Person:
Quirós Romero, Cipriano

Loading...
Profile Picture
First Name
Cipriano
Last Name
Quirós Romero
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Estudios estadísticos
Department
Economía Aplicada, Estructura e Historia
Area
Economía Aplicada
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Publication
    Basedat 2. Gestión de Bases de datos para la docencia
    (2011-06) Álvarez González, Isabel; Díaz de la Guardia, Carlos; Fariñas García, José Carlos; Huergo, Elena; Martín Barroso, David; Martín Marcos, Ana; Moreno Martín, Lourdes; Núñez Serrano, Juan Andrés; Rey Legidos, Belén; Quirós Romero, Cipriano; Rodríguez Rodríguez, Diego; Turrión Sánchez, Jaime; Velázquez Angona, Francisco Javier
    Se presentan un conjunto de 11 guías de usuario y aplicaciones didácticas. Bases de datos SABI, AMADEUS, PITEC, Encuesta Industrial, COMTRADE, OMC, TRADECAN, FDIstat, Contabilidad Nacional de España del INE, Contabilidad Nacional de Eurostat e Indicadores de Desarrollo Mundial.
  • Publication
    Lengua e internacionalización: el papel de la lengua en la internacionalización de las operadoras de telecomunicaciones
    (Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI), 2008) Quirós Romero, Cipriano
    El análisis realizado para un amplio conjunto de operadoras mundiales de telecomunicaciones revela que, aun cuando la disposición de una comunidad lingüística internacional no es una condición previa para la internacionalización, cuando las operadoras sí disponen de una lengua internacional de referencia, está puede considerarse como un factor que condiciona la geografía de su expansión internacional. Al mismo tiempo, se analiza la importancia de la lengua como variable explicativa de la eficiencia de estas empresas. Los resultados obtenidos sugieren que cuanto mayor sea el porcentaje de clientes que hablan el idioma de una operadora, mayor tiende a ser el nivel de eficiencia mostrado por ésta. Por tanto, aun cuando el mercado nacional sigue mostrando un papel relevante en la explicación de esta variable, la internacionalización de las operadoras de telecomunicaciones dentro de su comunidad lingüística de referencia les permitiría mejorar sus niveles de eficiencia. Abstract The analysis made to a large group of international telecom operators, reveals that, even when the disposition of an international linguistic community is not a condition for internationalization, operators have an international language of reference. This language could be considered as a conditioning factor for the area of its international expansion. At the same time, we analyze the importance of language as explanatory variable of these firms effectiveness. The results obtained suggest that the higher the number of customers speaking the operator’s language, the higher the level of effectiveness of the firm. Therefore, even when the domestic market still has a relevant role in explaining this variable, the internationalization of telecom operators within their linguistic community of reference would allow them to improve their levels of effectiveness.
  • Publication
    Sociedad de la Información y presencia del español en Internet
    (Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI), 2007) Quirós Romero, Cipriano; Crespo Galán, Jorge
    En este trabajo se ha realizado un análisis de la Sociedad de la Información desde una perspectiva lingüística, presentando la información disponible para tres comunidades de referencia: la del español, la del inglés y la del francés. El análisis llevado a cabo para la comunidad hispanohablante vincula claramente la presencia del castellano en Internet con el estadio en que se encuentra la Sociedad de la Información en los países que componen esta área. No obstante, la preeminencia del inglés en este medio pone de manifiesto la existencia de muchos otros factores que han favorecido su consideración de lengua franca de comunicación. ABSTRACT: In this work an analysis has been made of the Information Society from a linguistic viewpoint, presenting the information available for three reference communities: the Spanish, the English and the French. The analysis carried out for the Spanish-speaking community clearly links the presence of Spanish on the Internet with the state in which the Information Society is to be found in countries making up this area. Nevertheless, the pre-eminence of English in this medium shows up the existence of other factors which have favoured it being considered as the lingua franca of communication.
  • Publication
    E2APLICADA: Desarrollo e incorporación de herramientas virtuales en la Enseñanza de Economía Aplicada
    (2021-06-17) Álvarez González, Isabel; Fariñas García, José Carlos; Fernandez Lopez, Sara; Iriondo Múgica, Iñaki; Iturralde Ibarlucea, María José; Martín Barroso, David; Núñez Serrano, Jacobo; Núñez Serrano, Juan Andrés; Quirós Romero, Cipriano; Rodríguez Rodríguez, Diego; Torrecillas Bautista, Celia; Turrión Sánchez, Jaime; Velázquez Angona, Francisco Javier; Velazquez Angona, Juan Manuel
    El proyecto de innovación docente e2aplicada recopila las experiencias sobre enseñanza virtual realizadas por los componentes del equipo y, especialmente, las derivadas del período de enseñanza online y semipresencial pero con el objetivo de incorporarlas a la enseñanza presencial. En concreto se han trabajado ocho aplicaciones en más de una decena de asignaturas: clases invertidas con apoyo de videos, videos para clases complementarias y prácticas, chatbot, procedimientos colaborativos para fomentar la participación, dirección on-line de tfgs y trabajos prácticos, evaluación en la época del covid y ejercicios numéricos en exámenes tipo test
  • Publication
    Differentiated models in the collaborative transport economy: a mixture analysis for Blablacar and Uber
    (2021-09-10) Quirós Romero, Cipriano; Portela García-Miguel, Javier; Marín Sanz, Raquel; Dabić, Marina; Griffy-Brown, Charla
    The collaborative economy has become one of the fastest-growing areas since the great recession of 2008, with passenger transport activities being of particular importance. Based on on-demand ride services, in which passengers are connected with community drivers through a smartphone app, these collaborative transport activities are not all of a homogeneous nature, and need to be differentiated according to the type of service provided to understand the socioeconomic and environmental characteristics that determine their widespread use. The objective of this paper is to analyze the determinants of use of the two main online platforms for transport in Europe: Blablacar (ride-sharing) and Uber (ride-hailing), representing two different business models for shared mobility. Our contribution is an empirical analysis emphasizing the role of digital skills and employing a mixture analysis technique that permits the distinction between these two platforms models. Our results show that beyond their strong linkage to the digital environment, the determinants of using both platforms differ. In the case of Blablacar, the results show a closed user profile influenced by age, educational level, live as a couple or urban environment. However, the user profile for Uber is open and more diffuse, with a preference for female population.