Person:
Macías Sánchez, Jesús

Loading...
Profile Picture
First Name
Jesús
Last Name
Macías Sánchez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Didáctica de Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas
Area
Didáctica de la Matemática
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Diseño y estudio de situaciones didácticas que favorecen el trabajo con registros semióticos
    (2016) Macías Sánchez, Jesús; Belmonte Gómez, Juan Miguel; Martínez Aznar, María Mercedes
    What’s behind the mistakes and difficulties that appear on the students to understand and study mathematics?are only related to the cognitive complexity of the content or such difficulties are also related to the possible ways to access the different mathematical objects? The mathematical activity generated in many students learning difficulties that are not manifested in cognitive processes related to other areas of knowledge. If something characterizes the processes of teaching and learning of mathematics is that, unlike what happens with the objects of study in the experimental sciences, the only way to access to them is through its different semiotic representations. The coordination among the different systems of representation that refer to the same mathematical concept, needs to move from one register to another (D’Amore, 1998, 2001, 2003, 2004, 2006; Duval, 1993, 1994, 1995, 1996, 2000, 2003, 2004, 2005, 2007, 2008, 2011, 2012; Godino, 2002, 2003, 2012, 2014; Kaput, 1989a, 1989b,1992, 1998; Radford, 1998, 2004a, 2004b, 2004c, 2006a, 2008,2009, 2011, 2013, 2014a). Therefore, the treatments that can be realized within a given register and the conversion of one register into another, play an essential role in the grasp of the object and mathematical concepts. Through this work with representations, students give meanings to the objects of study and are able to understand the underlying mathematical structures, which is the main educational interest of this issue...
  • Item
    Project number: 245
    Big data en educación II: metodologías adaptativas en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde el diagnóstico del estudiante
    (2019) Hernández Estrada, Adolfo; García Pérez, Enrique; Fernández-Cid Enríquez, Matilde; Vela Pérez, María; Peñaloza Figueroa, Juan Luis; Martínez Rodríguez, María Elena; Arteaga Martínez, Blanca; Macías Sánchez, Jesús; Martín Apaolaza, Nirian; Fernández-Crehuet Santos, José María; Pérez Martín, María; Mateos-Aparicio Morales, Gregoria; Fernández Molina, María Elia; Dorado Sánchez, Juan; Ruozzi López, Alberto; Martíns Pinto, Ana Rita; Martínez de La Fuente, Jorge Iván; Andrés García, Ángel de; Carrasco Pradas, Mª Desamparados; Álvarez Sáez, Manuel; Ferrer Caja, José María; Aparicio Sánchez, María Del Socorro; Barreal Pernas, Jesús; Jannes, Gil
  • Item
    Project number: 21
    Desarrollo de sistemas para la nivelación de los conocimientos matemáticos de losalumnos de nuevo ingreso en las titulaciones de Maestro
    (2015) Chamorro Plaza, Mª Carmen; Baeza Alba, Miguel Ángel; Belmonte Gómez, Juan Miguel; Claros Mellado, Francisco Javier; Joglar Prieto, Nuria; Macías Sánchez, Jesús; Ramírez García, Mónica; Sordo Juanena, José María
    Con la implantación de los nuevos planes de estudio de Bachillerato, los alumnos de nuevo ingreso en los grados de Maestro en Educación Infantil, Maestro en Educación Primaria y Pedagogía, tienen graves deficiencias en Matemáticas. Se obtienen datos de las ofertas en las Universidades españolas, de las carencias que declaran los alumnos de los títulos de maestro en la UCM y de los profesores encargados de esas materias en distintas universidades españolas. También se estudian los actuales programas de matemnáticas en Educación Secundaria. Tras ello se propone un esquema de programa para los alumnos de Maestro de E. Primaria que les permita abordar con éxito su formación en didáctica de las matemáticas y por tanto en su futuro trabajo.
  • Item
    Project number: 83
    Big data en educación: tipologías de los estudiantes a partir del estudio de las interacciones dentro del triángulo pedagógico
    (2017) Hernández Estrada, Adolfo; Martínez Rodríguez, María Elena; Casado De Lucas, David; Peñaloza Figueroa, Juan Luis; Pérez Martín, María; Arteaga Martínez, Blanca; Martín Apaolaza, Nirian; Macías Sánchez, Jesús; Fernández Molina, María Elia; Ruozzi López, Alberto; Martins Pinto, Ana Rita; Martínez de la Fuente, Jorge Ivan; Fernández-Crehuet Santos, José María; Vela Pérez, María; Dorado Sánchez, Juán Francisco