Person:
Martínez Hernández, Carlos

Loading...
Profile Picture
First Name
Carlos
Last Name
Martínez Hernández
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas
Area
Didáctica de las Ciencias Sociales
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    Explaining Urban Sustainability to Teachers in Training through a Geographical Analysis of Tourism Gentrification in Europe
    (MDPI, 2019-12-20) Martínez Hernández, Carlos; Yubero Bernabé, Claudia
    Urban centres in Europe have been recently affected by touristification processes which endanger their sustainable development. In this context, education in urban sustainability is gaining great importance at all stages of education. It has been noticed that this issue is not appropriately presented in primary education studies where “tourism” is one of the topics to be addressed. This paper provides the design of a teaching activity for teachers in training in order to understand the process of tourism gentrification in European cities. The aim of this activity is to enable the transfer of knowledge to primary education concerning contemporary urban processes involving tourism within a framework of respect and sustainability. This activity is based on an urban geographical analysis in public squares located in touristified districts of several European cities. This is achieved by way of a visual, interactive and cartographic analysis and evaluation. This paper presents the results of the didactic experience in Madrid. The results are positive, since students develop geographic abilities, attitudes of respect, critical thinking, and contrasted knowledge about tourism gentrification. We conclude with a call for a conceptual update of contemporary urban processes involving tourism in primary education curricula and advise that teachers in training should be taken to the field to explain complex spatial phenomena.
  • Publication
    Formación del profesorado de Geografía y ciencias afines en docencia online y semipresencial basada en tecnologías de la información geográfica y ODS (DIDGEOTIG-II)
    (2022) Martínez Hernández, Carlos; Rodríguez De Castro, Ayar; Crespo Castellanos, José Manuel; Mateo Girona, Rosa; Gómez Ruiz, María Luisa; Álvarez Otero, Javier; Cruz Naïmi, Luis Alfonso; Lázaro Torres, María Luisa de; Guallart Moreno, Carlos; Buzo Sánchez, Isaac; Morales Yago, Francisco José; García Paredes, María Celeste; González González, María Jesús; Marrón Gaite, María Jesús; Gómez Antón, Azucena; Montejo del Toro, Sara
    Este proyecto de innovación docente ha pretendido incorporar la semipresencialidad a la capacitación del profesorado/alumnado de Geografía y ciencias afines en docencia virtual basada en TIG abiertas y ODS, aportando soluciones a la brecha digital, la insostenibilidad y la educación despersonalizada. Se ha configurado una guía didáctica de actividades basadas en TIG para enseñar contenidos de educación geográfica para el desarrollo sostenible, combinando tareas virtuales con intervenciones presenciales, en favor de la salud mental de los agentes educativos y una mayor eficacia didáctica. La guía ha tenido en cuenta una encuesta de detección y valoración de problemas y soluciones en la enseñanza virtual de la Geografía, y algunas de sus actividades han sido testadas empíricamente, con una valoración docente y discente que ha validado la adecuación del enfoque semipresencial, geodigital y sostenible de la guía didáctica.