Person:
Talavera Velasco, Beatriz

Loading...
Profile Picture
First Name
Beatriz
Last Name
Talavera Velasco
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Psicología
Department
Psicología Social, Trabajo y Diferencial
Area
Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Publication
    Occupational Stress in Spanish Police Officers: Validating the Effort-Reward Imbalance Questionnaire
    (MPDI, 2021-02-13) Luceño Moreno, Lourdes; Talavera Velasco, Beatriz; Jaén Díaz, Marian; Martín García, Jesús
    The Effort-Reward Imbalance Questionnaire (hereinafter, ERIQ) has been largely used worldwide to assess job stress, but it has not yet been applied in Spanish police. The objective of this study was to examine the construct validity and the internal consistency of the ERIQ in police officers. A cross-sectional study was carried out, using a nonprobability sampling (quota). A total of 217 Spanish police officers participated, 192 men (88.47%) and 25 women (11.53%). The mean age was 41 years (SD = 7.51). These police officers completed the ERIQ together with some other questionnaires (DECORE-21, MBI, GHQ and STAI) in order to provide evidence for validity based on the relationships to other constructs. A confirmatory factor analysis was performed and a matrix of correlations with the rest of constructs was created. The results showed an appropriate fit to the original model consisting of three scales. In addition, the scales of the ERIQ presented the expected relationship with the other constructs. The ERIQ is a valid instrument for assessing occupational stress in Spanish police officers and can improve the interventions in this professional group.
  • Publication
    Eficacia de un método de gestión del tiempo en estudiantes de universidad. Relación entre gestión del tiempo y otras variables
    Luceño Moreno, María Lourdes; Martín García, Jesús; Talavera Velasco, Beatriz; Esteban Gonzalo, Sara; Vázquez Estévez, Daniel; Pérez Madridejos, Antonio; Peña Martín, Victoria Carolina; Gutiérrez Carvajal, Alicia
    El objetivo principal del proyecto y que está reflejado en la concesión del mismo es evaluar la eficacia del método de gestión del tiempo GET (Gestión Estratégica de Tiempo, (Luceño et al., 2021) en términos de disminución del estrés, ansiedad, depresión y burnout tras su aplicación. Se tomarán tres medidas de todas las variables en tres momentos distintos: a) momento uno, antes de la aplicación del programa de gestión del tiempo GET, b) momento dos, después de su aplicación y c) momento tres: tres meses después de su aplicación. El objetivo de tomar otra medida a los tres meses es comprobar si las conductas de gestión del tiempo se mantienen y si ha habido transferencia de la formación. También se pretende evaluar si las estrategias de afrontamiento del estrés y las estrategias de regulación emocional cambian al gestionar mejor el tiempo. Es probable que al disponer de más herramientas se utilicen estrategias más adaptativas, dirigidas a solucionar los problemas. Se incluyó en el proyecto un grupo control, para evaluar si había diferencias en las variables estudiadas entre el grupo experimental (al que le habíamos instruido con el método GET) y el grupo control que no había sido entrenado con el método GET. Se consiguieron parte de los objetivos del proyecto, ya que se demostró la eficacia del método de gestión del tiempo GET, Gestión Estratégica del Tiempo (Luceño et al., 2021) para disminuir la ansiedad y aumentar la autoeficacia (regulación emocional), pero no para disminuir el burnout, el estrés y la depresión. Los alumnos del grupo experimental tenían menos ansiedad y mayor autoeficacia que los del grupo control. También se demostró que el método GET influye en las estrategias de regulación emocional, ya que los alumnos que habían utilizado el método GET presentaban mejores herramientas de regulación emocional que los alumnos del grupo control. Por otra parte, todos los indicadores mejoraron tras la aplicación del programa GET, aunque estas diferencias no fueron estadísticamente significativas.
  • Publication
    Stop burnout en estudiantes universitarios
    (2022) Luceño Moreno, María Lourdes; Casas Aragonez, Nieves Almudena; Talavera Velasco, Beatriz; García Maroto, Marta; Vázquez Estévez, Daniel; Peña Martín, Victoria Carolina; Martín García, Jesús
  • Publication
    Predictors of burnout in female nurses during the COVID-19 pandemic
    (Wiley, 2022-08-03) Luceño Moreno, Lourdes; Talavera Velasco, Beatriz; Martín García, Jesús
    Aim: The aim of this study was to evaluate the predictors of burnout in female nurses during the first wave of the COVID-19 pandemic. It also sought to evaluate the relationship between each of the variables studied (anxiety, depression, sociodemographic and COVID-19 variables) and the dimensions of the burnout. Background: One of the groups of health care workers worst affected by the COVID-19 crisis has been women working as nursing staff, due to the high percentage they account for at a global level and their direct contact with infected patients. Design: This was a cross-sectional, quantitative study. Methods: Four hundred forty-four Spanish female nurses from hospital and primary health care centres took part in the study. The data were obtained in 2020 by means of an online survey. Results: Symptoms of depression are a common predictor variable to all the dimensions of burnout, whereas symptoms of anxiety predict emotional exhaustion and depersonalization. Age and years of experience in the job predict depersonalization, whereas the probability of contracting the infection is a predictor variable of emotional exhaustion and personal accomplishment. Conclusion: Predictor variables should be considered in the creation of prevention and intervention plans to reduce the levels of burnout in female nurses.