Person:
Rodríguez Monter, Miryam

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First Name
Miryam
Last Name
Rodríguez Monter
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Políticas y Sociología
Department
Antropología Social y Psicología Social
Area
Psicología Social
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Item
    Un análisis de la relación entre compromiso organizacional y valores
    (International Journal of Social Psychology, 2010) Garrido Luque, Alicia; Rodríguez Monter, Miryam; Álvaro Estramiana, José Luis
    En este artículo se presentan algunos de los resultados de una investigación con la que se pretendió analizar la percepción que los miembros de una organización tienen de la cultura de la empresa, y evaluar en qué medida dicha percepción influye en el compromiso organizacional. El estudio se realizó en una empresa multinacional del sector de la energía y consistió en una encuesta por correo a una muestra de 1000 empleados seleccionados de forma aleatoria. A la hora de analizar los valores organizacionales se partió de la conceptualización de los valores de Schwartz (1994). Los datos obtenidos indican que en la percepción que los empleados tienen de los valores organizacionales priman las metas propias de la cultura empresarial tradicional, como la jerarquía y la conservación, mientras que los valores relacionados con la autonomía ocupan un lugar poco destacado. La forma en que se perciben los valores de la organización está asociada sobre todo al compromiso afectivo y en menor medida al normativo, pero no puede considerarse un antecedente del compromiso de permanencia.
  • Item
    LOS VALORES CULTURALES Y EL FENÓMENO DE LAS MIGRACIONES INTERNACIONALES
    (ATHENEA DIGITAL: REVISTA DE PENSAMIENTO E INVESTIGACION SOCIAL, 2009) Rodríguez Monter, Miryam
    Las migraciones internacionales son uno de los fenómenos actuales más controvertidos. Es innegable que dicho fenómeno se vive en Europa con cierto recelo y preocupación debido a sus consecuencias. Las personas que viven en Europa representan una gran variedad cultural y personal; las diferencias culturales y sociales afectan en gran medida a la propia diversidad de los valores occidentales, que se ven influenciados por los procesos migratorios que acontecen en toda Europa. Esta tesis quiere centrar y destacar la importancia que los valores culturales tienen en la explicación de la aceptación o el rechazo de inmigrantes en los diferentes países europeos de nuestra investigación. Los estudios que presentamos están basados en el cuestionario realizado a través de la Encuesta Social Europea (2002) y del Cuestionario de Valores Personales de S. Schwartz (Schwartz, 1992, 2001). Finalmente, resaltaremos la importancia de algunos valores culturales –Armonía o Igualitarismo-, como objetivos a desarrollar en cualesquiera de las iniciativas y políticas migratorias que desarrolle la Unión Europea, pudiendo trabajar así sobre las dificultades que la inmigración representa para Europa.
  • Item
    El fenómeno de las migraciones internacionales: una perspectiva de estudio desde la psicología social y los valores culturales
    (2009) Rodríguez Monter, Miryam; Ros García, María; Alvaro Estramiana, José Luis
    Las migraciones internacionales son uno de los fenómenos actuales más controvertidos dentro de los debates sociales y políticos. Es innegable que dicho fenómeno, se vive en Europa con cierto recelo y preocupación debido a sus consecuencias. Las personas que viven en Europa representan una gran variedad cultural y personal; las diferencias culturales y sociales afectan en gran medida a la propia diversidad de los valores occidentales, que se ven influenciados por los procesos migratorios que acontecen en toda Europa. El trabajo que representa esta tesis quiere centrar y destacar, la importancia que los valores culturales tienen en la explicación de la aceptación o el rechazo de inmigrantes en los diferentes países europeos de nuestra investigación. El estudio que presentamos está basado en el cuestionario realizado a través de la Encuesta Social Europea (2002), y del Cuestionario de Valores Personales de S. Schwartz (Schwartz, 1992, 2001). Finalmente, resaltaremos en las conclusiones de nuestro trabajo, la importancia de los valores culturales como por ejemplo el valor Armonía o Igualitarismo-, como objetivos a desarrollar en cualquiera de las iniciativas y políticas que en materia migratoria desarrolle la Unión Europea, con el fin de poder trabajar en las dificultades que la inmigración representa para Europa. Immigration is one of the most controversial social issues debated nowadays. It is an undeniable fact that the phenomenon is lived in Europe with concern because of its consequences. People who live and coexist in Europe represent a huge cultural variety; social and cultural gaps that can affect the fundamental values of the western societies seem to be inevitable due to the dimensions of the current migration phenomenon. This thesis focuses on the relevance of cultural values to explain the acceptance or the immigrant’s rejection. The study we will prenset is based on the European Social Survey Questionnaire (2002) and the Portrait Values Questionnaire, (Schwartz, 1992, 2001). Finally, we emphasize the importance of cultural values -like Harmony or Egalitarianism- for any initiative or social policy aimed at reducing the problems around inmigration in the European context.
  • Item
    The role of language skills and foreign country experiences in the development of European identity: Results from a cross-cultural youth research project
    (Sociologia, 2004) Fuss, Daniel; García Albacete, Gema M; Rodríguez Monter, Miryam
    Starting from the idea of a 'People's Europe' the paper examines language skills and foreign country experiences among young men and women from selected European cities. Data from the research project 'Youth and European Identity' show significant differences with regard to the average number of languages mastered and the frequency of stays abroad. The statistical findings indicate that the more languages an individual is able to speak, and the more foreign country experiences he or she has, the stronger is his or her identification with Europe. Hence, the analyses support a basic assumption of the European Union's education policy: promoting a sense of European-ness by fostering foreign language learning and encouraging personal contacts beyond national borders. On the other hand, language skills and foreign country experiences are not independent of an individual's value preferences. Rather, capabilities and experiences tend to go together with a general orientation towards values of 'Openness to Change'.
  • Item
    The meaning and importance of European identity and its relationship to regional and national identities in Spain: Some contributing factors to the development of European identity
    (Sociologia, 2004) Grad, Héctor; García Albacete, Gema; Rodríguez Monter, Miryam; Ros García, María
    European, Spanish, and regional identities were studied as part of a wider research survey of youth beliefs and experiences regarding the European Union. The research was conducted in the capital city (Madrid) and the Basque Country (Bilbao). At each location, representative and European-oriented youth samples (N=400 and N=100 each) of 18-24 years (50% female) were gathered. The interviewees were asked about their perception of border countries as included in Europe, and to rate different feasible meanings of the EU, its impact (at personal, regional, and country levels), and different cognitive, affective and evaluative aspects of European, Spanish and regional identities. Regarding European borders, Turkey was the only country most interviewees did not perceive as part of or belonging to Europe. Geography, membership in the EU and, above all, the Euro currency emerged as the most salient features of meaning for Europe (beyond shared values and traditions). The European Union was perceived as having a positive, but smail impact for the person, moderate for the region, and greater impact for the country of Spain. The identity patterns were similar in most of their aspects: In Madrid, the Spanish identity was the most important, the importance of regional identity was similar to it, and the identification with Europe was moderate, the least important. In Bilbao, the identification with the Basque Country was the strongest, while Spanish and European identities were related and came out of "little" importance. Older interviewees presented stronger European identity in the pro-European but weaker in the general sample. Finally, interviewees considered themselves only "sometimes" as a "European citizen" with no significant difference by Region, Age or Gender group. These relationships seem to reflect the configuration of different levels of social identity. The hegemony of different nationalist orientations led to a distinct meaning of national identity in each region (Spain in Madrid but the Basque Country in Bilbao). Thus, instead of a continuum of social category inclusiveness (as suggested by Brewer 1991), the results show different breaches between levels of social categories and identities - between Basque and higher levels in Bilbao and between Spanish and higher levels in Madrid. Summing up, the identity level reflecting the dominant national identity seems to function as a basic category distinctively organizing the whole identity configuration. The impact of the European Union was perceived as much stronger for the country (Spain) than for the region and the person. Madrid and pro-European samples perceived stronger impact on the less inclusive categories. Beyond the different identity configurations, these patterns suggest a relationship between the weak perceived impact of the European Union on levels closer to the person and the weak identification with Europe. Finally, though interviewees did not recall learning a lot about the European Union at school, this perception, as well as the experience of visiting other European countries and mastering European languages, was enhanced in the younger and the pro-European sample (and among Bilbao respondents). Thus, personal and social experiences would reinforce the perceived impact of the European Union at the personal level and certainly contribute to reinforce a shared European identity beyond national-regional nuances in the Spanish context.
  • Item
    Valores culturales y actitudes hacia los inmigrantes en Europa
    (Psicología, Conocimiento y Sociedad., 2010) Álvaro Estramiana, José Luis; Rodríguez Monter, Miryam
    La inmigración es uno de los fenómenos que más controversia social, política y económica genera. No podemos negar que dicho fenómeno se vive en Europa con recelo y preocupación debido a sus consecuencias. El continente europeo presenta una amplia variedad cultural y social; estas diferencias culturales y sociales afectan, en gran medida, a la propia diversidad de los valores occidentales, que se ven influenciados por los procesos migratorios que acontecen en todo el continente. El trabajo que presentamos quiere destacar la importancia que los valores culturales tienen en la explicación de la aceptación o el rechazo de inmigrantes. Los datos que presentamos en esta investigación están basados en el cuestionario realizado en la Encuesta Social Europea (2002), y en el Cuestionario de Valores Personales de Schwartz (2001). Destacaremos la importancia de algunos valores culturales como objetivos a desarrollar en cualquiera de las iniciativas y políticas migratorias.
  • Item
    Aproximación a la equivalencia entre asco y grima mediante un análisis de dominios y contextos
    (Revista de Psicología, 2024) Schweiger Gallo, Inge; Rodríguez Monter, Miryam; Cuenca García, Cristina; Fernández-Dols, José Miguel; Belli, Simone
    A pesar del creciente interés por la grima en los últimos años debido a su relevancia como una emoción culturalmente específica del ámbito español, aún desconocemos en gran medida su delimitación con respecto a la emoción del asco. En esta investigación abordamos la comprensión de las experiencias de grima mediante una metodología que combina enfoques deductivos e inductivos. Los resultados sugieren que la mayoría de las experiencias están relacionadas con situaciones que involucran chirridos y el arañado de superficies, seguidas de situaciones relacionadas con un dominio del asco conocido como trasgresiones de la envoltura corporal. Asimismo, se observó que las experiencias de grima eran más frecuentes en entornos educativos, aunque abarcaban una amplia gama de contextos, a excepción del ámbito institucional. Se discuten las implicaciones teóricas y metodológicas de estos resultados.
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    “The Fathers have eaten Sour Grapes, and the Children’s Teeth are set on Edge”: Differentiating the Emotional Experiences of Grima and Disgust
    (The Spanish Journal of Psychology, 2018) Schweiger Gallo, Inge; Rodríguez Monter, Miryam; Álvaro Estramiana, José Luis; Durán, Juan Ignacio; Fernández-Dols, José-Miguel; Schweiger Gallo, Inge; Rodríguez Monter, Miryam; Álvaro Estramiana, José Luis
    The Spanish term grima refers to the aversive emotional experience typically evoked when one hears, for example, a scratch upon a chalkboard. Whereas Spanish speakers can distinguish between the concepts of grima and disgust, English and German speakers lack a specific word for this experience and typically label grima as disgust. In the present research, we tested the degree of differentiation between the two aversive experiences in Spanish speakers. Study 1 addressed whether Spanish speakers apply spontaneously the term grima rather than disgust to grima-eliciting experiences. Study 2 systematically addressed the constitutive features of both grima and disgust by mapping their internal structures. Results showed that the noise of a chulk on a blackboard and scraping fingernails on a blackboard, along with the physical manifestation of goose bumps, were the most typical features of the category. Whereas both grima and disgust were characterized as unpleasant sensations, t(193) = 1.21, ns, they differed with respect to their phys iological signatures (e.g., producing shivers was characteristic of grima, as compared to disgust, t(194) = 12.02, p = .001, d = 1.72) and elicitors (e.g., a fractured bone was a characteristic elicitor of grima; t(193) = 5.78, p = .001, d = .83, whereas pederasts and pedophiles were the most characteristic elicitor of disgust, t(193) = 8.46, p = .001, d = 1.21). Thus, both grima and disgust are conceptually different experiences, whose shared features hold different degrees of typicality. The present research suggests that grima and disgust are two distinct emotion concepts.
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    Project number: 100
    Diseño y desarrollo de un curso de formación online sobre el desarrollo de competencias éticas II
    (2022) Schweiger Gallo, Inge; Alonso García, Miguel Aurelio; Arroyo de Dompablo, Elena; Berrocal Berrocal, Francisca; Gata Camins, María; Gomez Flechoso, Maria de los Angeles; González Fernández,, Rafael; Herreros Villanueva, Víctor Manuel; Palmero Monllor, Jorge; Rodríguez Monter, Miryam; Sánchez Ruiz-Granados, Antonio A.; Vaquero Álvarez, Lucas
  • Item
    Efectos de las intenciones de implementación en las intervenciones sobre la salud
    (International Journal of Social Psychology, 2014) de Miguel Calvo, JM.; Gollwitzer, PM.; Schweiger Gallo, Inge; Rodríguez Monter, Miryam; Álvaro Estramiana, José Luis
    Resumen En la última década, las intenciones de implementación han resultado ser estrategias eficaces de autorregulación en multitud de estudios (Gollwitzer y Sheeran, 2006). En este artículo revisaremos su eficacia en el campo de la Salud. Así, las intenciones de implementación han sido útiles en la promoción de conductas saludables (por ejemplo, facilitación de pautas de dieta sana o realización de ejercicio físico), el seguimiento de metas no placenteras (auto-exploraciones o mediciones del nivel de glucosa en sangre, por ejemplo), en la facilitación del control de situaciones y circunstancias indeseadas, así como de las acciones encaminadas hacia una meta en aquellas poblaciones críticas (esquizofrénicos, niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad, etc.) que tienen dificultades en el control de la acción. Que la efectividad de las intenciones de implementación no está además acompañada de rigidez y no produce efectos de rebote avala la importancia de esta estrategia de autorregulación. Se discuten las limitaciones de las intenciones de implementación, así como futuras intervenciones mediante esta estrategia.