Person:
Torres Vega, Sara

Loading...
Profile Picture
First Name
Sara
Last Name
Torres Vega
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Bellas Artes
Department
Escultura y Formación Artística
Area
Escultura
Identifiers
UCM identifierDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Syllabus: STROLL, European virtual mobility through researching cities
    (2022) Ávila Valdés, Noemí; Benítez Sastre, Laura; Torres Vega, Sara; Martinez Hernández, Carlos; Alonso García, David; López Medina, Esteban Francisco; Camilli Trujillo, Celia; López Fernández, María Ángeles
    Outcome IO2 STROLL Walking the City - Streets Online ERASMUS+ KA2. Cooperation for innovation and the exchange of good practices. KA226. Partnerships for Digital Education Readiness. ID: 2020-1-HU01-KA226-HE-094111 The outcome of this work package is a curriculum in which we maximize the benefit of the diversity of the partnership so that each partner can contribute to the teaching program with their special competences. The program is planned as a one-semester long special course, with frontal lectures, seminar-type discussions and plenty time for independent, collective fieldwork-based research conducted in small groups. The curriculum should be as detailed as possible. It will also describe the methodology we use for the student exchange and will explain the method of online teaching. As the program offers the possibility for students to discover a foreign city by exploring virtual spaces created for that purpose, the curriculum also should describe all the material made available for the students by the professional staff, as well as the method for the validation of the experience for the students.
  • Item
    Project number: 8
    Evaluación de recursos online y en abierto sobre la colección del MuPAI (Museo Pedagógico de Arte Infantil).
    (2023) Antúnez del Cerro, Noelia; Hernández Belver, Manuel; Torres Vega, Sara; Flores Guzmán, Leticia; Muñoz Clemente, Carolina; Agudín Garzón, Violeta; Ortega López, Irene; Garcia Molinero, Sata (Lidia); Salazar Rodríguez, Amaia; Fernández Vallbona, Roberto; Gil Gayo, María; García Cuesta, Judit; Gómez Soler, Lucía; Valero Amaro, Macarena
    Tras generar recursos, partiendo de la colección del MuPAI, planteamos evaluar dichos materiales utilizándolos con estudiantes de diferentes titulaciones y universidades, generando, además, espacios de encuentro, reflexión y difusión de los mismos.
  • Item
    Project number: 47
    Formación del futuro profesorado de Educación Primaria en AICLE: un enfoque interdisciplinar para el desarrollo de la conciencia y expresiones culturales en la infancia
    (2020) Pérez Murillo, María Dolores; Ávila Valdés, Noemí; Solbes Canales, Irene; Esteban Muñoz, Elena; González García, Rosa; Tsuchiya, Keiko; Custodio Espinar, Magdalena; Fleta Guillén, Teresa; Torres Vega, Sara; Fujita-Round, Sachiyo; Smith Souter, Katherine Sara; Bautista Martín, Santiago; Zarza Alzugaray, Francisco Javier; Sánchez Ayala, Ignacio
    Como parte de su formación inicial en el enfoque AICLE, estudiantes del Grado de Maestro en Educación Primaria (Mención de inglés) de la Facultad de Educación de la UCM realizaron actividades interdisciplinares en inglés en distintas asignaturas de la titulación. El objetivo primordial en esta sexta edición del proyecto fue trabajar la conciencia y expresiones culturales en el aula bilingüe de Primaria, una de las competencias claves del currículo.
  • Item
    The STROLL course: Case Study Documentation
    (2023) Duquenne, Marie-Noelle; Nikolaos, Kokosis; Ávila Valdés, Noemí; Martinez Hernández, Carlos; Torres Vega, Sara; López Medina, Esteban Francisco; Alonso García, David; Benítez Sastre, Laura; Camilli Trujillo, Celia; López Fernández, María Ángeles; Szántó, Diana; Végh, Anna; Kovács, Ágnes; Endrődy, Orsolya; Borsfay, Krisztina; Nguyen Luu, Lan Anh
    The object of this report is the documentation of the case study of the virtual student exchange course STROLL as it was carried out in each country. It is offer the synthesis of the experiences, objectively describing the challenges and the success factors. It searchers answers to the questions of how the challenges should be answered in the most effective way and how the success factors can be best harnessed.
  • Item
    Teaching Manual STROLL. Walking in the City
    (2023) Szanto, Diana; Ávila Valdés, Noemí; Kokosis, Nikolaos; Nguyen Luu, Lan Anh; Duquenne, Marie-Noelle; Borsfay, Krisztina; Enkhbatar, Egiimaa; Endrody, Orsolya; López Medina, Esteban Francisco; Torres Vega, Sara; Martinez Hernández, Carlos; Alonso García, David; Benítez Sastre, Laura; Camilli Trujillo, Celia; López Fernández, María Ángeles
    Erasmus+ KA2 projects in higher education represent an extraordinary chance for creating experimental pedagogical projects and for constructing international networks connecting educational institutions, educators, and students. The partners, three universities (the Institute of Psychology and Education of the Eötvös Loránd University ELTE, Budapest; the University Complutense de Madrid, and the University of Thessaly in Greece) and a civil society organization (Artemisszio Foundation) have joined forces in order to create a university course that can function as a model for higher educational programs using virtual mobility as a tool. We spent almost a year to build together a special course on urban studies, accessible for students in our cities. We lay the foundation of the work by conducting research on online pedagogical tools and innovative pedagogical projects around urbanity. This online manual is the final outcome of the STROLL project. It has the aim to break down the project to its constituting elements and to provide a detailed methodological guide to these, in order to make transferability towards university departments, international offices of educational institutions and individual teachers easier. Users of the manual in this way is able to compose their own learning cycle tailored to their specific interests and needs. The manual accompanies the other STROLL project results, equally made available in the online space. Each of these products serve the same purpose of making the project replicable and of allowing professionals building up a solid methodology suitable to combine off-line and online teaching, formal and non-formal teaching methods, as well as theoretical and methodological inputs borrowed from diverse disciplines. However, while the preliminary research will focus on previous examples and good practices, the curriculum will serve as a sample to which teachers and program leaders can turn for inspiration, the case study will tell the story of creating a pilot project, revealing the inherent difficulties and solutions found, this manual directly serves the professional self-development of teachers, offering them a learning path in order to develop new competences and acquire new knowledge.
  • Item
    Good Practices Report: Creative methods Exploring the City/ Virtual Student Mobility Erasmus+ STROLL: Walking the City-Streets Online ID: 2020-1-HU01-KA226-HE-094111
    (2021) Ávila Valdés, Noemí; López Fernández, María Ángeles; Alonso García, David; Benítez Sastre, Laura; Martinez Hernández, Carlos; López Medina, Esteban Francisco; Camilli Trujillo, Celia; Torres Vega, Sara
    STROLL, Walking the city, streets online is an Erasmus+ project delivered by experts and teachers from a Hungarian independent private not-for-profit organization, Artemisszio Foundation, and three European universities: Complutense University of Madrid (Spain), University of Thessaly (Greece) and Eotvos Lorand Tudomanyengyetem University (Hungary). This document is one of the IO1’s outputs, this Good/Promising Practices Report provides information about the two areas that we would like to know more about just before starting with our STROLL program: - Creative methods to explore the city: We need well-illustrated examples of educational programs and projects focused on the exploration of the urban space. - Virtual student mobility programs: We are interested in more specific examples about digital student mobility experiences, or European experiments substituting or combining geographical cross-border mobility with digital means. We are interested in more specific examples in which digital elements and traditional techniques of fieldwork have been combined to create what can be called the digital student mobility experience.
  • Item
    Cápsula de arte: memória contra a doença de Alzheimer
    (Interface, 2020) Martínez Vérez, Vita; Albar Mansoa, Pedro Javier; López Méndez, Lorena; Torres Vega, Sara
    El presente trabajo analiza, a través de una técnica de panel, denominada “de cohorte”, las reflexiones de las investigadoras españolas en el campo del Arte y del Alzheimer, con el fin de estudiar su trayectoria profesional y de relacionar las conclusiones de sus trabajos, con los resultados del Informe Mundial de la Organización Mundial de la Salud (OMS), el cual establece, por vez primera, una correlación positiva entre las variables arte y salud, situando el compromiso ético del arte, en la vanguardia de la investigación. Las conclusiones derivadas del estudio muestran, cómo al hablar de sí mismas, las investigadoras se definen no sólo como educadoras artísticas, sino también como cuidadoras, reconociendo el papel del contexto, esto es de su propia bibliografía, como determinante en las investigaciones que han realizado en el campo de la Educación Artística aplicada al Alzheimer.
  • Item
    Analysis: Digital Teaching/Learning Erasmus+ STROLL: Walking the City-Streets Online ID: 2020-1-HU01-KA226-HE-094111
    (2021) Camilli Trujillo, Celia; Benítez Sastre, Laura; Ávila Valdés, Noemí; Alonso García, David; López Fernández, María Ángeles; Martínez hernández, Carlos; López Medina, Esteban Francisco; Torres Vega, Sara; Camilli Trujillo, Celia Rosa
    The COVID pandemic upset traditional academic life and turned makeshift online solutions a probable long-term feature of university, therefore, the general objective of this study was to know about the online teaching/learning experience for students and professors in universities that are part of the project ERASMUS + KA2 called STROLL: Walking the City-Streets Online. The report provides a list of the most popular, available online teaching tools and platforms with good examples of their innovative use for similar or very close pedagogical purposes. Specific objectives are: 1. Describe the experience of online teaching/learning process during the pandemic. 2. Know about the tools most frequently used by students and teachers for online teaching/learning, and why. 3. Identify good practices in the use of tools for online teaching/learning.
  • Item
    Project number: 87
    Recursos online y en abierto sobre la colección del MuPAI (Museo Pedagógico de Arte Infantil)
    (2022) Antúnez del Cerro, Noelia; Hernández Belver, Manuel; Zapatero Guillén, Daniel; Albar Mansoa, Pedro Javier; Torres Vega, Sara; Ranilla Rodriguez, Miguel; García Molinero, Lidia; Salazar Rodríguez, Amaia Isabel; Fernández Vallbona, Roberto; Gil Gayo, María; Ortega López, Irene; Jiménez Borrallo, Laura; Fuentes Rodríguez, Manuel; López Méndez, Lorena; Yáñez Martínez, María Begoña; Flores Guzmán, Leticia; Muñoz Clemente, Carolina; García Cuesta, Judit; Agudín Garzón, Violeta
    En este proyecto se pretendía generar recursos partiendo de la colección del MuPAI que permitieran a quienes estén interesados en la expresión artística infantil, conocerla mejor y poder utilizarla como herramienta docente. Para ello se estudiaron tanto las necesidades de los y las docentes en formación como de los niños y niñas a las que van a impartir clase en un futuro, para poder aportar herramientas y conocimientos que potencien el desarrollo y la importancia de este tipo de expresión en la infancia. El proyecto se materializa con la edición de 4 recursos didácticos, uno sobre dibujo infantil (pendiente de publicación) y 3 sobre objetivos de la Agenda 2030 (Consumo y producción responsable y Acción por el clima; Salud y bienestar; e Igualdad de género), disponibles en E-prints Complutense.
  • Item
    Project number: 295
    Adaptación de metodologías activas a la docencia a través del campus virtual en asignaturas del área de educación artística de Grado y Máster en la Facultad de Bellas Artes
    (2021) Albar Mansoa, Pedro Javier; Hernández Belver, Manuel; Moreno Sáez, María del Carmen; Gutiérrez Párraga, María Teresa; Zapatero Guillén, Daniel; Torres Vega, Sara; Ranilla Rodriguez, Miguel
    El proyecto Adaptación de metodologías activas a la docencia a través del campus virtual en asignaturas del área de educación artística de grado y máster en la Facultad de Bellas Artes que presentamos para la convocatoria INNOVA-Docencia 2020-2021, se enmarca en la línea de trabajos en innovación docente de un equipo de profesores de la sección de Formación Artística del Departamento de Escultura y Formación Artística de la Facultad de Bellas Artes. Consiste en el diseño, implementación y evaluación de actividades implementadas a través del Campus Virtual mediante estrategias de aprendizaje de participación activa (metodologías activas) con alumnos de Grado y Máster. Durante los cursos académicos 2018-19 y 2019-20, habíamos estado desarrollando actividades basadas en metodologías activas, fomentando el aprendizaje por descubrimiento, el trabajo cooperativo, el conocimiento significativo o los hábitos de investigación. Partiendo de esta experiencia, queríamos comenzar a probar la viabilidad de estas metodologías en el Campus virtual, para poder ofrecer este tipo de aprendizaje en este entorno durante un curso en el que se preveía que la enseñanza iba a tener una carga virtual grande. Por ello, la finalidad del proyecto era explorar las posibilidades de las metodologías activas de aprendizaje más allá de la docencia presencial, trasladándose al Campus virtual. De esta forma pretendíamos que los/as estudiantes fueran agentes activos en su propio aprendizaje mediante la adaptación de estas metodologías activas a esta nueva realidad educativa.