Person:
Lombardo, Emanuela

Loading...
Profile Picture
First Name
Emanuela
Last Name
Lombardo
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias Políticas y Sociología
Department
Ciencia Política y de la Administración
Area
Ciencia Política y de la Administración
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 10 of 29
  • Publication
    Planificación docente, semipresencialidad, nuevos métodos y técnicas para la virtualización de la docencia
    (2018-06-27) Polo Villar, César; Bustelo Ruesta, María; Carrillo Barroso, Ernesto; Gutiérrez Díaz, Eduardo; Lombardo, Emanuela; López Sánchez, Eliseo Rafael; Llorente Márquez, Jesús; Martínez González, Ana María; Pérez Guerrero, Pedro Luis; Tamayo Saez, Manuel; Velasco González, María
    El presente proyecto pretende aprovechar el esfuerzo realizado en el proyecto refª 188 que presentamos con el mismo título en la convocatoria 2016-17. Dicho proyecto nos ha permitido adoptar una concepción más precisa del concepto de semipresencialidad y su vinculación con las nuevas tecnologías (b-learning), y la percepción de las oportunidades, y también de los límites estructurales, que presenta su desarrollo en el marco de la materia "Políticas Públicas", y de las asignaturas en las que se despliega esta materia en las distintas titulaciones de Grado y Postgrado en las que participan los profesores investigadores y los profesores colaboradores que suscriben esta propuesta. De esta forma, la propuesta parte del diagnóstico elaborado con las conclusiones del proyecto 188, y se centra en objetivos ya muy concretos, relativos a los siguientes elementos: - Apoyo en experiencias exitosas (Instituto Ortega y Gasset / Universidad de Vigo) - Aplicación conocimientos sobre instrumentos metodológicos adquiridos en el proyecto anterior: "Prototipar" (Fase del método de learning by doing de TEAMLABS) - Identificación del grupo de referencia idóneo (número de alumnos / gestión compartida por varios profesores para superar la masificación) - Definición de la secuencia idónea entre actividad presencial y trabajo en línea: Guía docente - Estrategia de articulación teoría / prácticas: Consolidación de un programa común - Construcción de materiales didácticos (formatos, ubicación en la plataforma virtual, enlaces web, etc.) - Gestión de materiales didácticos: Referencias bibliográficas, materiales audiovisuales (incorporación de la Biblioteca de la Facultad de Ciencias Políticas al Proyecto) - Socialización de una guía metodológica para el diseño y realización de las actividades prácticas: Memorandum - Exploración de vías de promoción de la igualdad e integración en el proceso enseñanza-aprendizaje - Expediente "0" papeles: La plataforma virtual como gestor de las interacciones propias del proceso enseñanza aprendizaje. - Explorar la posible internacionalización de la docencia semipresencial en la materia de Políticas Públicas: Posibilidad de incorporar materiales en inglés en distintos formatos).
  • Publication
    Gender regime change in decentralized states: the case of Spain
    (Oxford University Press, 2020) Lombardo, Emanuela; Alonso, Alba
    This article applies Walby’s systemic theory of gender regime to Spain’s decentralized state, to capture changes in the gender regime. Locating the “hegemon” at different levels of government for each domain (economy, polity, violence, and civil society) and considering interactions between governmental levels provided a clear understanding of changes in the gender regime. The relationship between governmental level acting as hegemon in specific domains and variations in political majorities across governmental levels explained changes toward a neoliberal– conservative type in the economy domain. Shifts toward a neoliberal gender regime in violence and polity, and toward a conservative type in civil society, were contested.
  • Publication
    Cuotas de género en política y economía: Regulación y configuración institucional en España
    (Centro de Investigación y Docencia económicas, 2017) Lombardo, Emanuela; Verge, Tania
    Las cuotas de género en la política y en los consejos de administración de las empresas presentan diferencias importantes en España respecto al grado de coerción, el periodo de implementación establecido y las sanciones por incumplimiento, indicando una regulación “fuerte” para las primeras y “débil” para las segundas. Para explicar por qué se introdujeron enfoques regulativos diferentes, adoptamos un enfoque feminista institucionalista que nos permite analizar la distinta configuración institucional subyacente a los sucesivos procesos de reforma de estas cuotas, así como las estrategias discursivas de los actores clave que apoyaron o se opusieron a su adopción. Mientras que las cuotas en la política siguieron una secuencia armónica, en las empresas la secuencia fue claramente conflictiva.
  • Publication
    “The Long and Winding Road”: A Comparative Policy Analysis of Multilevel Judicial Implementation of Work‒Life Balance in Spain
    (Taylor & Francis, 2017-08-31) La Barbera, Mariacaterina; Lombardo, Emanuela
    This article studies how processes of policy implementation and the impact of a multilevel European legal order shape social policies. By using an interdisciplinary approach to comparative policy analysis that investigates policy implementation through the critical study of judicial litigation, the article analyses the case of García Mateos on work‒life balance in its different stages before Spanish and supranational courts. It shows that the implementation of work‒life balance policy through litigation in Spain is a “long and winding road” paved with discursive and material opportunities and obstacles. While multiple pressures, actors, and framings at different governmental levels contributed to a favourable judicial decision on gender equality, norms about the gendered division of labour limited its transformative potential.
  • Publication
    Resistance to implementing gender mainstreaming in EU research policy
    (2014) Mergaert, Lut; Lombardo, Emanuela
    In this article, we analyze the implementation of gender mainstreaming in the European Union (EU) through the study of ‘resistance’ to gender equality initiatives in EU research policy. Contributing to feminist institutionalist theories, we identify resistance to gender initiatives within the Directorate General Research and Innovation, showing that there have been obstacles to an effective implementation of gender mainstreaming in the European Commission’s 6th Framework Programme (FP6). We argue that the encountered resistances reveal tensions between the European Commission’s official mandate of mainstreaming gender equality into all policies and its actual implementation, which results in the ‘filtering out’ of transformative gender equality goals
  • Publication
    Planificación docente, semipresencialidad, nuevos métodos y técnicas parra la virtualización de la docencia
    (2017-06-27) Polo Villar, César; Carrillo Barroso, Ernesto; Lombardo, Emanuela; Velasco González, María; Tamayo Sáez, Manuel; Gutiérrez Díaz, Eduardo; Pérez Guerrero, Pedro Luis; Rodríguez Montoya, José María
    El proyecto pretende construir una plataforma colaborativa de intercambio entre profesores que imparten la materia "Políticas Públicas" en distintas titulaciones, con la finalidad de coordinar programas, materiales y experiencias docentes, y construir un aula virtual para la enseñanza de la asignatura en los grados, másteres y títulos propios, en las modalidades presencial, semi-presencial u on-line.
  • Publication
    Policymaking from a Gender+ Equality Perspective
    (Taylor & Francis, 2017) Lombardo, Emanuela; Meier, Petra; Verloo, Mieke
    This article discusses policymaking from a gender+ equality perspective. It connects the knowledge from various subfields ranging from development planning, to feminist policy studies, to works on gender mainstreaming. By connecting different but convergent feminist subdisciplines, it draws a picture of the field of gender+ and policymaking. Central in this analysis are the questioning of gender+ bias in the policy process and the development of strategies to mainstream gender into policymaking. By delineating the boundaries of research on gender and policymaking, the article addresses existing challenges and reflects on gaps and promising terrains of study that could further develop and establish the field of feminist policy studies.
  • Publication
    Gender Equality and De-Democratization Processes: The Case of Spain
    (2018) Alonso, Alba; Lombardo, Emanuela
    Democracy is an ally of the feminist project and a necessary condition for its success. The European post-crisis context shows evidence of de-democratization processes that represent a remarkable challenge. This article investigates gender equality and processes of de-democratization in Spain in the aftermath of the 2008 economic crisis. It argues that neoliberalism, authoritarian shifts, and political corruption are three key dimensions of the processes of de-democratization in Spain that contribute to oppose gender equality. However, political contestation and feminist collective agency both in movements and institutions have played a key role in counteracting these dynamics. Civil society and feminist movements’ struggles for democracy, equality and social justice, the role of new populist left parties in channeling some of the protesters’ demands, gender equality institutions keeping gender on the agenda despite austerity cuts, and new local governments emerging from civic platforms after the 2015 elections have been effective in resisting attacks to Spanish democracy. A thorough revision of academic literature and other secondary sources helps to capture the specificities of this complex political setting.
  • Publication
    Capturing in words what a symbol symbolizes? Challenges for studying symbolic representation from a discursive approach
    (Taylor & Francis, 2017-05-22) Lombardo, Emanuela; Meier, Petra
    Studying symbolic representation is not only relevant, but also challenging. Hanna Pitkin [1967. The Concept of Representation. CA: University of California Press, 97] already warned us that “[w]e can never exhaust, never quite capture in words, the totality of what a symbol symbolizes: suggests, evokes, implies.” We will discuss the opportunities and challenges we encountered in our study of symbolic representation from a discursive politics approach, where we took political discourse as the agent. A discursive approach has allowed us to study symbolic representation as a dimension of representation per se, and to unpack the relation between agent and principal in symbolic representation by revealing the activity of constructing meanings and ascribing them to the principal. Yet, a number of questions arise: what makes a symbol a symbol and what does this mean for a discursive approach to symbols? What makes symbolic representation different from substantive representation when the agent is of a discursive nature? And what methodological challenges does the broadening of the agent in symbolic representation to discourse include?.
  • Publication
    Policymaking and Gender
    (FREIA – Feminist Research Center in Aalborg Aalborg University, 2012) Lombardo, Emanuela; Meier, Petra; Verloo, Mieke