Person: Martínez Comeche, Juan Antonio
Loading...
First Name
Juan Antonio
Last Name
Martínez Comeche
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Ciencias de la Documentación
Department
Biblioteconomía y Documentación
Area
Biblioteconomía y Documentación
Identifiers
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
Item El diseño del plan docente en Información y Documentación acorde con el Espacio Europeo de Educación Superior: un enfoque por competencias(2006) Tejada Artigas, Carlos Miguel; Tobón Tobón, Sergio; Martínez Comeche, Juan Antonio; Mendo Carmona, Concepción; Moreiro González, José Antonio; Ramos Simón, Luis FernandoAnálisis del concepto de competencia profesional y de las competencias profesionales en el ámbito de la Información y Documentación, incluyendo una guía de elaboración del plan docente de asignaturas en Información y Documentación por competenciasItem Los modelos clásicos de Recuperación de información y su vigencia(2006) Martínez Comeche, Juan AntonioRevisión de las características esenciales de los tres modelos clásicos de Recuperación de información: booleano, probabilístico y vectorial.Item Model for interoperability evaluation in e-government services(2006) Martínez Usero, José Ángel; Beltrán Orenes, María Pilar; Martínez Comeche, Juan Antonio; San Segundo Manuel, RosaThe recent publication of the European and Spanish interoperability frameworks implies that public organizations should start a change management process in order to adapt their technologies and procedures to the new standard as a way to guarantee information interoperability across e-government services.The main justification for this research is to disseminate the interoperability standards among Spanish public organizations and to provide methodological and technical guidelines to facilitate the adaptation process, and to foster the usage of new techniques and procedures for information integration and management. The aim of the research consists of identifying the essential aspects to take into consideration to guarantee the information and knowledge interoperability in e-government services. In this context good practices in information interoperability are taken into account and three basic approaches are identified: (1) Information and knowledge management: mark-up languages, open software and formats, and electronic document processing; (2) Metadata for knowledge representation in electronic resources; and (3) Web accessibility to improve access for all.Item Information interoperability evaluation model for public web sites(Current research in Information Sciences and Technologies, 2006) Martínez Usero, José Ángel; Beltrán Orenes, María Pilar; Martínez Comeche, Juan Antonio; San Segundo Manuel, Rosa; Guerrero Bote, Vicente P.The research project is based on the recently adopted European Interoperability Framework and its Spanish equivalent in order to design an evaluation model to identify key aspects related to information and knowledge interoperability in public organizations. The main objective of the project is oriented to diffuse the information interoperability standards in public organizations and to foster the usage of new techniques and procedures for information integration and management. The method used to carry out the research consists of three main phases: the analysis of information interoperability related technologies, the design of a model to evaluate information interoperability in public web sites, and the empirical analysis of key factors affecting information interoperability. The project main result is an electronic tutorial to facilitate the information and knowledge evaluation process in public organizations and to plan the conversion from non-interoperable technologies and formats to interoperable ones.Item La utilización de software de código libre en el área de Biblioteconomía y Documentación en España: el caso de la Universidad Complutense de Madrid(Revista General de Información y Documentación, 2007) Martínez Comeche, Juan Antonio; Razquin Zazpe, Pedro; Tejada Artigas, Carlos Miguel; Ramos Simón, Luis FernandoAnálisis de una encuesta pasada al profesorado de la Escuela Universitaria de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Complutense con el fin de conocer su opinión y actitud hacia los programas de código abierto como una posible solución para su empleo como material didáctico, facilitando así el proceso de convergencia europea en lo referente al título de grado en Información y Documentación. Se concluye que el profesorado de la EUBD es consciente de las ventajas de los programas de código abierto y se manifiesta mayoritariamente favorable al empleo de tales programas, siendo el desconocimiento de su existencia el principal culpable de su falta de utilización por parte de los docentes.