Person:
Torres Muñoz, Margarita

Loading...
Profile Picture
First Name
Margarita
Last Name
Torres Muñoz
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Farmacia
Department
Farmacología, Farmacognosia y Botánica
Area
Fisiología Vegetal
Identifiers
UCM identifierORCIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Daidzein has neuroprotective effects through ligand-binding-independent PPARγ activation
    (Neurochemistry International, 2012) Hurtado Moreno, Olivia; Ballesteros Martin, Ivan; Cuartero Desviat, María Isabel; Moraga Yébenes, Ana; Pradillo Justo, Jesús Miguel; Ramírez Franco, Jose Jorge; Bartolomé Martín, David; Torres Muñoz, Margarita; Sánchez Prieto, J.; Lizasoaín Hernández, Ignacio; Moro Sánchez, María Ángeles
    Phytoestrogens are a group of plant-derived compounds that include mainly isoflavones like daidzein. Phytoestrogens prevent neuronal damage and improve outcome in experimental stroke; however, the mechanisms of this neuroprotective action have not been fully elucidated. In this context, it has been postulated that phytoestrogens might activate the peroxisome proliferator-activated receptor-γ (PPARγ), which exerts neuroprotective effects in several settings. The aim of this study was to determine whether the phytoestrogen daidzein elicits beneficial actions in neuronal cells by mechanisms involving activation of PPARγ. Our results show that daidzein (0.05-5 μM) decreases cell death induced by exposure to oxygen-glucose deprivation (OGD) from rat cortical neurons and that improves synaptic function, in terms of increased synaptic vesicle recycling at nerve terminals, being both effects inhibited by the PPARγ antagonist T0070907 (1 μM). In addition, this phytoestrogen activated PPARγ in neuronal cultures, as shown by an increase in PPARγ transcriptional activity. Interestingly, these effects were not due to binding to the receptor ligand site, as shown by a TR-FRET PPARγ competitive binding assay. Conversely, daidzein increased PPARγ nuclear protein levels and decreased cytosolic ones, suggesting nuclear translocation. We have used the receptor antagonist (RE) fulvestrant to study the neuroprotective participation of daidzein via estrogen receptor and at least in our model, we have discarded this pathway. These results demonstrate that the phytoestrogen daidzein has cytoprotective properties in neurons, which are due to an increase in PPARγ activity not mediated by direct binding to the receptor ligand-binding domain but likely due to post-translational modifications affecting its subcellular location and not depending to the RE and it is not additive with the agonist rosiglitazone.
  • Item
    CICLOBIOMA: Proyecto Aprendizaje-Servicio Universidad Complutense de Madrid
    (2020) Perez-Urria Carril, Elena; Pintos López, Beatriz; Alonso Valenzuela, Raquel; Avalos García, Adolfo; Cifuentes Cuencas, Blanca; Gómez Garay, Aranzazu; Marquina Díaz, Domingo; Martín Calvarro, Luisa; Martín Gómez, Soledad; Solís González, M. Teresa; Santos de la Sen, Antonio; Torres Muñoz, Margarita; Astudillo Calderón, Sergio; Alzahrani, Sabah
    CICLOBIOMA es un Proyecto de Aprendizaje-Servicio de la Universidad Complutense de Madrid en el marco de la “Convocatoria Proyectos Aprendizaje-Servicio Complutense 2019” y del Convenio suscrito entre la Universidad Complutense de Madrid y el Ayuntamiento de Madrid de 4 de julio de 2017 para impulsar proyectos basados en el aprendizaje-servicio. CICLOBIOMA consiste en el planteamiento y el desarrollo experimental de soluciones a problemas científicos con enorme proyección y calado social, que se enmarcan en los Objetivos del Desarrollo Sostenible (ODS 11 y 12) y que tienen como meta reducir el impacto ambiental negativo de las ciudades mediante el aprovechamiento de residuos agroalimentarios para la producción de biomateriales y para la obtención de compuestos de alto valor en diferentes industrias.
  • Item
    Project number: 113
    EstuPlan: Metodología y herramientas de aprendizaje para el desarrollo de competencias y habilidades (resolución de problemas y creatividad) en entornos científicos y sociales
    (2019) Pérez-Urria Carril, Elena; Ávalos García, Adolfo; Cifuentes Cuencas, Blanca; Esteban Carrasco, Alberto; Gómez Garay, Aranzazu; Martín Calvarro, Luisa; Martín Gómez, M. Soledad; Pintos López, Beatriz; Solís González, M. Teresa; Torres Muñoz, Margarita; Alonso Valenzuela, Raquel; Astudillo Calderón, Sergio; Awad Alzahrani, Sabah; de Diez de la Torre, Laura; García Companys, Marina; Ortega Pérez, Nora; Rodriguez Martínez, Victor; Santos de la Sen, Antonio
  • Item
    Project number: 59
    Variables psicológicas implicadas en la actitud e iniciativa emprendedora (II): personalidad, cognición y emoción
    (2018) López Núñez, María Inmaculada; Rubio Valdehita, Susana; Díaz Ramiro, Eva María; Vallellano Pérez, María Dolores; Merino Rivera, María Dolores; Ramos Cejudo, Juan; López Sánchez, Ramón; Miguel Tobal, Juan José; Sanz Blasco, Rubén; García de Madariaga Miranda, Jesús; Camacho Miñano, Juana María del Mar; Bel Durán, Paloma; Sempere Blesa, Carlos José; Díaz Matey, Gustavo; Miguel Vicente, Carmen; Arquero Avilés, María Del Rosario; Marco Cuenca, Gonzalo; Pérez-Urría Carril, Elena; Gómez Garay, María Aranzazu; Arias Coello, Alicia; Real Rodríguez, Elena; Cáceres Zapatero, María Dolores; Barge Gil, Andrés; Moreno Martín, Lourdes; Ruiz Guerra, Ignacio; Pintos López, Beatriz; Susi García, María Del Rosario; Martín Gómez, María Soledad; Torres Muñoz, Margarita; Miguel Tobal, Francisco; Casado Morales, María Isabel; Álvarez García, Gema; Martín-Javato Romero, Laura; García Cid, Sophie; López Romero, María Isabel; Guerrero López, Patricia; Reviejo Pastor, Noemi; Abril Hernández, Ana; Cubo Trenado, María Esther; Casado Pérez, Josefa; Martín Calvarro, Luisa; Di Meglio Berg, Gisela Amanda; Simón Blas, Clara; González Rouco, Jesús Fidel
    El proyecto titulado: Variables implicadas en la actitud e iniciativa emprendedora (II): personalidad, cognición y emoción, es la continuidad de otro presentado en la convocatoria anterior (2016-2017) cuyo objetivo era evaluar variables psicológicas en la actitud emprendedora de los estudiantes universitarios de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Este segundo proyecto ha tenido por objetivo principal ampliar la evaluación a otras facultades y áreas de conocimiento de nuestra universidad a fin de obtener el mapa y perfil de la iniciativa emprendedora del universitario UCM.
  • Item
    EstuPlan: Methodology for the development of creativity in the resolution of scientific and social problems
    (5th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’19), 2019) Astudillo Calderón, Sergio; de Diez de la Torre, Laura; García Companys, Marina; Ortega Pérez, Nora; Rodriguez Martínez, Victor; Awad Alzahrani, Sabah; Alonso Valenzuela, Raquel; Ávalos García, Adolfo; Cifuentes Cuencas, Blanca; Esteban Carrasco, Alberto; Gómez Garay, Aranzazu; Martín Calvarro, Luisa; Martín Gómez, M. Soledad; Pérez-Urria Carril, Elena; Pintos López, Beatriz; Solís González, M. Teresa; Torres Muñoz, Margarita
    Creative thinking is necessary to generate novel ideas and solve problems."EstuPlan" is a methodology in which knowledge and creativity converge for the resolution of scientific problems with social projection. It is a training programme that integrates teachers, laboratory technicians and PhD students, master and undergraduate students which form working groups for the development of projects. Projects have a broad and essential scope and projection in terms of environmental problems, sustainable use of natural resources, food, health, biotechnology or biomedicine. The results show the success of this significant learning methodology using tools to develop creativity in responding to scientific and social demand for problem-solving to transfer academic knowledge to different professional environments. Bioplastics, Second Life of Coffee, LimBio, Algae oils, Ecomers, Caring for the life of your crop and Hate to Deforestate are currently being developed.
  • Item
    Project number: 145
    UCMspace-comunica)))), un espacio web como herramienta de aprendizaje de carácter multidisciplinar para la mejora de la comunicación científica
    (2017) Ortega Hernández-Agero, María Teresa; Torres Muñoz, Margarita; Benedí González, Juana María; Raposo González, Rafaela; Heras Polo, Beatriz De Las; Palomino Ruiz-Poveda, Olga María; Martín Gómez, María Soledad; Pintado Valverde, Ana; Sánchez de Rojas Fernández-Cabrera, Ramón; Castilla Rodriguez, Carlos María; Garcimartín Álvarez, Alba
    Diseño, ejecución y evaluación de un espacio web (UCMspace-comunica)))), que pueda ser utilizado como herramienta de aprendizaje eficaz, de carácter multidisciplinar, para la correcta comunicación de los contenidos específicos adquiridos por los alumnos en las diferentes materias que integran los grados universitarios, incluyendo el Trabajo Fin de Grado. Esta herramienta puede ser útil para optimizar la labor tutorial del profesor y el desarrollo profesional de los futuros farmacéuticos.