Person:
Labella Martínez, Antonio

Loading...
Profile Picture
First Name
Antonio
Last Name
Labella Martínez
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Department
Area
Identifiers
UCM identifierScopus Author IDDialnet ID

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Publication
    YO/ES/OTRO
    (2014-09) Labella Martínez, Antonio; Fernández Quesada, Blanca; Cuevas Riaño, María
    Yo/es/otro es la consecuencia de la investigación personal realizada en torno a los espacios de creación. He estimado trabajar en una obra que se fuese construyendo según el desarrollo del proceso. La primera fase consta de un marco teórico que relaciona elementos del hecho artístico para servir de cimientos de la acción. Por el resultado de ese conocimiento, como segunda fase, me he visto impulsado a activar la acción dentro de espacios de creación ajenos. Allí he intentado armar un dispositivo que responda a alguna de las preguntas que suscita el tema. He abandonado mi figura de creador/teórico en una corriente de relaciones ínter-personales, como un barco ebrio. Según las conversaciones sobre los protocolos de creación y otros temas relacionados con el hecho artístico, se han ido acumulando actitudes e imágenes experienciales. El texto pretende recorrer y compartir los pasos de este importante proceso vital.
  • Publication
    La Contemporaneidad Global en las bienales de arte (2007- 2019): estudio de la red de bienales y de los intereses conceptuales y formales de artistas y comisarios
    (Universidad Complutense de Madrid, 2021-11-24) Labella Martínez, Antonio; Cuevas Riaño, María del Mar
    El objetivo de la presente tesis doctoral es la identificación y la investigación sobre las formas que definen la creación artística de la actualidad Global. Para reconocer las singularidades formales y conceptuales y realizar una propuesta de modelo identificador de esta situación, se ha elaborado un análisis dividido en dos partes. En una primera parte, se ha ejecutado una exploración teórica sobre la naturaleza de la creación actual desde un enfoque teórico. Para la elaboración de la propuesta metodológica se han revisado cinco autores que terminan resultando determinantes en el planteamiento dela tesis (Giorgio Vasari, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Aby Warburg y Hal Foster) con el propósito de trazar, construir y, finalmente, presentar una estrategia innovadora paralo resolución de un problema intensamente relacionado con los cambios de paradigma acaecidos en el mismo período histórico de quien la elabora. Investigar la creación artística actual implica, en primer lugar, enfrentarse a la problemática que surge ante la indefinición que presenta la categoría artística llamada Arte Contemporáneo, puesto que para realizar este análisis es necesario utilizar términos y propiedades que sean eficientes para acotar la naturaleza del objeto de estudio. La exploración teórica elabora un examen del contexto y de la producción artística y expositiva para identificar una serie de singularidades que evidencian la necesidad de proponer nuevos términos y metodologías basadas en el uso de herramientas digitales que sean capaces de visibilizar otras formas de pensar e interpretar la complejidad de la contemporaneidad. Según los resultados dela primera parte, el autor propone la articulación de los conceptos de Contemporaneidad y Global en un mismo término, Arte de la Contemporaneidad Global...
  • Publication
    1ª Jornada PhDay Complutense Bellas Artes
    (Facultad de Bellas Artes, Vicedecanato de Investigación y Doctorado, Universidad Complutense de Madrid., 2018) Ansón, Marco; González Díaz, Manuel; Malla Gutiérrez, Salim; Arenillas Juanas, Susana; Azcona Gómez, Claudia; Brancato, Sara; Domínguez Martínez, Blanca; Fuentes González, Nuria; Labella Martínez, Antonio; Larraín Vergara, Adelaida; Mateo Hidalgo, Javier; Pelluz, Pablo; Rego Robles, Miguel Ángel; Rodríguez González de Canales, Elena; Siles Moriana, Silvia; Vergara Vázquez, Mari Nieves
    Esta publicación está constituida por los artículos surgidos de la 1ª Jornada de Presentaciones PhDay Complutense que tuvieron lugar en la Sala Multiusos de la Facultad de Bellas Artes el 11 de diciembre de 2017. La iniciativa surgió de la Escuela de Doctorado de la Universidad Complutense (EDUCM), dependiente del Vicerrectorado de Política Científica, Investigación y Doctorado, en colaboración con el Vicerrectorado de Estudiantes, teniendo una gran acogida en numerosas facultades de la UCM. Las comunicaciones que se realizaron durante la jornada de Bellas Artes, divididas en formatos de presentación oral y póster, dan cuenta de la diversidad de campos de estudio que alberga la investigación artística en la actualidad. Los artículos de este volumen plantean un completo panorama de las disciplinas integradas en la facultad: diseño, bellas artes, conservación y restau-ración, audiovisuales, teoría e historia del arte, sociología o nuevos medios tecnológicos. Todo ello estuvo coordinado por un comité organizador compuesto por estudiantes de doctorado del propio programa de la Facultad de Bellas Artes y cada presentación recibió la opinión de un jurado constituido por reconocidos profesores del centro y un profesor externo experto en investigación. El buen ambiente y la considerable asistencia de público al acto reflejan el interés que suscita la investigación artística y lo pertinente y necesario de su estudio en la sociedad actual.
  • Publication
    DATA ART. Diseño e implementación de ecosistemas BIODATA sostenibles en procesos de creación e investigación artística
    (UCM, 2022-06-30) Cuevas Riaño, María del Mar; Alonso Acebes, María Teresa; Beneyto Ruiz, Francisca; De Gorostiza Carabaño, Javier; García González, María Concepción; Labella Martínez, Antonio; López Rebollo, Silvia; Konrad Luczaj, Wieslaw; Mancilla González, Eréndida; Mañas Herreros, Esther; Miravalles Arija, Elisa; Silleras Aguilar, Rocío; Soto Chávez, Billy; Velarde Magaña, Paulina; Vieites García, Azucena
    Proyecto de investigación y práctica artística creativa basado en el uso de los Bio-Data. El proyecto recopila información de una serie de sistemas y artefactos interactivos construidos con bio-sensores que están localizados en la cabeza (eye trackers). Los datos biométricamente obtenidos de estos dispositivos nos permiten conocer aspectos identitarios de los organismos vivos que de otra forma pasarían desapercibidos.
  • Publication
    DATA ART. Diseño e implementación de ecosistemas BIO-DATA interactivos utilizando plataformas Open Data vinculadas a IoT
    (2023-07-31) Cuevas Riaño, María del Mar; Alonso Acebes, María Teresa; Becerra, Paulina; Beneyto Ruiz, Francisca; Gorostiza Carabaño, Javier De; García González, María Concepción; Labella Martínez, Antonio; López Rebollo, Silvia Carmen; Miravalles Arija, Elisa; Silleras Aguilar, Rocío; Soto Chávez, Billy; Velarde Magaña, Paulina Elizabeth; Zdravkovic, Ana
    El objetivo de este proyecto es proporcionar un modelo conceptual que permita localizar, reconocer y utilizar repositorios y/o plataformas web Open Data vinculadas a IoT que nos permitan analizar y desarrollar propuestas artísticas interactivas
  • Publication
    Networking strategies to observe and analyze european contemporary culture. Open Data, visual cartographies, geolocation and web scraping
    (2019-11-11) Cuevas Riaño, María Del Mar; Labella Martínez, Antonio
    The cultural sector plays a vital role in contemporary society. The range of activities and projects undertaken by established cultural agents - public administrations and institutions, cultural professionals and the third sector (NGOs and non-profit cultural associations and foundations) - show different ways of imagining the political, social, economic and cultural aspects of a community and of a time. A constant concern of fine art and design departments is to determine what factors are significant for defining the contemporary culture in which humanistic theoretical discourses and research into creative practices are framed. This document provides, in the context of the society of knowledge and digital humanities, information about the construction and functioning of a model of networked cultural information based on standards, protocols and internationally recognized EU regulations: European Directive 2003/98/CE (17/11/2003), 2013/37/UE (26/06/2013) and Inspire (Infrastructure for Spatial Information in Europe) 2007/2/CE (14/03/2007). It describes the identity of a group of European cultural institutions (contemporary art museums and centers of alternative culture) through the digital content shown on their websites (Open Data). It analyses the humanistic and aesthetic concepts that these art centers offer, the terminological and processual research they partake in and the work methodologies they use. It also shows the collaborative research tools for data and information management that have been used to evaluate the European cultural sector in social and cultural terms (Web Scraping) and to present the results obtained (Visual Cartographies, Geolocation). Our objective is to present the situation of contemporary European culture in the academic context; to use Open Data and IT tools for visualization of information and geolocation to give an overall vision of how the European cultural environment is currently structured and of what it offers; and to understand the diversity of cultural agents present and the complexity of activities linked to culture that they undertake for creation, production and dissemination. The paper identifies and describes the main lines of institutional activity that contribute to fomenting and modernizing the field of culture. The goal is to provide a vision of contemporary European culture through statistical and semantic indicators and through the use of tools for the visual representation of data and geolocation. This article facilitates qualitative and quantitative data that serves to generate an analysis of aesthetic and social concepts related to contemporary art. The results obtained are useful for generating knowledge in an academic setting and for broadening the critical analysis of art professionals. With this paper we hope to contribute to a revitalization of the methodologies of teaching, learning and research that take place in universities. We seek an approach that integrates the work done in art academies with that of institutions that manage the results of their research, and we hope to do so in Europe.
  • Publication
    Exploring Data and Art Boundaries. An approach to creative systems using biosensors
    (2018-11-12) Lara Cueca, Pilar; Segura Rosas, Eloy; Cuevas Riaño, María Del Mar; Lanza Vidal, Darío José; Calosci, Alfredo Mario; Moñivas Mayor, Esther; Labella Martínez, Antonio
    In this paper we show the experimental results obtained in the constructive process of the research project "Big Data. Organizational Aspects (Open Data) and Development of New Creative Abilities (Visual Cartographies, Geolocation and Wearables)", funded by the Complutense University of Madrid and the Santander Group during 2017-2018. The theoretical objective of the proposal is to research the situation of a set of artistic practices that are based on the use of Big Data. The project collects information on a series of systems and artefacts capable of transmitting emotions, experiences and meaning by implementing an open epistemological framework where art, science and technology coexist productively. To define the experiential part of the project, we use data associated with the physiological and relational information provided by living organisms. Our benchmark is the organized matter that configures the human body on the physicality and functional processes that define its variable behaviour over time. To register this activity we incorporate biosensors to our system. The information they provide is key in order to define the proposal: the location of the data provenance, the computer system’s capacity to process and visualize them in real time, and the author’s data interpretation to develop aesthetic-functional systems and formalize living interactive spaces. In this context, we propose three conceptual and operative models for incorporating Big Data into creative processes. In the first one we work with the visualizations provided by the applications programming interfaces (APIs) used in collecting body data. We analyse the signal visual representations and construe the results taking into account the ranges and sampling methodologies proposed in each case. In the second one we focus on the user interface and put forward human-machine interaction models. For this purpose we choose the appropriate biosensors for each situation and provide them with the specific degree of interactivity, connectivity and functionality. Our goal is to record information on ephemeral changes that spontaneously occur in the person due to their physical, emotional and circumstantial context: muscle activity, breathing and facial expression (EMG, Electromyography); body temperature (RTD, Resistance Temperature Detector); postural movement (accelerometer), skin perspiration (GSR, Galvanic Skin Response), heart rhythm (EKG, Electrocardiography), brain activity (EEG, Electroencephalography) and eye movement (Eye Tracking). In the third model we define the object / space physical aspect where the aesthetic experience takes place and we establish the terms and conceptual processes used to constitute its formal structure by data provided by biosensors. Using a learning-by-doing methodology (John Dewey, 1916), this research links the data world and the space of intuition, allowing us to propose creative strategies based on an integrative and relational theoretical-practical perspective.
  • Publication
    Heterocronicidad. Cronos a debate
    (Universidad Oberta Catatlunya – UOC, 2018-11-01) Labella Martínez, Antonio; Cuevas Riaño, María Del Mar; Sancha Ros, Salvador