Person: Lage Gómez, Carlos
Loading...
First Name
Carlos
Last Name
Lage Gómez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Lenguas, Artes y Educación Física
Area
Didáctica de la Expresión Musical
Identifiers
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
- Project number: 181
Item Las competencias profesionales de los estudiantes de Grado en Educación Infantil y Primaria a través de la creación de materiales didácticos en contextos educativos reales(2023) Campollo Urkiza, Arantza; Cremades Andreu, Roberto; Miraflores Gómez, Emilio; Lage Gómez, Carlos; García Sanz, Julio; Marjanen, Karina; Chatelain, Sabine; Arebiotorre Landeta, EunateLa propuesta que se presenta se centra en el replanteamiento de los procesos de enseñanza y aprendizaje del alumnado en diversas asignaturas del área de Didáctica de la Expresión Musical. Todo ello con el objetivo de promover la creatividad y espíritu emprendedor del alumnado desde la elaboración de conciertos didácticos como estrategia didáctica centrada en el aprendizaje y enseñanza creativa junto con la participación del alumnado. Item Toward conceptualizations of musical creativities in secondary education: an integrative literature review between 1990 and 2020(Research Studies in Music Education, 2023) Lage Gómez, Carlos; Chatelain, Sabine; Cremades Andreu, RobertoCreativity has been described as an indissociable component of music education, complex to conceptualize and often overgeneralized. This article provides an overview of existing research on musical creativities in secondary education between 1990 and 2020. A total of 76 articles published in peer-reviewed journals are reviewed according to PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses) guidelines. To present and discuss the results, several dimensions of creativity research have been clustered into five categories: product, person/group, creative process, context, and domain. The 22.37% of the articles focus on the creative process, 14.47% on the context, 13.16% on the person/group perspective, and 1.32% on the product. The 48.68% of the studies focus on the domain perspective, showing an emphasis on specific activities traditionally associated with musical creativity like composing or improvising. Music listening is not present, and various forms of musical creativities are underrepresented. Over these three decades, an increasing orientation on teaching and learning within a sociocultural framework can be observed. In addition, the pedagogical challenges concern an expanded vision of creativity, albeit based on a specific and precisely defined framework.- Project number: 231
Item Enseñanza y aprendizaje centrados en la creatividad para el desarrollo del espíritu emprendedor en futuros educadores musicales(2021) Lage Gómez, Carlos; Cremades Andreu, Roberto; García Sanz, Julio; Campollo Urkiza, Arantza; Huéscar Párraga, Joaquín Felipe; Noain Calabuig, Luis María; Marjanen, Kaarina; Chatelain, Sabine - Project number: 365
Item Evaluación del desempeño de futuros docentes de la mención de música: una propuesta transversal para la adquisición de nuevas competencias artísticas y pedagógicas(2020) Lage Gómez, Carlos; Cremades Andreu, Roberto; Campollo Urkiza, Aranzazu; García Sanz, Julio; Chatelain, Sabine; Marjanen, Kaarina