Person:
Abejón Mendoza, Paloma

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First Name
Paloma
Last Name
Abejón Mendoza
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias de la Informacion
Department
Periodismo y Comunicación Global
Area
Periodismo
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

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  • Item
    Los políticos como fuentes de la información sobre cambio climático. Comparativa entre los digitales El País y ABC
    (Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 2020) Abejón Mendoza, Paloma; Carrasco Polaino, Rafael; Mera Fernández, María Montserrat; Cabedo Figueredo, Francisco Javier
    El cambio climático (CC) es probablemente el tema científico más fuertemente politizado del siglo y el objetivo de esta investigación es detallar pautas sobre cómo son las informaciones que aparecen sobre este tema cuando la fuente es un político y determinar, entre otras cuestiones, a qué partidos pertenecen los políticos que aparecen como fuentes. La investigación parte del análisis de todas las noticias aparecidas en las ediciones digitales de dos de los principales diarios españoles, El País y ABC, durante el año 2017. Se ha recurrido a una metodología estadística a la hora de identificar diferencias significativas entre los dos diarios analizados y las variables de interés, utilizando tablas de contingencia con pruebas de chi-cuadrado. Las conclusiones permiten avanzar que la mayoría de los políticos que aparecen como fuentes en informaciones sobre CC son extranjeros y no españoles, así como que los políticos hacen muy poca pedagogía sobre cuestiones climáticas
  • Item
    Political critique in Madrid’s street art scene: from the late ‘90s until now
    (Communication & Society, 2021) Gutiérrez Colomer Ruiz, Natalia Paloma; Izquierdo Expósito, Violeta; Abejón Mendoza, Paloma
    The aim of this paper is to explore the political messages painted on Madrid’s walls by urban artists from the beginning of this artistic and political movement (the end of the 1990s) to the present day. We developed an extensive field-work that has helped us to create the first compilation of the key political messages of urban art in Madrid, based on an exploratory research approach complemented by the use of social media search. This descriptive and documentary approach was followed while keeping in mind that a wall is a public channel open to all and an outstanding method for expressing any political opinion with the greatest amount of visibility. Over the time span analyzed, the investigation discovered 15 urban artists with political content in their artistic production. The findings indicate that the political theme of these artists’ works focuses primarily on condemning the Spanish government for current issues such as corruption or the economic crisis, as well as past events such as the Iraq War. Other recurring themes include social criticism of municipal policies and the living conditions of underprivileged groups such as refugees and beggars, as well as support for feminism and critiques of the rapid gentrification process of certain historic Madrid neighborhoods, such as Malasaña and Lavapiés.