Person:
Schweiger Gallo, Inge

Loading...
Profile Picture
First Name
Inge
Last Name
Schweiger Gallo
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Políticas y Sociología
Department
Antropología Social y Psicología Social
Area
Psicología Social
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 22
  • Item
    Are different countries equally green with envy? A comparison of the everyday concept of envy in the United States, Spain, and Germany
    (Scandinavian Journal of Psychology, 2023) Schweiger Gallo, Inge; Görke, Lucia A.; Alonso García, Miguel Aurelio; Herrero López, Reyes; Gollwitzer, Peter M.
    Using a prototype approach to emotion concepts, we mapped the internal structure and content of the everyday concept ofenvy(as used in the UnitedStates) and its translation equivalents ofenvidiain Spanish and Neid in German. In Study 1 (totalN=415), the features of the concept of envy, envidia, and Neid were generated via an open-ended questionnaire. In Study 2 (totalN=404), participants rated the degree of typicality of the constitutive features on a forced-choice questionnaire. The prototype analysis of envy, supplemented with network analyses, revealed that the largest connected set of features of envy, envidia, and Neid shared a group of central features, including features related to success or to people with a better appearance. Still, envy, envidia, and Neid did differ with respect to their constituent peripheral features as well as the density of their networks, their structure, and the betweenness centrality of the nodes. These results suggest that a prototype approach combined with network analysis is a convenient approach for studying the internal structure of everyday emotion concepts and the degree of overlap with respect to the translation equivalents in different countries
  • Item
    El síndrome psicológico: ¿herramienta analítica o psicologización de la realidad social?
    (Quaderns de Psicologia, 2011) Álvaro Estramiana, José Luis; Rosas Torres, Ana Raquel; Schweiger Gallo, Inge; Garrido Luque, Alicia
    En los últimos años el concepto de síndrome ha ido adquiriendo una enorme importancia, tanto en la psicología como en la psicopatología. En este artículo describiremos no sólo la proliferación de su uso sino también el porqué de su creciente aceptación. Asimismo, procederemos a describir diferentes tipos de síndromes antes de señalar diversos aspectos críticos del uso actual del término, en sintonía con una creciente psicologización de los problemas sociales. Finalmente, mostraremos la forma como se ha instalado en las explicaciones de sentido común de los diversos problemas a los que intenta dar respuesta haciendo uso de los procesos de anclaje y objetivación descritos en la teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici.
  • Item
    Project number: 242
    Identificación de la problemática en la gestión de las prácticas externas curriculares y realización de un protocolo de actuación, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología
    (2016) Anguita Olmedo, Concepción; Cortés Maisonave, María De La Almudena; Herrero López, Reyes; Schweiger Gallo, Inge; Barreñada Bajo, Isaias; Talavante, Ángeles; Polo Villar, César
    El proyecto pretende identificar los casos problemáticos surgidos en la gestión de las prácticas externas curriculares, una vez establecido el procedimiento de preinscripción y admisión de estudiantes. En este sentido, surge una gran variedad de casuísticas entre aquellos alumnos que han quedado fuera del proceso y a los que hay que darles una respuesta.
  • Item
    Project number: 183
    Diseño y desarrollo de un curso de formación en el entorno Moodle sobre el desarrollo de competencias éticas
    (2021) Alonso García, Miguel Aurelio; Schweiger Gallo, Inge; Berrocal Berrocal, Francisca; Arroyo de Dompablo, Elena; Gomez Flechoso, Maria de los Angeles; Fernández Mateos, María Pilar; González Fernández, Rafael; Sánchez Ruiz-Granados, Antonio A.; Herreros Villanueva, Victor Manuel; García Gil, Victorio; Sánchez Gómez, Víctor
    Se diseñan y desarrollan materiales para dos cursos que se prueban en entorno moodle sobre las competencias éticas de "engañar para aprobar" y "ocultar información".
  • Item
    Efecto del ejercicio físico en la productividad laboral y el bienestar
    (Revista de Psicología del Deporte, 2011) Miguel Calvo, Jesús María de; Schweiger Gallo, Inge; Mozas Majano, Oscar de las; Hernández López, José Manuel
    This study analyses a systematic physical activity programme carried out over one year. The study was conducted with 92 employees working in a consultancy company. A total of 53 employees agreed to participate in the programme, while the remaining 39 formed the control group. The aim of the study was to improve the participants’ overall physical condition as a way to enhance cardiovascular resistance, strength and flexibility. The results obtained showed an improvement in the participants’ physical condition. Once the efficacy of the physical training programme was demonstrated, the influence of the intervention on other parameters was examined. The programme participants showed higher levels of well-being and satisfaction with life and work as well as lower levels of perceived stress and better job performance evaluations than the participants in the control group. The implications of the findings are discussed.
  • Item
    Beyond the ‘East–West’ Dichotomy: Global Variation in Cultural Models of Selfhood
    (Journal of Experimental Psychology: General, 2016) Vignoles, Vivian L.; Schweiger Gallo, Inge; Prieto Gil, Paula; Lorente Clemares, Raquel; Campara, Gabriella
    Markus and Kitayama’s (1991) theory of independent and interdependent self-construals had a major influence on social, personality, and developmental psychology by highlighting the role of culture in psychological processes. However, research has relied excessively on contrasts between North American and East Asian samples, and commonly used self-report measures of independence and interdependence frequently fail to show predicted cultural differences. We revisited the conceptualization and measurement of independent and interdependent self-construals in 2 large-scale multinational surveys, using improved methods for cross-cultural research. We developed (Study 1: N 2924 students in 16 nations) and validated across cultures (Study 2: N 7279 adults from 55 cultural groups in 33 nations) a new 7-dimensional model of self-reported ways of being independent or interdependent. Patterns of global variation support some of Markus and Kitayama’s predictions, but a simple contrast between independence and interdependence does not adequately capture the diverse models of selfhood that prevail in different world regions. Cultural groups emphasize different ways of being both independent and interdependent, depending on individualism-collectivism, national socioeconomic development, and religious heritage. Our 7-dimensional model will allow future researchers to test more accurately the implications of cultural models of selfhood for psychological processes in diverse ecocultural contexts.
  • Item
    Project number: 163
    Análisis de las causas de abandono de estudiantes del programa de mentoría
    (2017) Alonso García, Miguel Aurelio; Berrocal Berrocal, Francisca; Castaño Collado, Gloria; Chacón Gómez, José Carlos; Schweiger Gallo, Inge; Sánchez-Herrero Arbide, Silvia Andrea; Sánchez Llera, Jonathan
    Estudiar de las causas del abandono de los telémacos del programa de mentoría de la UCM a través de la realización de distintos grupos de discusión y cuestionarios de preguntas abiertas. Se propondrán acciones para reducir el abandono.
  • Item
    Causas sociales de la depresión. Una revisión crítica del modelo atributivo de la depresión
    (Revista Internacional de Sociología, 2010) Álvaro Estramiana, José Luis; Garrido Luque, Alicia; Schweiger Gallo, Inge
    La depresión es la principal causa de deterioro en el bienestar psicológico en el mundo. La presente investigación tuvo como objetivo abordar el estudio de la depresión desde una perspectiva psicosociológica, analizando el papel que desempeñan las atribuciones causales en su génesis. Para ello, se propone un modelo explicativo de la depresión que tiene en cuenta el papel de factores de naturaleza social, como los acontecimientos vitales estresantes y los recursos de afrontamiento, el apoyo social, la alienación y la autoestima. Los resultados obtenidos son consistentes con la hipótesis de un estilo atributivo característico, así como con el modelo atributivo de la depresión. Sin embargo, también apuntan a que el estilo atributivo no está significativamente asociado a la depresión cuando tenemos en cuenta el papel de otras variables sociales. Estos resultados indican la necesidad de una perspectiva más amplia, y específicamente sociológica, en los estudios sobre la depresión.
  • Item
    Validación de una escala de conductas éticas en la educación secundaria y superior: La Escala de Ética en Escenarios Educativos (EEEE)
    (Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. RIDEP, 2022) Alonso García, Miguel Aurelio; Schweiger Gallo, Inge
    La evaluación de conductas éticas se ha realizado habitualmente a través de escalas y cuestionarios, utilizando en ocasiones escenarios o situaciones concretas que cuentan con una serie de limitaciones. El objetivo del presente estudio es validar una escala para evaluar la predisposición de actuación ética por parte de estudiantes de distintos niveles educativos. Partiendo de la escala de Akaah y Lund (1994) se crearon 36 escenarios que reflejaban dilemas éticos en el entorno educativo. El instrumento resultante se aplicó a 662 estudiantes de enseñanzas medias y superiores. El Análisis Factorial Exploratorio permitió obtener 4 factores con 18 elementos y una fiabilidad de .90, mientras que el Análisis Factorial Confirmatorio replicó la estructura de factores. Se discuten las implicaciones y los retos a los que hacer frente en la investigación y en intervenciones futuras.
  • Item
    Implementation Intentions: A Look Back at Fifteen Years of Progress
    (Psicothema, 2007) Schweiger Gallo, Inge; Gollwitzer, Peter M.
    Implementation intentions are if-then plans that spell out when, where, and how a set goal has to be put into action: «If situation x is encountered, then I will perform behavior y!», thereby linking a critical situation with a goal-directed behavior. Over the last fifteen years, implementation intentions, as compared to simple goal intentions («I intend to reach z!»), have demonstrated their effectiveness as self-regulation strategies in promoting desired behaviors or when unpleasant actions have to be carried out. By forming implementation intentions, the control of unwanted influences (e.g., temptations, bad habits, adverse self-states) on an ongoing goal pursuit can also be facilitated. Furthermore, implementation intentions have been shown to ease goal-directed actions in critical populations such as patients with a frontal brain lesion, schizophrenic patients, and opiate addicts in withdrawal, for whom the initiation problems of the goaldirected action are more accentuated.