Person:
Blázquez Ochando, Manuel

Loading...
Profile Picture
First Name
Manuel
Last Name
Blázquez Ochando
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias de la Documentación
Department
Biblioteconomía y Documentación
Area
Biblioteconomía y Documentación
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Gender imbalance in doctoral education: an analysis of the Spanish university system (1977–2021)
    (Scientometrics, 2023) Sánchez Jiménez, Rodrigo; Botezán, Iuliana; Barrasa-Rodríguez, Jesús; Suárez‑Figueroa. Mari Carmen; Blázquez Ochando, Manuel
    Doctoral education is a key feature of university systems, as well as a basic foundation of scientific practice. That period culminates in a dissertation and examination of the candidate that has been studied from several points of view. This paper reports the results of an analysis on the evolution and characteristics of gender imbalance of a complete doctoral system for a wide period of time. Data from the database Teseo was used in order to identify the individuals involved in the process, the scientific fields in which the dissertations where classified, and the institutions in which the examination took place. Results: the Spanish system shows a clear evolution towards gender balance, but also some concerning trends that are worth tracking. Seemingly, STEM disciplines look to be evolving more slowly than other branches of science in several aspects. A leaky pipeline is characterized in this system around the roles of supervisors, candidates, members and chairs of the dissertation committees. Gender assortativity is also studied and described, and its possible effects discussed around the academic relations that surround doctoral examination.
  • Item
    Project number: 289
    Desarrollo de un Quizup para áreas de conocimiento de las asignaturas de Información y Documentación
    (2018) Sánchez Cuadrado, Sonia; Fernández Bajón, M. Teresa; Razquín Zazpe, Pedro; Montesi, Michela; Cuevas Cervero, María Aurora; Blázquez Ochando, Manuel; Botezán, Iuliana; Sánchez Jiménez, Rodrigo; García Moreno, María Antonia; Miguel García, Josefa; Blanco Sanz, Francisco Javier; Calzada Obispo, Irene; Morato Lara, Jorge Luis; Barra Zavaleta, Eduardo; Parra Valero, Pablo; Sampedro Nicolás, Luis
    Este proyecto desarrolla un juego de preguntas y respuestas para que los alumnos puedan aprender y memorizar de un modo lúdico los contenidos de diferentes asignaturas del Grado de Información y Documentación mediante una APP móvil.
  • Item
    Project number: 125
    Desarrollo de un entorno de aprendizaje virtual aplicado a la búsqueda y gestión de información
    (2017) Razquin Zazpe, Pedro; Sánchez Cuadrado, Sonia; Cuevas Cervero, María Aurora; Montesi, Michela; Blázquez Ochando, Manuel; Sánchez Jiménez, Rodrigo; Botezán, Iuliana; García Sánchez, Diego; Gimeno Perello, Francisco Javier; García Sánchez, Esther
    Desarrollo de un prototipo de entorno virtual de aprendizaje orientado a la formación de estudiantes universitarios en las competencias informacionales relacionadas con la búsqueda y gestión de la información.
  • Item
    Project number: 308
    Evaluación de la legibilidad y la comprensibilidad de la información de la UCM dirigida a los alumnos
    (2019) Sánchez Cuadrado, Sonia; Morato Lara, Jorge Luis; Fernández Bajón, M. Teresa; Cuevas Cervero, María Aurora; Blázquez Ochando, Manuel; Botezán, Iuliana; Sánchez Jiménez, Rodrigo; Blanco Sanz, Francisco Javier; García Moreno, María Antonia; Calzada Obispo, Irene; Parra Valero, Pablo; García Francés, Sarah; Jimenez Rúiz, Verónica
    El proyecto de innovación docente “Evaluación de la legibilidad y la comprensibilidad de la información institucional de la UCM dirigida a los alumnos” tiene como objetivo principal analizar la legibilidad y la comprensibilidad de la información institucional en relación con la información y procedimientos dirigida a los estudiantes y que les permita un mayor compromiso con la universidad y sus servicios.