Person:
López Rodríguez, Juan Carlos

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First Name
Juan Carlos
Last Name
López Rodríguez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Químicas
Department
Bioquímica y Biología Molecular
Area
Bioquímica y Biología Molecular
Identifiers
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Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Biophysical and biological impact on the structure and IgE-binding of the interaction of the olive pollen allergen Ole e 7 with lipids
    (Biochimica et Biophysica Acta (BBA) - Biomembranes, 2020) Oeo-Santos, Carmen; López Rodríguez, Juan Carlos; García Mouton, Cristina; San Segundo Acosta, Pablo; Jurado, Aurora; Moreno-Aguilar, Carmen; García Álvarez, María Begoña; Pérez Gil, Jesús; Villalba Díaz, María Teresa; Barderas Manchado, Rodrigo; Cruz Rodríguez, Antonio
    Ole e 7 allergen from Olea europaea pollen possesses a major clinical relevance because it produces severe symptoms, such as anaphylaxis, in allergic patients exposed to high olive pollen counts. Ole e 7 is a non-specific lipid transfer protein (nsLTP) characterized by the presence of a tunnel-like hydrophobic cavity, which may be suitable for hosting and, thus, transporting lipids -as it has been described for other nsLTPs-. The identification of the primary amino acid sequence of Ole e 7, and its production as a recombinant allergen, allowed characterizing its lipid-binding properties and its effect at air-liquid interfaces. Fluorescence and interferometry experiments were performed using different phospholipid molecular species and free fatty acids to analyse the lipid-binding ability and specificity of the allergen. Molecular modelling of the allergen was used to determine the potential regions involved in lipid interaction. Changes in Ole e 7 structure after lipid interaction were analysed by circular dichroism. Changes in the IgE binding upon ligand interaction were determined by ELISA. Wilhelmy balance measurements and fluorescence surfactant adsorption tests were performed to analyse the surface activity of the allergen. Using these different approaches, we have demonstrated the ability of Ole e 7 to interact and bind to a wide range of lipids, especially negatively charged phospholipids and oleic acid. We have also identified the protein structural regions and the residues potentially involved in that interaction, suggesting how lipid-protein interactions could define the behaviour of the allergen once inhaled at the airways.
  • Item
    Project number: 30
    Química Inspirada por la Naturaleza: Lecciones en el Museo Nacional de Ciencias Naturales
    (2017) Batanero Cremades, Eva; Yélamos López, Belén; Fernández Fernández, Mª Inmaculada; López García-Gallo, Pilar; López Rodríguez, Juan Carlos; San Segundo Acosta, Pablo
    Uno de los principales problemas con los que se enfrentan los profesores de Biología es el escaso interés que despierta esta asignatura en los estudiantes universitarios de algunas disciplinas -como química, física, arquitectura o ingeniería- al considerarla una asignatura difícil de aprender y de poca utilidad. Así, motivación, comprensión e interdisciplinaridad son tres retos a los que se enfrenta el profesorado de la asignatura de Biología del Grado en Química. El objetivo general del proyecto ha sido contribuir a la mejora de la enseñanza/aprendizaje de la asignatura de Biología. Para ello el profesorado ha implementado en el aula, y de forma combinada, dos metodologías: La "Biomímesis" y "La enseñanza/aprendizaje basada en Proyectos", que han demostrado ser herramientas muy útiles en el aula, para despertar la motivación y el interés de los estudiantes por el aprendizaje de Biología. Por un lado, al implicarles en su propio proceso de aprendizaje, los estudiantes han tenido un papel protagonista al ser los responsables del desarrollo de proyectos interesantes y retadores, elegidos por ellos mismos. Por otro lado, les ha permitido ver la aplicación o transferencia sostenible de lo aprendido en el aula a la sociedad y el medio ambiente. A estas dos metodologías didácticas se ha unido una tercera: Los Museos de Ciencia Naturales como espacios de enseñanza/aprendizaje de ciencia por investigación. Un total de 2 grupos de teoría han participado en esta experiencia docente. Los trabajos realizados han sido expuestos a otros estudiantes (en el aula) y al público general (en el Museo Nacional de Ciencias Naturales).