Person:
Hernández Vallejo, Gonzalo

Loading...
Profile Picture
First Name
Gonzalo
Last Name
Hernández Vallejo
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Odontología
Department
Especialidades Clínicas Odontológicas
Area
Estomatología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 281
    Enseñanza no presencial de la asignatura patología bucal a través de la presentación de artículos científicos en inglés
    (2018) López-Pintor Muñoz, Rosa María; Hernández Vallejo, Gonzalo; Arriba De La Fuente, Lorenzo De; Casañas Gil, Elizabeth; Ramírez Martínez-Acitores, Lucía; Serrano Valle, Julia; De Pedro Herráez, Miguel
    Elaboración de un dossier de artículos en Inglés en relación a cada unidad temática de la asignatura Patología Médica Bucal. Los artículos se presentarán al alumnado tras la clase magistral de cada área temática para fomentar la docencia “no presencial”.
  • Item
    Project number: 195
    Realización de folletos informativos acerca de la patología de la mucosa oral para informar a pacientes y profesionales sanitarios
    (2019) López-Pintor Muñoz, Rosa María; Hernández Vallejo, Gonzalo; Arriba De La Fuente, Lorenzo De; Somacarrera Pérez, María Luisa; López Sánchez, Antonio Francisco; González Serrano, José; Casañas Gil, Elizabeth; Ramírez Martínez-Acitores, Lucía; Serrano Valle, Julia; De Pedro Herráez, Miguel
    Elaboración de folletos informativos acerca de la patología de la mucosa oral más relevante para informar a pacientes y colectivos médico-sanitarios. El trabajo será realizado por los alumnos de la asignatura Patología Médica Bucal de tercer curso de Odontología. Los trípticos se realizarán para fomentar la docencia “no presencial” y el tipo de trabajo será de aprendizaje por proyectos. Este trabajo comprometerá al alumno emocional y afectivamente con su aprendizaje ya que ayudará a diagnosticar y tratar de forma temprana dichas patologías. Los alumnos de la asignatura Medicina Bucal realizarán folletos acerca de la Patología de la Mucosa Oral para informar a pacientes y colectivos sanitarios. Se fomentará la docencia no presencial, el tipo de trabajo será de aprendizaje por proyectos
  • Item
    Project number: 276
    Development of a program of radiopaque lesions images via radiographic cases for active learning in oral medicine
    (2016) Hernández Vallejo, Gonzalo; López-Pintor Muñoz, Rosa María; Ortega Aranegui, Ricardo; Paredes Rodríguez, Víctor Manuel; Casañas Gil, Elisabeth; Arriba De La Fuente, Lorenzo De
    Through the creation of this project in English, we have made a file of radiographic images that will be used by third year dental students in order to improve the practical teaching part of the subject of Oral Medicine, essentially by incorporating these files to the Virtual Campus. We have selected the most representative radiopaque radiographic images studied in pathology lectures given. We have prepared a file with 59 radiopaque radiographic images. These lesions have been divided according to their relationship and number with the tooth, into the following groups: “Anatomic radiopacities”, “Periapical radiopacities”, “Solitary radiopacities not necessarily contacting teeth”,“Multiple separate radiopacities”, and “Generalized radiopacities”. We created 4 flowcharts synthesizing the mayor explanatory bases of each pathological process in relation to other pathologies within each location. We have focused primarily in those clinical and radiographic features that can help us differentiate one pathology from another. We believe that by giving the student a knowledge base through each flowchart, as well as provide clinical cases, will start their curiosity to seek new cases on the Internet or try to look for images that we have not been able to locate due to low frequency. In addition, as this project has been done in English, it will provide the students with necessary tools to do a literature search, as most of the medical and dental literature is in English; thus far, providing the student with this material necessary to make the appropriate searched using keywords in English.
  • Item
    Conversion from cyclosporin a to tacrolimus as a non-surgical alternative to reduce gingival enlargement: a preliminary case series
    (Journal of periodontology, 2003) Hernández Vallejo, Gonzalo; Arriba De La Fuente, Lorenzo De; Frías, María Cruz; Macorra García, José Carlos De La; Vicente, Juan Carlos de; Jiménez, Carlos; Andrés Belmonte, Amado; Moreno González, Enrique
    Background: Gingival enlargement (GE) is a frequent side effect that occurs in organ transplant recipients (OTR) after the administration of cyclosporin A (CsA). The availability of new drugs used to suppress graft rejection in OTR offers an opportunity to manage GE non-surgically. This preliminary case series aimed to analyze the effect of CsA withdrawal and its substitution by another immunosuppressant in OTR with sever GE. Methods: Four organ transplants recipients who had recieved a liver or renal allograft were recruited for this study. All OTR had developed clinically severe CsA-induced GE. GE scores were assessed for each patient at baseline and at weeks 2, 4, 8, 12, 16 and 54 followng conversion to tacrolimus. Scaling and root planing were initially performed and repeated monthly during the fisrt 6 months. Careful polishing of the teeth was carried out once every 2 weeks until month 6 and then monthly until month 12. Hygiene instructions and reinforcement to optimize oral hygiene were maintained throughout the study. Results: the four patients showed a rapid decrease in their gingival symptoms and in the size of the gingivae. This change was clinically evident 8 weeks after conversion to tacrolimus. One year later, all the patients experienced GE regression, although some anatomic irregularities persisted in the interdental papillaea of one of the patients. No adverse effects from tacrolimus were observed during the study except in one patient who presented headaches. Conclusion: It seems that CsA withdrawal and its conversion to tacrolimus in organ transplant recipients who develop severe gingival enlargement, together with an extensive plaque control program, provide an effective means to control/eliminate gingival hyperplasia, with minimal risk of graft dysfunction.
  • Item
    Project number: 316
    Elaboración de un programa de imágenes de lesiones radiotransparentes mediante casos Radiográficos para el aprendizaje activo en medicina oral.
    (2015) López-Pintor Muñoz, Rosa María; Hernández Vallejo, Gonzalo; Ortega Aranegui, Ricardo; Arriba De La Fuente, Lorenzo De
  • Item
    Project number: 159
    Development of a program of mixed radiolucent-radiopaque lesions imaging via radiographic cases for active learning in oral medicine
    (2017) López-Pintor Muñoz, Rosa María; Hernández Vallejo, Gonzalo; Ortega Aranegui, Ricardo; Paredes Rodríguez, Víctor Manuel; Arriba De La Fuente, Lorenzo De; Casañas Gil, Elisabeth; Ramírez Martínez-Acitores, Lucia; Serrano Valle, Julia
    A través del presente proyecto se ha creado un fichero de imágenes radiográficas mixtas (radiopacas-radiolucidas) que serán utilizadas por los alumnos del tercer curso de Grado de la asignatura Medicina Bucal a fin de mejorar la enseñanza práctica del apartado lesiones radiográficas de los maxilares. Dichos ficheros se incorporarán al Campus Virtual para que el alumno pueda hacer uso de ellos. La elaboración de un fichero de estas características ha exigido en primer lugar la selección de las imágenes radiográficas mixtas de los maxilares más representativas. Se han seleccionado 43 imágenes radiográficas mixtas que se han clasificado en “Mixed Radiolucent-Radiopaque periapical lesions” (15 imágenes), “Mixed Radiolucent-Radiopaque pericoronal lesions” (8 imágenes) y “Mixed Radiolucent-Radiopaque lesions not necessarily contacting teeth“ ( 20 imágenes). Se han realizado 4 flowchart (el tercer grupo se subdividió en dos) para esquematizar las lesiones mixtas más frecuentes con sus características clínicas y radiográficas más habituales. Dichos flowchart ayudarán al alumno a poder llegar al diagnóstico de las lesiones de los casos clínicos seleccionados, cuya historia clínica también se ha reflejado. Todo el trabajo se ha realizado en dos idiomas inglés y español, que ayudará a los alumnos a aprender el vocabulario en inglés relacionado con el tema. Además, facilitará la comprensión de los alumnos de otras nacionalidades que pueden acudir a nuestra facultad y ayudará a los alumnos de la UCM que acuden a otras universidades Europeas o Americanas.