención, de los alumnos de cuarto de enfermería sobre las diferentes técnicas de vendaje.3.Comprobar si la formación online permite la adquisición de habilidades (skills), en comparación con la formación convencional.Metodología: Estudio cuasiexperimental con 3 grupos paralelos (experimental, control habitual, control seminario habitual). La población diana son los alumnos de 4º grado en Enfermería, que cursan sus estudios en la Facultad de Enfermería, Fisioterapia y Podología (FEFP) de la UCM. Se utiliza una plataforma on-line como medio formativo (Elsevier Clinical Skills. Resultados: La formación llevada a cabo se posiciona como un método eficaz para la adquisición de conocimientos. Este tipo de metodologías no presenciales, suponen un importante ahorro económico. Además, esta metodología virtual consigue mejorar los conocimientos en la materia estudiada y adquirir habilidades de la misma de una forma más cómoda, barata, accesible y flexible.
  • Item
    Effects of Novel Inverted Rocker Orthoses for First Metatarsophalangeal Joint on Gastrocnemius Muscle Electromyographic Activity during Running: A Cross-Sectional Pilot Study
    (Sensors, 2020) Sánchez Gómez, Rubén; Romero-Morales, Carlos; Gómez Carrión, Álvaro; De la Cruz Torres, Blanca; Zaragoza García, Ignacio; Anttila, Pekka; Kantola, Matti; Ortuño Soriano, Ismael
    Background: The mobility of the first metatarsophalangeal joint (I MPTJ) has been related to the proper windlass mechanism and the triceps surae during the heel-off phase of running gait; the orthopedic treatment of the I MPTJ restriction has been made with typical Morton extension orthoses (TMEO). Nowadays it is unclear what effects TMEO or the novel inverted rocker orthoses (NIRO) have on the EMG activity of triceps surae during running. Objective: To compare the TMEO effects versus NIRO on EMG triceps surae on medialis and lateralis gastrocnemius activity during running. Study design: A cross-sectional pilot study. Methods: 21 healthy, recreational runners were enrolled in the present research (mean age 31.41 ± 4.33) to run on a treadmill at 9 km/h using aleatory NIRO of 6 mm, NIRO of 8 mm, TMEO of 6 mm, TMEO of 8 mm, and sports shoes only (SO), while the muscular EMG of medial and lateral gastrocnemius activity during 30 s was recorded. Statistical intraclass correlation coefficient (ICC) to test reliability was calculated and the Wilcoxon test of all five different situations were tested. Results: The reliability of values was almost perfect. Data showed that the gastrocnemius lateralis increased its EMG activity between SO vs. NIRO-8 mm (22.27 ± 2.51 vs. 25.96 ± 4.68 mV, p < 0.05) and SO vs. TMEO-6mm (22.27 ± 2.51 vs. 24.72 ± 5.08 mV, p < 0.05). Regarding gastrocnemius medialis, values showed an EMG notable increase in activity between SO vs. NIRO-6mm (22.93 ± 2.1 vs. 26.44 ± 3.63, p < 0.001), vs. NIRO-8mm (28.89 ± 3.6, p < 0.001), and vs. TMEO-6mm (25.12 ± 3.51, p < 0.05). Conclusions: Both TMEO and NIRO have shown an increased EMG of the lateralis and medialis gastrocnemius muscles activity during a full running cycle gait. Clinicians should take into account the present evidence when they want to treat I MTPJ restriction with orthoses, and consider the inherent triceps surae muscular cost relative to running economy.