Person:
Catón Vázquez, Francisco Javier

Loading...
Profile Picture
First Name
Francisco Javier
Last Name
Catón Vázquez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Medicina
Department
Anatomía y Embriología
Area
Anatomía y Embriología Humana
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Project number: 165
    Desarrollo de un sistema interactivo para el estudio de la órbita y su contenido: anatomía macroscópica
    (2023) Asensio, Carmen; Arráez Aybar, Luis Alfonso; Catón Vázquez, Francisco Javier; García Serradilla, Moisés; Garcia Gómez, Susana; García de Pereda Notario, Carlos Miguel; Maldonado Bautista, Estela; Martínez Sanz, Elena; Mérida Velasco, José Ramón; Murillo Barrio, Jaime; Murillo González, Jorge Alfonso; Naredo Sánchez, Esperanza; Paradas Lara, Irene; Virto Ruiz, Leire
    En este proyecto se ha desarrollado un sistema interactivo para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la docencia de la anatomía macroscópica de la órbita y su contenido por medio de preparaciones anatómicas. Se pretende facilitar el aprendizaje de forma autónoma en español e inglés y, la autoevaluación sobre los conocimientos adquiridos.
  • Item
    Study of the functional relationships between the buccinator muscle and the connective tissue of the cheek in humans
    (Annals of Anatomy, 2022) Martínez Sanz, Elena; Catón Vázquez, Francisco Javier; Maldonado Bautista, Estela; Murillo González, Jorge Alfonso; Barrio Asensio, María Del Carmen; Paradas Lara, Irene; García Serradilla, Moisés; Arráez Aybar, Luis Alfonso; Mérida Velasco, José Ramón
    Background: The buccinator muscle derives from the mesenchyme of the second pharyngeal arch. In adults, it has a quadrilateral shape, occupying the deepest part of the cheek region. Its function is complex, being active during swallowing, chewing, and sucking. To our knowledge, there are no studies that have specifically analyzed the relationship of the buccinator muscle fibers and neighboring connective tissue of the cheek in humans, neither during development nor in adults. Such relationships are fundamental to understand its function. Thus, in this study the relations of the buccinator muscle with associated connective tissue were investigated. Methods: The buccinator muscle region was investigated bilaterally in 41 human specimens of 8–17 weeks of development. Moreover, four complete adult tissue blocks from human cadavers (including mucosa and skin) were obtained from the cheek region (between the anterior border of the masseter muscle and the nasolabial fold). All samples were processed with standard histological techniques. In addition, subsets of sections were stained with picrosirius red (PSR). Furthermore, immunoreactivity against type I and III collagen was also studied in adult tissues. Results: The buccinator muscle showed direct relationships with its connective tissue from 8 to 17 weeks of development. Collagen fibers were arranged in septa from the submucosa to the skin through the muscle. These septa were positive for type I collagen and presented elastic fibers. Fibrous septa that were positive for type III collagen were arranged from the lateral side of the muscle to the skin. Conclusions: The intimate relationship between buccinator muscle fibers and cheek connective tissue may explain the complex functions of this muscle.
  • Item
    Project number: 114
    Desarrollo de un sistema interactivo para el estudio de la órbita y su contenido: anatomía microscópica
    (2022) Barrio Asensio, María Del Carmen; Arráez Aybar, Luis Alfonso; Catón Vázquez, Francisco Javier; García Serradilla, Moisés; García-Mauriño Múzquiz, José Enrique; Maldonado Bautista, Estela; Martínez Sanz, Elena; Mérida Velasco, José Ramón; Murillo Barrio, Jaime; Murillo González, Jorge Alfonso; Paradas Lara, Irene
    Se ha desarrollado un sistema interactivo para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la docencia de la anatomía microscópica de la órbita y su contenido, a través de preparaciones histológicas. Se pretende facilitar el aprendizaje de forma autónoma en español e inglés y, la autoevaluación sobre los conocimientos adquiridos.
  • Item
    Project number: 79
    Programación infográfica para la representación de los huesos y articulaciones del miembro inferior
    (2021) Martínez Sanz, Elena; Murillo González, Jorge Alfonso; Arráez Aybar, Luis Alfonso; Barrio Asensio, María Del Carmen; Herrera Lara, Manuel Eugenio; Cabrera Parra, Walter; Dorado Fernández, Enrique; Maldonado Bautista, Estela; Mérida Velasco, José Ramón; Catón Vázquez, Francisco Javier; Cuadra Blanco, Crótida de la; Garcia Gómez, Susana; Becerro de Bengoa Vallejo, Ricardo
    Desarrollo de una infografía con los huesos y articulaciones del miembro inferior para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la docencia de la anatomía topográfica de estas estructuras a través del campus virtual (Grados de CC. de la Salud).
  • Item
    Project number: 419
    Tomando medidas ante la COVID-19: Virtualización de las prácticas de Aparato Locomotor en las asignaturas que imparte el Departamento de Anatomía y Embriología en las titulaciones de Medicina, Fisioterapia, Podología y Terapia Ocupacional
    (2022) Arráez Aybar, Luis Alfonso; Barrio Asensio, María Del Carmen; Catón Vázquez, Francisco Javier; Cuadra Blanco, Crótida de la; Garcia Gómez, Susana; Maldonado Bautista, Estela; Martínez Sanz, Elena; Mérida Velasco, José Ramón; Murillo González, Jorge Alfonso; Quirós Terrón, Luis; Sanz Casado, José Vicente
    desarrollo de un sistema interactivo para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la docencia de las prácticas del Aparato Locomotor, que pudiera ser utilizado por los alumnos de Grado de Fisioterapia, Medicina, Podología y Terapia Ocupacional, titulaciones en las que el Aparato Locomotor tiene una importante presencia en sus temarios de prácticas.
  • Item
    The role of an expert discussion panel on shaping the views of the undergraduate in health sciences on the use of stem cells and pre-implantation embryos
    (Educación Médica, 2020) Arráez Aybar, Luis Alfonso; Villanueva Orbaiz, Mª Rosa Rita; Catón Vázquez, Francisco Javier; Garcia Gómez, Susana; Bueno López, José Luis
    Introduction: There are four objectives to this paper: (1) To determine whether undergraduates enrolled in Health-Sciences studies agree with the use of human stem cells for medical research, treatment and genetic uses. (2) Whether they would consider the use of pre-implantationembryos for medical research. (3) Whether attitudes toward the previous two issues are linked to gender, field of study, transcendental/spiritual convictions and political biases. (4) A panel of discussion will modify their opinion. Results: The present study shows that, before attending a discussion panel session, media was the main source of information that the students had on the surveyed topics. A discussion panel was useful for clarifying respondents’ opinions on the explored items. Significantly, the discussion panel had an influence on those respondents who did not have a formed opinion on the explored items. Conclusions: A discussion panel is a convenient, but limited tool, in the shaping of undergraduate opinions on ethically controversial scientific matters.