Person:
Rodríguez Vega, Sergio

Loading...
Profile Picture
First Name
Sergio
Last Name
Rodríguez Vega
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Químicas
Department
Ingeniería Química y de Materiales
Area
Ingeniería Química
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Item
    Comparison of real wastewater oxidation with Fenton/Fenton-like and persulfate activated by NaOH and Fe(II)
    (Journal of Environmental Management, 2020) Rodríguez Vega, Sergio; Lorenzo Fernández, David; Santos López, Aurora; Romero Salvador, Arturo
    Treatment of polluted wastewaters from industrial activities has become a source of major concern for the environment. In this work, real wastewater from a physico-chemical (WWFQ) treatment was tested through different oxidation technologies: Fenton and Fenton-like reagent and persulfate activated by NaOH and Fe(II). Oxidation reactions with Fenton's reagent were carried out in a 0.25 L batch reactor at 25 °C by adding either Fe(II) or Fe(III) and H2O2 to an aqueous solution of wastewater, whose pH was previously adjusted to 2 or 3. Iron concentration ranging from 25 to 100 mg/L and peroxide concentration from 2500 to 10000 mg/L were used. The total organic carbon slightly decreased when WWFQ was treated. Moreover, better results were obtained when Fe(II) was used than Fe(III). Both iron concentration and oxidant dosage had a positive influence on the chemical oxygen demand (COD) removal, until an asymptotic value of 30% was obtained. Oxidation of pollutants contained in WWFQ was studied with persulfate (18.4–294 mM) activated with NaOH and Fe(II) (36.8–588 mM). Again, a positive influence of both persulfate and NaOH was observed, although a similar asymptotic COD value was observed. This parallelism between both technologies confirms recalcitrant compounds were obtained.
  • Item
    Project number: 60
    Elaboración de una metodología learn to program/program to learn para la enseñanza en el área de la Ingeniería Química empleando la herramienta matlab cody coursework para fomentar el e-learning
    (2019) Guijarro Gil, Maria Isabel; Domínguez Toribio, Juan Carlos; Yustos Cuesta, Pedro; Santos Mazorra, Victoria Eugenia; Oliet Pala, Mercedes; Toledo Gabriel, José Manuel; Alonso Rubio, María Virginia; Miranda Carreño, Ruben; Rodríguez Vega, Sergio; Rigual Hernández, Victoria de los Angeles; Villar Chavero, Maria del Mar; Lorenzo Fernández, David; Rivas Siota, Sandra
    El objetivo principal de este proyecto es la elaboración de una metodología learn to program/program to learn en el área de Ingeniería Química utilizando generadores de problemas y el sistema de corrección automática Matlab Cody Coursework.
  • Item
    Project number: PIMCD328/23-24
    Elaboración de una metodología basada en el aprendizaje autónomo de herramientas informáticas para fomentar las competencias digitales de los estudiantes de Ingeniería Química
    (2024) Lorenzo Fernández, David; Checa Fernández, Cristina Alicia; Cotillas Soriano, Salvador; Domínguez Torre, Carmen María; Herraíz Carboné, Miguel; García Cervilla, Raúl; Martínez Rodríguez, Mercedes; Rodríguez Vega, Sergio; Sánchez Yepes, Andrés; Santos López, Aurora
  • Item
    Project number: 215
    Desarrollo de recursos didácticos adaptados para la Generación Z en el ámbito de la Ingeniería Química
    (2020) Domínguez Toribio, Juan Carlos; Alonso Rubio, María Virginia; Díez Alcántara, Eduardo; Gómez Martín, José María; Guijarro Gil, María Isabel; Ladero Galán, Miguel; Miranda Carreño, Rubén; Oliet Palá, María Mercedes; Rodríguez Rodríguez, Araceli; Rodríguez Vega, Sergio; Santos Mazorra, Victoria Eugenía; Toledo Gabriel, José Manuel; Yustos Cuesta, Pedro; Lorenzo Fernández, David; Rigual Hernández, Victoria de los Ángeles; Wojtusik Wojtusik, Mateusz; Villar Chavero, María del Mar; Monago García, José Ignacio; Hipólito Ruiz, Carmen Myriam de; Sánchez Hombre, Paloma; Díaz Moreno, Ismael
    En este Proyecto Innova-docencia se van a elaborar una serie de recursos didácticos que sirvan de apoyo a la docencia presencial y virtual de asignaturas del área de la Ingeniería Química a nivel de Grado y de Máster enfocados a la Generación Z.
  • Item
    Abatement of chlorinated compounds in groundwater contaminated by HCH wastes using ISCO with alkali activated persulfate
    (Science of The Total Environment, 2018) Santos López, Aurora; Jesús Fernández; Rodríguez Vega, Sergio; Domínguez Torre, Carmen María; Miguel Ángel Lominchar; Lorenzo Fernández, David; Romero Salvador, Arturo
    In this work, in situ chemical oxidation (ISCO) with alkali activated persulfate has been tested for the elimination of HCH isomers and other chlorinated compounds in groundwater from Sabiñanigo (Sardas landfill), which was contaminated by solid and liquid wastes illegally dumped in the area by a company producing lindane. Due to the site lithology and the type of pollutants found in groundwater (HCHs and chlorobenzenes) alkali (NaOH) activated persulfate (PS) was selected as oxidant. The influence of variables such as PS concentration (42–200 mM) and NaOH:PS molar ratio (2:1 to 4:1) on chlorinated compound abatement has been studied and a kinetic model to predict the composition of all chlorinated organic compounds (COCs) in the aqueous phase with time was obtained. It was found that a fast initial hydrodechlorination reaction took place in which HCH isomers reacted to trichlorobenzenes (mainly 1,2,4 TCB) at pH ≥ 12. Mono-, di-, tri and tetrachlorobenzenes remaining were oxidized without producing aromatic intermediates. At the condition tested a first order kinetic model for COCs and PS concentration was obtained. Zero order alkali concentration was obtained while pH was being kept at 12 for the whole reaction time.
  • Item
    Project number: 334
    Aprendizaje bidireccional a través de cuestionarios online
    (2022) Domínguez Torre, Carmen María; Santos López, Aurora; Rodríguez Vega, Sergio; Lorenzo Fernández, David; Cotillas Soriano, Salvador; Conte, Leandro Oscar; Sáez González, Patricia; García Cervilla, Raúl; Checa Fernández, Alicia; Sánchez Yepes, Andrés
    El presente proyecto de innovación docente utiliza la herramienta online del Campus Virtual “entorno de cuestionarios” para mejorar la docencia impartida por los profesores, ayudar a los estudiantes a detectar sus puntos débiles (con suficiente antelación a la realización de los exámenes de la asignatura) e incentivar el estudio, autonomía y aprendizaje en Ingeniería de la Reacción Química, asignatura anual y de carácter obligatorio, de tercer curo del Grado de Ingeniería Química.
  • Item
    Project number: 444
    Herramientas de gamificación para la evaluación de competencias en ingeniería de la reacción Química
    (2023) Domínguez Torre, Carmen María; Santos López, Aurora; Martínez Rodríguez, Mercedes; Rodríguez Vega, Sergio; Cotillas Soriano, Salvador; Lorenzo Fernández, David; García Cervilla, Raúl; Checa Fernández, Cristina Alicia; Sánchez Yepes, Andrés; Domínguez Torre, Carmen María
    El objetivo del proyecto es la utilización de herramientas de gamificación para motivar la participación del estudiante en clase, identificar los conceptos de la asignatura (Ingeniería de la Reacción Química, del Grado en Ingeniería Química) que presentan mayor dificultad de aprendizaje y evaluar los conocimientos adquiridos en clase por parte de los estudiantes. La herramienta seleccionada en el proyecto ha sido Quizziz (https://quizizz.com/?lng=es-ES). Se trata de una herramienta de gamificación que permite evaluar a los estudiantes mientras se divierten. La información obtenida durante el desarrollo del proyecto permitirá, por un lado, detectar los contenidos de la asignatura más difíciles de asimilar y, por otro, actuar sobre la docencia impartida relativa a dichos aspectos. Durante el curso se propondrán una serie de casos prácticos (problemas relacionados con cada tema/bloque de la asignatura), para que el estudiante los resuelva de forma individual, haciendo uso del material que considere oportuno. De esta forma adquirirá autonomía en el empleo de fuentes bibliográficas. El profesor seleccionará uno de los casos propuestos para resolver en el aula durante una parte de la sesión de seminarios. En la segunda parte de la sesión se emplearán herramientas de gamificación para plantear y resolver cuestiones adicionales en relación con el caso práctico resuelto previamente. De este modo, no solo se evaluarán las destrezas de los estudiantes en cuanto a la resolución de problemas se refiere, sino también, su capacidad para poner en práctica los conocimientos teóricos adquiridos ante problemas abiertos. El estudiante conocerá en tiempo real si su respuesta es correcta y podrá identificar las carencias de aprendizaje y reforzar/profundizar en esos conocimientos. La herramienta de gamificación permite fomentar la participación del estudiante en clase y mejorar su aprendizaje. Los profesores pueden identificar si existen aspectos donde se detectan carencias en el conocimiento en un número mayor de estudiantes para mejorar la transmisión del conocimiento en esos puntos. Así, este proyecto de innovación educativa busca fomentar la participación y el aprendizaje continuo del estudiante durante el curso a través de la resolución de casos prácticos y la aplicación de herramientas de gamificación en el aula. Con esta actividad se pretende aumentar la adquisición de conocimientos y competencias y mejorar la tasa de éxito de la asignatura Ingeniería de la Reacción Química.
  • Item
    Project number: 111
    Elaboración de materiales docentes para la adquisición y evaluación de competencias de tecnología medioambiental y desarrollo sostenible en Ingeniería Química
    (2021) Miranda Carreño, Rubén; Alonso Rubio, María Virginia; Domínguez Toribio, Juan Carlos; Hopson Safatli, Cynthia Elizabeth; Lorenzo Fernández, David; Oliet Pala, Mercedes; Rigual Hernández, Victoria de los Ángeles; Rodríguez Vega, Sergio; Villar Chavero, María del Mar; Fernández Morales, Francisco Jesús
  • Item
    Degradation of Hexachlorocyclohexanes (HCHs) by Stable Zero Valent Iron (ZVI) Microparticles
    (Water, Air, & Soil Pollution, 2016) Domínguez Torre, Carmen María; Rodríguez Vega, Sergio; Lorenzo Fernández, David; Romero Salvador, Arturo; Santos López, Aurora
    During the production of lindane (γ-HCH) large volumes of wastes containing α-, β-, and δ-HCH isomers were generated. Hexachlorocyclohexanes (HCHs) are carcinogens and teratogen compounds. Although their production and use are currently banned in most countries, many landfills and sites remain polluted by these compounds. This paper studies a promising and novel alternative for the HCH abatement: dechlorination by zero valent iron microparticles. Synthetic wastewater (0.5 mg/L of α-, β-, γ-, and δ-HCH or 6 mg/L of γ-HCH) and five types of commercial iron microparticles (here named mFe-1, mFe-2, mFe-3, mFe-4, and mFe-5) were used in batch (5 g/L) and continuous (W mFe/Q L  = 167 g · h/L) operation mode at room temperature. Iron microparticles were characterized (before and after reaction) by N2 adsorption/desorption isotherms and X-ray diffraction. HCH isomers showed different behavior vs. dechlorination (γ > α > δ > β) according to the axial/equatorial position of the chlorines. The most active iron source among those tested was mFe-1, presenting small particle diameter (70 μm), moderate BET area (35 m2/kg), low oxygen content, and traces of manganese. mFe-1 exhibited high activity and stability both in continuous (X γ-HCH = 70%, W mFe/Q L  = 167 g · h/L) and discontinuous (X γ-HCH = 100%, 48 h) operation. Contribution of HCH adsorption over iron microparticles was found negligible being benzene and Cl− the final dechlorination products.
  • Item
    Kinetics of lindane dechlorination by zero valent iron microparticles: Effect of different salts and stability study.
    (Industrial and Engineering Chemistry Research, 2016) Domínguez Torre, Carmen María; Santos López, Aurora; Parchão, Joana; Rodríguez Vega, Sergio; Lorenzo Fernández, David; Romero Salvador, Arturo
    This report is focused on the dechlorination of lindane, a recalcitrant and refractory pollutant, by zerovalent iron microparticles (ZVIM) in batch and continuous mode. Experimental variables such as initial lindane concentration, ZVIM dosage, and temperature were studied. Batch experiments indicate that the lindane dechlorination is enhanced with the increase of ZVIM dosage and reaction temperature, and is maintained with increasing initial pollutant concentration. Kinetic analyses elucidated that lindane degradation followed a first order reaction for both pollutant and ZVIM concentration. The kinetic model can also accurately predict the results in continuous mode (more realistic conditions), where the high stability of ZVIM has been thoroughly demonstrated. Further studies indicated that coexistence of common ions can (i) not affect (SO42–, Na+, Ca2+, Mg+) or (ii) promote (HCO3–, Cl–) the lindane dechlorination process. The results implied that the use of ZVIM is a potential approach for in situ remediation of soil and groundwater lindane contamination.