Person:
Camilli Trujillo, Celia Rosa

Loading...
Profile Picture
First Name
Celia Rosa
Last Name
Camilli Trujillo
Affiliation
Universidad Complutense de Madrid
Faculty / Institute
Educación-Centro Formación Profesor
Department
Investigación y Psicología en Educación
Area
Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
Identifiers
UCM identifierORCIDScopus Author IDWeb of Science ResearcherIDDialnet IDGoogle Scholar ID

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    PROJECTA: an art-based tool in trauma treatment
    (Frontiers in Psychology, 2020) López Fernández, María Ángeles; Camilli Trujillo, Celia Rosa; Fernández Escudero, Laura
    Artistic images, of a universal nature and validated by global culture, are carriers of an emotional potential that can be used for therapeutic purposes in cultural centers as well as in clinical spaces. Esthetic studies reveal the mobilizing power in their contemplation and the capacity to bring out personal stories with healing potential. The general objective of this paper is to design and validate the PROJECTA instrument, consisting of the therapeutic use of artistic images to approach trauma or difficult conditions in therapy, by means of the association between art images and emotions, feelings or states of mind related with a traumatic experience. A mixed approach of investigation with a concurrent triangulation design has been used for the integration of qualitative and quantitative results, where qualitative research outweighs quantitative, but both have been QUAL → quan sequentially developed. The study was carried out in two phases. The first was a systematic review of the literature. The second, divided into five steps, consisted of the validation of artworks and the associated emotions with the participation of students, experts in art therapy, psychologists and educators through focus groups, interviews and an online questionnaire. The analysis techniques were qualitative and quantitative. A set of 220 artistic images linked to emotional states were proposed by experts in education, psychology and art therapy, and validated through an online questionnaire. The respondents included 228 students and professionals and for 64.55% of these images a consensus of over 80% was obtained. These images and their associated emotions were again reviewed by a confirmatory focus group. Finally, 92 artistic works were linked to primary, secondary and tertiary emotions such as love, joy, victory, surprise, balance, sense of humor, anger, sadness, fear, and emptiness. In addition, there are mobilizing images that have not been related to any emotion because of the polysemy of their meanings. It concludes that PROJECTA is a visual art therapy tool that provides professionals with a resource that helps facilitate the identification, expression or demonstration of emotions or feelings related with trauma, and in challenging situations of vulnerability, psychological discomfort or post-traumatic stress.
  • Item
    Implicaciones educativas y sociales del aprendizaje-servicio con métodos mixtos a través de un meta-análisis
    (Revista española de pedagogía., 2021) Bonastre Vallés, Carolina; Camilli Trujillo, Celia Rosa; García Gil, Desiree; Cuervo Calvo, Laura
    El Aprendizaje-Servicio (ApS) se presenta como un modelo capaz de mejorar la calidad educativa, el rendimiento académico y las competencias cívicas y sociales de los estudiantes. Este estudio pretende, a través de un meta-análisis, sintetizar los resultados de investigación publicados hasta la fecha sobre ApS en artículos científicos que han empleado un enfoque mixto de investigación. Los resultados indican que el ApS parece producir mejoras importantes en los estudiantes, principalmente en la adquisición de conocimiento (d=1.07), con un tamaño del efecto igualmente grande en los escasos estudios con grupo control (d=0.89), aunque menor en la actitud hacia el servicio (d=0.45), no encontrándose efectos significativos cuando se comparan estas variables con variables dependientes, como duración del programa, género y tamaño de la muestra. Además, hay una gran heterogeneidad en los modos de evaluación y en los instrumentos de medida. La mayoría de los estudios tienen una calidad metodológica baja, a pesar de que la investigación sobre el tema se va incrementado notablemente. Se concluye que el ApS produce beneficios en los estudiantes que llevan a cabo el servicio, pero para poder apreciar la casuística de los resultados, los diseños de investigación tendrían todavía cierta capacidad de mejora. Se sugiere elaborar protocolos de investigación homogéneos y se aconseja que el ApS con metodología mixta se extienda a las diferentes disciplinas, entre ellas las artísticas, y a todos los niveles educativos.
  • Item
    Project number: 381
    EDUREV: validación de un recurso en abierto para la elaboración de revisiones sistemáticas en Educación
    (2023) Camilli Trujillo, Celia Rosa; Fontana Abad, Mónica; Jorrín Abellán, Iván; Castro Morera, María; Asensio Muñoz, Isabel Inmaculada; Arroyo Resino, Delia; Mateos Gordo, Patricia; Bueno Álvarez, José Antonio; Martín Martín, Margarita; Navarro Asencio, Enrique; López Liáñez, Cristina; Seller Suárez, María Isabel
    La herramienta, que tiene por nombre EDUREV, ha sido creada para ayudar a los estudiantes de Máster y Doctorado a elaborar sus revisiones sistemáticas, a la vez que se ha desarrollado siguiendo las condiciones propias de los materiales en abierto (accesibilidad, reusabilidad, adaptabilidad y combinación). El presente proyecto de innovación es continuación de dos proyectos consecutivos de Innova-Docencia concedidos en el curso 2020-2021 (nº 280) y en el curso 2021-2022 (nº 286). Por ello, son dos los objetivos generales del proyecto. El primero, desarrollar la fase de síntesis de estudios del recurso educativo EDUREV para que sirva de soporte a estudiantes de Máster y Doctorado de la Facultad de Educación en la realización de sus revisiones sistemáticas. El segundo, validar EDUREV como un recurso educativo en abierto para la elaboración de revisiones sistemática en Educación. Los principales beneficiarios del proyecto serán profesores y estudiantes de Máster y Doctorado de la Facultad de Educación. Los objetivos se alcanzarán a través de dos grandes fases y 15 tareas: Fase 1. Desarrollo de la fase de síntesis de estudios del recurso educativo EDUREV y Fase 2. Validación de EDUREV como recurso educativo en abierto para la elaboración de revisiones sistemáticas en Educación. El principal resultado esperado es la puesta en marcha de la herramienta en situaciones reales para la elaboración de revisiones sistemáticas en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid.
  • Item
    Digital competences in teacher training and music education via service learning: a mixed-method research project
    (Education Sciences, 2023) Cuervo Calvo, Laura; Bonastre Vallés, Carolina; Camilli Trujillo, Celia Rosa; Arroyo, Delia; García Gil, Desiree
    This study investigates applied service learning (SL) methodology with the goal of analyzing digital competence in teacher training. Twenty-three preservice teachers completed validated questionnaires regarding both general and specific digital competence in music as well as a selfevaluation of SL in a case study complemented by a quasi-experimental quantitative pre-post-test comparison. The experience highlighted in this paper not only includes the application of a variety of didactic, musical, and technological knowledge and strategies but also emphasizes the aspects of reflection, analysis, and the proper use of digital media for personal, educational, and social purposes on the part of students at different educational levels. The results indicate that preservice teachers acquired the values of social and personal responsibility (82.6% of participants) and became aware of the advantages of incorporating technologies into the music classroom (87.5% of participants). Moreover, the research design provided these teachers with an in-depth perspective on the evaluation of the SL experience and its significance.
  • Item
    Analysis: Digital Teaching/Learning Erasmus+ STROLL: Walking the City-Streets Online ID: 2020-1-HU01-KA226-HE-094111
    (2021) Camilli Trujillo, Celia; Benítez Sastre, Laura; Ávila Valdés, Noemí; Alonso García, David; López Fernández, María Ángeles; Martínez hernández, Carlos; López Medina, Esteban Francisco; Torres Vega, Sara; Camilli Trujillo, Celia Rosa
    The COVID pandemic upset traditional academic life and turned makeshift online solutions a probable long-term feature of university, therefore, the general objective of this study was to know about the online teaching/learning experience for students and professors in universities that are part of the project ERASMUS + KA2 called STROLL: Walking the City-Streets Online. The report provides a list of the most popular, available online teaching tools and platforms with good examples of their innovative use for similar or very close pedagogical purposes. Specific objectives are: 1. Describe the experience of online teaching/learning process during the pandemic. 2. Know about the tools most frequently used by students and teachers for online teaching/learning, and why. 3. Identify good practices in the use of tools for online teaching/learning.
  • Item
    Project number: 280
    EDUREV: recurso educativo en abierto para asistir la generación de revisiones sistemáticas en Educación
    (2021) Camilli Trujillo, Celia Rosa; Asensio Muñoz, Isabel Inmaculada; Bueno Álvarez, José Antonio; Castro Morera, María; Fontana Abad, Mónica; Martín Martín, Margarita Carmen; Mateos Gordo, Patricia; Navarro Asencio, Enrique; Arroyo Resino, Delia; Expósito Casas, Eva; Jorrín Abellán, Iván
    Diseño y valoración de un recurso educativo en abierto en revisiones sistemáticas de apoyo a la docencia en las materias de metodología de investigación de los másteres y formación en doctorado de los estudiantes de la Facultad de Educación.
  • Item
    Project number: 239
    Mindfulness dirigido a estudiantes de Educación Social: programa de formación y su impacto en entidades socio-educativas
    (2020) Camilli Trujillo, Celia Rosa; Arias Vega, Lina; Mateos Gordo, Patricia; García Díez, Gustavo; Gil Hernández, María Soledad; Picazzo Gallego, Gema María; López Pérez, María; Domínguez Domínguez, Celia; Fresnillo Poza, María Lourdes
    Mindfulness conocida también como “atención plena” o “conciencia plena” (e.g. Baer, 2003; Kabat-Zinn, 1990, 2003a, 2003b; Mañas, 2009; Miró, 2006; Simón, 2006; Vallejo, 2006) es una técnica de meditación “centrada en el presente, no elaborativa ni condenatoria, en la cual cada pensamiento, sentimiento o sensación que surge en el campo atencional es reconocido y aceptado tal y como es” (e.g. Kabat-Zinn, 2003a, 2003b; Shapiro y Schwartz, 2000; Segal et al., 2002). Así la meditación tiene como componente principal la concentración y la capacidad de mantener la atención de manera consciente en la mente, de ahí, que su práctica continua permita al cuerpo adquirir altos niveles de relajación. El proyecto de innovación se ha diseñado bajo dos objetivos generales dirigidos principalmente a estudiantes de Educación Social. El primero, centrado en la formación y el segundo, en la aplicación del Mindfulness en las prácticas curriculares que realizan dichos estudiantes: 1.Diseñar y evaluar la eficacia de un programa formativo introductorio de entrenamiento en Mindfulness dirigido a estudiantes de Educación Social, para reducir el nivel de estrés percibido y aumentar el bienestar psicológico, la atención plena y la compasión. 2.Valorar intervenciones en Mindfulness llevadas a cabo por estudiantes de Educación Social quienes han recibido formación en atención plena, en las entidades en donde realizan sus prácticas. Los resultados del programa señalan una disminución del estrés percibido y un incremento en el bienestar bienestar, atención plena y compasión.