Person:
Nebot Valenzuela, Elena

Loading...
Profile Picture
First Name
Elena
Last Name
Nebot Valenzuela
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Medicina
Department
Fisiología
Area
Fisiología
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Publication
    Combination of Caloric Restriction and a Mixed Training Protocol as an Effective Strategy to Counteract the Deleterious Effects in Trabecular Bone Microarchitecture Caused by a Diet-Induced Obesity in Sprague Dawley Rats
    (MDPI, 2022) Nebot Valenzuela, Elena; Martínez, Rosario; Kapravelou, Garyfallia; Sánchez González, Cristina; Llopis González, Juan; Aranda, Pilar; Porres Foulquie, Jesús María; López Jurado, María; Pietschmann, Peter
    The association of obesity with changes in bone mass is not clear. Obese individuals tend to have an increased bone mineral density, but other studies have shown that obesity is a major risk factor for fractures. The mechanisms of bone response during a weight loss therapy as well as the possible osteoprotective effect of exercise should be analyzed. The aim of this study was to test the effects of a weight-loss program based on the combination of caloric restriction and/or a mixed training protocol on different parameters of bone morphology and functionality in a DIO rat model. Three stages were established over a 21-week period (obesity induction 0–12 w, weight loss intervention 12–15 w, weight maintenance intervention 15–21 w) in 88 male Sprague Dawley rats. Bone microarchitecture, total mineral and elemental composition, and bone metabolism parameters were assessed. Weight loss interventions were associated to healthy changes in body composition, decreasing body fat and increasing lean body mass. On the other hand, obesity was related to a higher content of bone resorption and inflammatory markers, which was decreased by the weight control interventions. Caloric restriction led to marked changes in trabecular microarchitecture, with a significant decrease in total volume but no changes in bone volume (BV). In addition, the intervention diet caused an increase in trabeculae number and a decrease in trabecular spacing. The training protocol increased the pore diameter and reversed the changes in cortical porosity and density of BV induced by the high protein diet at diaphysis level. Regarding the weight-maintenance stage, diminished SMI values indicate the presence of more plate-like spongiosa in sedentary and exercise groups. In conclusion, the lifestyle interventions of caloric restriction and mixed training protocol implemented as weight loss strategies have been effective to counteract some of the deleterious effects caused by a dietary induction of obesity, specifically in trabecular bone morphometric parameters as well as bone mineral content.
  • Publication
    Instagram y gamificación para incorporar los procesos fisiológicos al día a día de los estudiantes de Fisiología
    (2022-06-30) Priego Cuadra, Teresa; Bravo San Pedro, José Manuel; Cachofeiro Ramos, Victoria; Paredes Royano, Sergio Damián; Gredilla Díaz, Ricardo; Heras Jiménez, Natalia de las; Hurtado Carneiro, Verónica; López Calderón-Barreda, Asunción; Martín Velasco, Ana Isabel; Martínez Martínez, Ernesto; Nebot Valenzuela, Elena; Pozo García, Miguel Angel; Segovia Camargo, Gregorio; Vicente Torres, María Ángeles; Das Chagas Vasconcelos De Souza Neto, Francisco; Moreno Ruperez, Álvaro; Ballesteros Rodrigálvarez, Sandra María; Peinado Aparicio, Virginia
    El presente proyecto de innovación docente se basa en la utilización de la red social Instagram para incentivar el estudio diario y el aprendizaje cooperativo de una forma lúdica, autónoma y divertida. Se aplicó en la docencia de la Fisiología Humana en distintos grados en los que participa el Departamento de Fisiología. La metodología consiste en que los alumnos, trabajando en grupo, publiquen contenidos en Instagram, para repasar, sintetizar y compartir información de la asignatura. Los objetivos alcanzados fueron: motivación en el estudio continuado, implicación en el proceso de aprendizaje, trabajo en equipo y adquisición de competencias transversales como creatividad, liderazgo y compromiso. La participación en el proyecto fue muy alta (94%), así como la satisfacción de los alumnos, sobre todo en aspectos motivacionales (interés y curiosidad por la asignatura) y de integración, gracias al trabajo en equipo. En conclusión, la red Instagram es una herramienta útil como complemento de las clases, con objeto de incentivar el estudio diario, sintetizar la información y transmitirla mediante trabajo cooperativo.
  • Publication
    Impacto del uso de actividades creativas, artísticas, lúdicas y de gamificación en el proceso de aprendizaje y comunicación en estudiantes de fisiología
    (2023-07-28) Lázaro Fernández, Alberto; Hurtado Carneiro, Verónica; Llorente Miguel, Ricardo; López Gallardo, Meritxel; López Caleron-Barreda, Asunción; Marco López, Eva María; Martín Sánchez, Beatriz; Martínez López, Miguel Ángel; Nebot Valenzuela, Elena; Paredes Royano, Sergio Damián; Peinado Aparicio, Virginia; Cuadra Priego, Teresa; Rubio Casado, Sara; San Felipe Riba, Diego; Sánchez-Aguilera López, Alberto; Sancho González, María; Ucero Herrería, Alvaro Conrado; Das Chagas Vasconcelos De Souza Neto, Francisco; Vicente Torres, María Ángeles; Bustamante García, Julián; Pozo García, Miguel Ángel