Person:
Mañas Viniegra, Luis

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First Name
Luis
Last Name
Mañas Viniegra
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias de la Informacion
Department
Ciencias de la Comunicación Aplicada
Area
Comunicación Audiovisual y Publicidad
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 16
  • Item
    Fashion Promotion on Instagram with Eye Tracking: Curvy Girl Influencers Versus Fashion Brands in Spain and Portugal
    (Sustainability, 2019) Mañas Viniegra, Luis; Veloso, Ana Isabel; Cuesta Cambra, Ubaldo Armando
    The rise of Instagram, as the fastest growing social network in Spain and Portugal, and its incorporation into the communication strategies of beauty and fashion brands have posed some risks for younger followers in relation to the development of identity and self-esteem. A physical appearance acceptance movement has also begun, based on interaction with images, on which the social network is also based. The purpose of this research was to determine how attention is paid to fashion promotion and to the awareness of physical appearance acceptance by curvy influencers in comparison with communications by fashion brands on Instagram. The quantitative and qualitative methodology is based on the use of a biometric eye tracking technique applied to a sample of 120 participants from Spain and Portugal, matching the profile of the main users of Instagram: urban university women under 25 years old with an interest in fashion, and a self-perception as a curvy woman. The results point to more attention focused on the imperfections for which curvy influencers are raising awareness than on the fashion they promote when these awareness factors are more visible, as well as more attention focused on the fashion accessories worn by curvy brand models than those worn by the influencers, with specific and significant di_erences between Spanish and Portuguese audiences.
  • Item
    Project number: 3
    Market fit para la empleabilidad en el Grado de Publicidad y RRPP a través de la orientación profesional de la app GoalPro®
    (2024) Mañas Viniegra, Luis; Abuin Vences, Natalia; Bengochea González, Carolina; Cuesta Díaz, Victoria; Juanco Linares, José; Lyu, Dongye; Martínez Martínez, Luz; Olivares Santamarina, José Prudencio; Reyes Moreno, María Isabel; Rodríguez Perujo, Germán Yago; Rodríguez-Malo de la Cruz, Sergio; Sancho Belinchón, Celia; Mañas Viniegra, Luis
    Este Proyecto Innova-Docencia nº 3 se ha realizado con el objetivo de evaluar el encaje (fit) en el mercado laboral de los perfiles profesionales contenidos en la app de orientación profesional GoalPro® creada en los anteriores Proyectos Innova-Docencia nº 2 2022/2023, nº 3 2021/2022, nº 4 2020/2021, nº 60 2019/2020 y nº 290 2018/2019, de los que es continuación, facilitando la orientación profesional y posterior integración laboral de los estudiantes del Grado en Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad Complutense de Madrid.
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    La visibilidad en Internet de las instituciones universitarias: un enfoque metodológico
    (Comunicación y Metodos, 2019) López Cepeda, Ismael; Mañas Viniegra, Luis
    La presente investigación realiza un análisis metodológico y de contenido acerca de las causas que rigen la visibilidad en la Red a través del posicionamiento orgánico que realizan los motores de búsqueda (SEO) de las universidades. Para ello, se utilizan distintas herramientas de cómputo bajo demanda o cloud computing que permiten conocer, por un lado, el grado de optimización técnica de los diferentes sitios web y, por otro lado, el alcance y repercusión de sus comunidades online en redes sociales. Las conclusiones reflejan las múltiples causas por las que un sitio web tiene mayor visibilidad en la Red, tomando como referencia los entornos digitales de la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad Rey Juan Carlos en el ámbito de la Comunidad de Madrid.
  • Item
    Ofertas de empleo mejor remuneradas en comunicación y diseño: nuevos perfiles y efecto full-stack
    (Doxa Comunicación, 2018) Jiménez Gómez, Isidro; Mañas Viniegra, Luis
    Los sectores de la comunicación y el diseño se mueven en escenarios profesionales cambiantes y dinámicos, entre otras razones, debido a su participación en el mundo digital y las nuevas tecnologías interactivas. A través de las ofertas de empleo publicadas en Domestika, el principal portal especializado en el sector, podemos realizar un diagnóstico de los perfiles más demandados y mejor remunerados, pero también de los requisitos que se identifican con este tipo de perfiles. Este diagnóstico revela que, en el ámbito de la comunicación, lo digital lidera la oferta de empleo, aunque no siempre implique una mayor remuneración salarial. Existen perfiles profesionales vinculados a las redes sociales, actividad que normalmente identificamos como una tendencia digital, que presentan una remuneración inferior a lo esperado. Sin embargo, destacan los empleos vinculados al big data, el user experience (UX) y la coordinación de los departamentos de marketing digital y diseño como las ofertas de empleo mejor remuneradas. El perfif ull-stack y su perspectiva integral, desde la experiencia de usuario hasta la infraestructura que soporta los servicios, aparece como una realidad entre este tipo de trabajos mejor pagados.
  • Item
    La construcción del valor de marca: análisis de Real Madrid como "world-class brand"
    (2018) Mañas Viniegra, Luis; Benavides Delgado, Juan
    La presente tesis estudia la marca corporativa Real Madrid, su globalización y el valor añadido de naturaleza emocional subyacente, partiendo desde la evolución de una estrategia de marca producto hacia otra de marca corporativa. El marco teórico y su aplicación al caso de estudio se realiza a partir de la revisión bibliográfica, mientras que los resultados de la investigación se han generado a partir de un estudio cualitativo basado en entrevistas en profundidad, analizadas a partir de los ejes discursivos. En el caso de la marca corporativa Real Madrid, el proceso de globalización llevado a cabo con anterioridad a otros clubes de fútbol ha sido determinante para refrendar el éxito de su producto (victorias deportivas) y sus valores corporativos, lo que ha favorecido su proceso de transformación en una marca corporativa y ha nutrido las variables que integran su valor de marca.
  • Item
    Project number: 2
    Comunidad virtual GoalPro® de orientación profesional para el grado de Publicidad y Relaciones Públicas en la red social Instagram
    (2023) Mañas Viniegra, Luis; Bengochea González, Carolina; Cuesta Díaz, Victoria; Juanco Linares, José; Martínez Martínez, Luz; Olivares Santamarina, José Prudencio; Reyes Moreno, María Isabel; Rodríguez Perujo, Germán Yago; Colmenero Arenado, Ignacio; Duro Batalla, Cecilia; Fernández-Gallardo García, Paula; López Cepeda, Ismael; Rodríguez-Malo de la Cruz, Sergio; Abuin Vences, Natalia
    Este Proyecto Innova-Docencia nº 2 se ha realizado con el objetivo de adaptar el contenido de la app de orientación profesional GoalPro® creada en los anteriores Proyectos Innova-Docencia nº 3 2021/2022, nº 4 2020/2021, nº 60 2019/2020 y nº 290 2018/2019, de los que es continuación, a la red social Instagram para consolidar la comunidad virtual creada, facilitando la orientación profesional y posterior integración laboral de los estudiantes del Grado en Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad Complutense de Madrid.
  • Item
    The Enabling Role of ICT to Mitigate the Negative Effects of Emotional and Social Loneliness of the Elderly during COVID-19 Pandemic
    (International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021) Llorente Barroso, María Del Carmen; Kolotouchkina Shvedova, Olga; Mañas Viniegra, Luis
    (1) Background: The COVID-19 pandemic has been especially hard on the elderly owing to their particular vulnerability to the virus. Their confinement to prevent the spread of the virus resulted in social isolation, often linked to the unwanted loneliness that hinders their emotional well-being. The enabling capacity of ICT (Information and Communication Technology) to overcome the negative effects of this isolation requires special attention. The purpose of this research is to understand the impact of the use of ICT on the emotional well-being of elderly people during their confinement. (2) Methods: A qualitative exploration method based on four focus groups with elderly people aged 60 years or older and three in-depth personal interviews with experts in education of the elderly were carried out. (3) Results: Research results evidence a negative emotional impact of the confinement (lack of physical contact with their loved ones, fear and uncertainty, feeling of loneliness, sadness at the loss of family members) on the emotional well-being of study participants. Furthermore, the operational capacity of ICT to prevent infection, as well as their positive emotional and humanizing role in providing access to entertainment and hobbies, and in improving self-esteem was also acknowledged. (4) Conclusions: ICT have become a valuable ally for elderly people aged 60 years and older to mitigate the negative effects of social isolation and loneliness imposed by the confinement.
  • Item
    Audience Attention and Emotion in News Filmed with Drones: A Neuromarketing Research
    (Media and Communication, 2020) Mañas Viniegra, Luis; García García, Alberto Luis; Martín Moraleda, Ignacio José
    Emotional journalism is being driven by audiovisual technology such as drones, also known as unmanned aerial vehicles, which have demonstrated their usefulness in transforming objective news into news stories from a new visual perspective, facilitating access to dangerous or difficult places. They also allow for greater immersion by an audience that has become an active participant in the news, and they contribute to the storytelling of communication despite the risk to privacy and security that their misuse might entail. The aim of this research is to determine the differences in attention and intensity of the emotions experienced when viewing two pieces of audiovisual news: One was filmed with the technological support of a drone, and the other was produced in the conventional way. The techniques of eye tracking and galvanic skin response were used in 30 Spanish university students. The results suggest that attention was focused on the most spectacular visual elements, although the images filmed with a drone received a higher concentration of attention from the subjects, and this attention was spread throughout the entire image, which demonstrates that drones enhance the effectiveness of panoramic images with natural landscapes. The greatest emotion generated by viewing the images recorded with drones was statistically significant, but it was limited exclusively to these particular scenes, and not to the entire recording of the news.
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    Project number: 60
    Mapa Interactivo de Orientación Profesional para el Grado en Publicidad y Relaciones Públicas
    (2020) Mañas Viniegra, Luis; Jiménez Gómez, Isidro; Bonales Daimiel, Gema; Juanco Linares, José; Martínez Martínez, Luz; Olivares Santamarina, José Prudencio; Reyes Moreno, María Isabel; Colmenero Arenado, Ignacio; Duro Batalla, Cecilia; López Cepeda, Ismael; Rodríguez Malo de la Cruz, Sergio
    Este Proyecto Innova-Docencia nº 60 se ha realizado con el objetivo de dotar de interactividad al Mapa visual de Orientación Profesional creado en el anterior Proyecto Innova-Docencia nº 290 2018/2019, del que es continuación, para facilitar la orientación y posterior integración laboral de los alumnos del Grado en Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad Complutense de Madrid.